בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
עולם היופי 
הפקת אופנה של דמות האישה היפה בחלון 
 
 קלאסית כמו פעם    צילום: יחצ רוית אסף    
עולם היופי |
 

דימוי של אישה בחלון לרוב יצטייר כהומאז' שלילי למי שצריכה לשווק עצמה להיות היפה במסגרת ולהמתין לגבר שיישא אותה. במלאת 79 שנה למותו של חיים נחמן ביאליק שכתב את השיר המפורסם "היא יושבה בחלון" קבלו הפקת איפור בהשראתו

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

במלאת 79 שנה למותו של אחד מגדולי המשוררים העבריים בעת החדשה, חיים נחמן ביאליק, נערכה בבית הספר לאיפור מקצועי ע"ש רוית אסף הפקת הומאז' לאחד משיריו הנודעים של המשורר "הִיא יוֹשְׁבָה לַחַלּוֹן". הרעיון המרכזי בהפקה הזאת התבסס על המסר הכללי של אישה נחשקת ויפה, המעוררת בקרב אחרות קנאה רבה ("פֶּה יֵשׁ לַבְּרִיּוֹת וְהוֹלְכוֹת הֵן רָכִיל). בביה"ס בחרו להושיב בכל תמונה דמות נשית יפה ונחשקת אל עדן החלון, כאילו נשלפה מתקופה אחרת ומזמן אחר.

 

 
מאופרת היטב
 מאופרת היטב   צילום: יחצ רוית אסף 
 

פשר החלונות

הרעיון של אישה יפה המביטה מהחלון נושן הרבה יותר. כבר בלוחית שנהב סורית (מארסלאן-טאש) מהמאה השמינית לפני הספירה נראית דמותה של אישה, המביטה מבעד לחלון עם מעקה עמודים נמוך, אשר סביבו מסגרת של שלושה משקופים נסוגים, היוצרים מעין חלון. ראשה של האישה המעוטר בתסרוקת באורך הכתפיים ועל קדמת מצחה עיטור, זכה לכינוי "האישה בחלון" ונחשב למעשה ליצירה הראשונה שהנציחה אישה יפה בחלון. עם זאת מסתבר שהמוטיב היה שכיח מאד בעולם הקדום, ומחפצים שונים שנתגלו בחפירות ארכיאולוגיות עולה הדימוי הזה שוב ושוב - למשל במעקה החלון שנמצא בחפירות רמת רחל, שעיטורו זהה לדמות האישה הסורית בחלון. מוטיב האישה בחלון מוכר גם מתרבויות אחרות, כמו למשל בציור של האישה בחלון מקישנגאר שבחבל רג'סטן בהודו.

 

האישה והחלון כמוטיב נוכחים הן בתרבות המערב הן בתרבות המזרח. הם מוסיפים להתקיים גם באמנות העכשווית והיא אף יצקו בו משמעויות חדשות. החלון משמש עמדת תצפית לאמן; לפעמים הוא מטפורה לעולם שלם ולפעמים הוא מציג ראייה חלקית ומקוטעת. אפשר להציץ מבעד לו אל נפש האמן, או להתבונן בחיים של האחר, לפלוש לתחומו ואולי אף לנצל זאת לשם בריחה מהחיים האמיתיים. סמלים ומשמעות רבים תלויים כידוע בהקשר של נשים בחלון. אישה העומדת או יושבת ליד החלון יכולה לייצג משמעויות שונות לחלוטין.

 

 
טבעית בחלון
 טבעית בחלון   צילום: יחצ רוית אסף 
 
 

נשים בהסטוריה עומדות ליד החלון

כותרת ההפקה של רוית  אסף היא הד לשירו המפורסם של ביאליק, המספר על רחלה אשר "יושבה לחלון..."  ועל המשורר שאוהב אותה למרות הכול. קריאה זאת נכונה באמנות החזותית רק כאשר האישה נראית בחלון, כאשר הגבר מתבונן בה מהחוץ פנימה, אך נדמה כי במהלך השנים היו רבים שבחרו להציב נשים אל מול חלון, כמו מבקשים להעניק למעמד משמעות אחרת.  

 

בציורים מאירופה של המאה ה- 19 , הנשים המתוארות ליד החלון מנותקות ממנו, פניהן מופנות אל תוך החדר, מבטן נוגה והן מכונסות בעצמן. לפעמים הן נראות קוראות ספר או כותבות מכתב המדגיש עוד את ניתוקן. בציור המיוחס לאמן הצרפתי מילה, דמות האישה מביטה החוצה, מלווה את בני משפחתה או ממתינה לשובם הביתה ואילו בציור ההולנדי "תור הזהב" מתוארות הנשים, כשהן יושבות ליד החלון והסיבה לכך היא על פי רוב מעשית: הן יושבות ליד מקור האור כדי שיוכלו להיטיב ולרקום או לעסוק בפעולה אחרת שתדגיש את הביתיות.

 

רמברנדט מצידו תיאר באחד מרישומיו הנוגעים ללב אישה, יש הטוענים שמדובר בססקיה רעייתו, היושבת ליד החלון ומשעינה את ראשה על ידה בעודה מביטה החוצה. נשים נוספות הוצבו לצד החלון גם בציוריו של ורמר, אם כי הנשים שלו כמעט ולא מסתכלות החוצה וכשהן עושות זאת זה נראה רק כבדרך אגב. בציורו המפורסם של הצייר יוסל ברגנר ה"נערה בוכה בחלון", משנת  1966, מוצגת דמותה של האישה בשעת צערה.

 
משחקים עם אווה פרון
 משחקים עם אווה פרון   צילום: יחצ ג'ורג'יו ארמני 
 

בעד החלון נשקפה

בשנה שעברה יצא לאור בהוצאת ספרי הקיבוץ המאוחד הספר "בעד החלון נשקפה",  פרי מחקרה המקיף והמרשים של לורית רמון ז"ל. הספר בחן דמויות נשיות, שהסופר המקראי הציבן בחלון-כמוטיב המפריד בין חוץ לפנים, דרכו מוקרנת עוצמתן הנשית, הגוברת על המגבלות שהציבה החברה הפטריארכאלית בפני האישה. ההתבוננות דרך משקפים מרחיבים של התייחסויות לכל מקור מקראי ובתר מקראי, תוך בדיקת רכיבי התמונה-ותרומתו של כל מקור לדיון במוטיב האישה הנשקפת בחלון, פורשים בהעמקה ובהרחבה את דמותן של רחב הזונה, אם סיסרא, מיכל בת שאול, איזבל אשת אחאב ודמויות הנשים במשלי, שיר השירים ובקהלת. אליהן מצטרף גם דיון מרחיב באבימלך מלך פלשתים והדוד משיר השירים.

 

הטרגדיה הנודעת "רומיאו ויוליה" של ויליאם שייקספיר, העמידה את החלון במרכזה כאשר רומיאו המתגנב אל חצר ביתה של יוליה מטפס על אחד העצים וצופה בחלונה, עד שזה לא יכול לעצור עצמו, ודרך אותו החלון הוא מתוודה בפניה על אהבתו אליה. מיותר לציין כי במהלך הרומן כולו ניצבת דמותה של יוליה כמי שממתינה לאהבתה כשהיא מביטה מהחלון. דמות נוספת המזוהה מאד עם מבטה אל החלון היא כמובן אוויטה פרון, עת נופפה מחלון המרפסת לקהל ההמונים המריע אחרי עלייתו של בעלה לשלטון.  בשנות הארבעים (של המאה הקודמת) יצא לאקרנים גם  "האישה בחלון" - סרטו של הבימאי פריץ לאנג.

 
משקפפורית מציצה
 משקפפורית מציצה   צילום: יחצ קארן ווקר, אופטיק דורון 
 

האישה, החלון והאקססורי

אינטרפרטציות שונות ניתנו באמנות לאישה בחלון  וכמו שגורס המשפט הנודע "באמנות כמו באמנות..." ואכן, אומנויות שונות משתמשות במוטיב זה כאמירה מוסווית. אחת מהן הוא תחום הפרסום שבשנים האחרונות הפך מורכב יותר וככזה מאחורי כל צילום קמפיין או קטלוג ניצב קריאייטיב היוצק תוכן לצילום עצמו. בקמפיין מותג המשקפיים של המעצבת הניו- זילנדית  קארן ווקר ביקשה ווקר להנציח את השראתה ל'אלי השמש'.

 

כבר בשנת 2010 הציב ג''ורג'יו ארמאני מעצב העל את הפרזנטורית שלו כגבה מופנה אל החלון המרכזי בחלל כמו מתעלמת מהנעשה בחוץ. בקמפיין החורף ל- 2014 של רשת האופנה העין השלישית שב וחוזר המוטיב. הדוגמנית בקמפיין צולמה כשהיא ניצבת בפתחו של חלון המרפסת בתצלום המבקש להבליט את היותה אישה נחשקת ויפה, במעמד המעניק לה עוצמה נשית. חברת אקספוז שמה את הדגש בצילומי הקטלוג שלה בין השילוב של פריטי הלבוש לבין קונספט האישה והחלון, תוך חשיבות על קשר ביניהם. החלון לשיטתם הינו בבחינת אלמנט הנמצא בכל מבנה מגורים ומסמל את הקשר בין העולם הפרטי לחיצוני, בין הבית לרחוב, ובכך למעשה מתכתב המוטיב עם קולקציה של בגדים המתאימים ללבישה במרחב הפרטי של הבית, תוך שמירת הקונספט הכללי של הבית.

 

קחו את מדונה  או את המלכה אליזבת, הציבו אותן בחלון וקבלו תמונה מלכותית, נערצת, שולטת וכאמור, פוסקת, יושבה, בכל הדרה, ספק מציגה, ספק משווקת, תלוי מי המתבונן ובכל מקרה אומרת את המילה האחרונה. לא בכדי אימצה גם תעשיית הביוטי את הדימוי של האישה בחלון על מנת למנף שלל תמרוקים. 'אורלי', האמריקאית השיקה קולקציית לק מרהיבה בדמות אישה נחשקת (ספק מדונה) הניצבת אל חלון מרפסתה, כמו מבקשת לשכנע את כולן לרכוש פיגמנט לציפורניים.

 

כך או אחרת סביר כי החלון המשמש חיץ בין פנים לחוץ, מהווה לעיתים את נקודת המעבר בין היצירה למציאות ובין הצופה למתרחש בה. האישה מצידה מסייעת לצאת למסע מבעד לעיניהם של האמנים, המעצבים ואנשי הקרייאטיב במבטם אל העולם, אל סביבתם, אל המוצר המשווק אך יותר מכל אל תוכן פנימה.

 
משחקים עם אווה פרון
 משחקים עם אווה פרון   צילום: יחצ אורלי 
 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by