בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
חגים 
קחו אוויר: להישאר שפויים בחגים 
 
 גם זו דרך להחליט איפה לאכול את ארוחת החג    צילום: FOTOLIA (אילוסטרציה)    
חגים |
 

תקופת החגים הארוכה משפיעה על כולם וצריך לקחת הרבה אוויר כדי לעבור אותה בשלום. להיחשף לשמש ולאכול דגים הם רק חלק מהטיפים הנחוצים כדי להצליח במשימה

 
 
 
 
 
 
 
 
 

תקופת החגים ממושכת וגם אם בקושי הצלחתם לשרוד את הימים שלפני ראש השנה עם ההתלבטויות והויכוחים איפה ועם מי נחגוג (ואם בכלל בא לנו - כי אולי נברח לצימר או לחו"ל) נשארו עוד כמה חגים שעוד מחכים לנו בדרך.

אז בין לבין אין מנוס מחשבון הנפש לסיכום השנה החולפת ופנינו לאן. התקופה הטעונה הזו מתאפיינת אצל רבים בדיכאון שנובע מתחושות חרדה ומתח - החרדה שנלווית למתח של הרווקים שנאלצים להתמודד עם שאלות הדודה התורנית, בדידותם של בני הגיל השלישי ובני זוג שהזוגיות שלהם עומדת במבחן נוכח המשפחתיות שעוטפת ולפעמים גם חונקת. ואם אתם מארחים קיים גם הלחץ של "האירוח המושלם". אלה הגורמים למה שמכונה בז'רגון המקצועי 'דכאון עונתי' 

 

המועקה בתקופת עונת המעבר נפוצה מאוד, ומוצאת את ביטוי באובדן תיאבון, בחוסר ריכוז, בעייפות ובנטייה למצבי רוח משתנים - לא רק מצבי רוח רעים או עצובים. אפשר להתודד עם התחושות בדרכים שונות, התנהגותית ותזונתית.

חאתם עמשה, הרוקח הראשי של רשת ניו-פארם מנדב מספר עצות איך לעבור את התקופה בשלום:

 

במישור ההתנהגותי: מאחר שרמת סוכר נמוכה בדם עלולה לערער את מצב הרוח, חשוב לאכול במשך היום במחזוריות קבועה כדי לשמור על רמת סוכר אחידה. מצב הרוח, כמו-גם בעיות שינה ותחושות לחץ וחרדה, מושפעים גם מתכולה נמוכה של מים בגוף. ולכן, חשוב לשתות הרבה מים ולהיזהר מהתייבשות, ולהפחית גם בשתיית קפאין ואלכוהול הגורמים לאיבוד יתר של מים.

 

מצב הרוח מושפע גם מאור השמש, או יותר נכון - מהיעדרו: סביבה אפלולית גורמת לירידה במצב הרוח, ומאידך אור יום מרומם את מצב הרוח. אי לכך, מומלץ להיחשף לאור השמש, שמעודד את תאי העור לייצר ויטמין D המסייע בריסון דכאון ומצב רוח ירוד. לא לשכוח, כמובן, למרוח קודם קרם הגנה. אפשר, לחלופין, ליטול כמוסות ויטמים D.

 

 

 

גם האוכל משפיע

לדיכאון ולמצבי רוח ירודים יש גם פיתרונות תזונתיים רבים ומועילים, רובם בהישג יד, הנה כמה מהם:

 

פירות וירקות, עשירים בוויטמינים מינרליים פיטונוטריינטים, שמזינים את המוח ותורמים לאיזון מצב הרוח.

כורכום בריאות רעועה משפיעה לרעה על מצב הרוח, וכידוע רוב המחלות מתחילות כאירוע דלקתי - אותו ניתן למנוע אם מוסיפים לתפריט היומי כורכום, הידוע כרכיב אנטי-דלקתי טבעי ורב-עוצמה.

 

דגים ומאכלי-הים בכלל, לדגנים מלאים, אגוזי ברזיל, זרעי חמניות או לשום, יש השפעה חיובית רבה על מצב הרוח. זאת, בזכות מינרל הסלניום בהם, ולכן רצוי גם אותם לצרוך בקביעות. באותו הקשר, יש לציין את תועלתה של אומגה 3 - בעיקר לבריאות הלב, כידוע, אך לא פחות לבריאות הנפש. רמות נמוכות שלה מקושרות כיום לדכאון, דבר שכבר הוכח בכמה מחקרים.

 

חלבונים גם להם יש מידה לא מבוטלת של השפעה על מצב הרוח, בזכות חומצת האמינו טריפטופן שנמצאת בהם במידה רבה. חומצה זו מהווה גורם מרכזי במערך הייצור של הסרוטונין במוח, ההורמון שהיעדרו גורם לדכאון, ולפיכך מומלץ להקפיד על צריכה קבועה של החלבונים. אלו מצויים במזונות רבים, ובעיקר בדגים, בבשר, בביצים, במוצרי החלב ובקטניות.

 

לסיכום, ההמלצות כאן נועדו בראש ובראשונה למנוע מצבי רוח ירודים, אך מה לעשות ולא תמיד אנו ערים לחשיבות הצריכה היומיומית של המזונות השונים. בדיוק לשם כך קיימת תעשיית תוספי המזון, המשלימה את החסר בשלל גלולות וכמוסות מרוכזות של ויטמינים, מינרלים וחומצות-שומן שלעתים הכרחיות. אומנם אין פיתרון בריא יותר ממזון טרי, אך כשהדכאון כבר קיים - רצוי להיעזר גם בהם.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by