בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
דיאטה במספרים 
סופרים קלוריות? אתם כנראה מטומטמים 
 
 לאכול, לספור, לחשוב    צילום: fortolia    
דיאטה במספרים |
 

מחקר חדש טוען שספירת קלוריות גורמת ל"סתימה" במוח וחוסר יכולת לחשוב על דברים חשובים. אם צריכת המזון שלכם נמדדת על בסיס קבוע, כדאי שתחשבו על זה שוב

 
 
 
 
 
 
 
 
 

יש אנשים שסופרים קלוריות כל החיים במטרה לשמור על דיאטה ומשקל תקין - הם יודעים את הערך קלורי של כל סוגי המזון וכל מה שנכנס להם לפה מתורגם למספרים. אז ייתכן שדיאטה המבוססת על ספירת קלוריות אכן מביאה לירידה במשקל, אבל האם גם משלמים מחיר מנטלי ונפשי בדרך?  

 

מחקר חדש של מכללת הרווארד מצא שהתעסקות יומיומית בספירת קלוריות יכולה להזיק לתפקוד הנפשי שלכם. סנדהיל מולנטן פרופסור לכלכלה, מנהל המחקר, סיפר בראיון לניו יורק טיימס כי ספירת קלוריות אובססיבית ממלאת ואף סותמת את מוחם של אנשים בחשיבה על הדיאטה ומשאירה רק מעט מאוד מקום למחשבות וחישובים אחרים. מולנטן מסביר כי "סתימה" כזאת משפיעה לרעה על היכולות של סופרי הקלוריות לבצע משימות שונות שמרכיבות את מה שהוא מכנה "רוחב פס" - חשיבה לוגית, פיתרון בעיות וקליטה של מידע חדש.

 

המחקר קובע, למעשה, כי לאנשים שנמצאים בדיאטה יש פס רוחב קצר יותר מאשר לאחרים והם ממש גרועים בהשגת משימות. קיימים כמובן היבטים נוספים בתהליך ירידה במשקל על ידי ספירת קלוריות המשפיעים על מוחם של אנשים, כגון קביעת פשרות: ההתעסקות עם מה לאכול, מתי, ובמקום מה. רוצים דוגמה? אם אוכלים עוגיה מיותרת זה כנראה יהיה במקום מנה ראשונה בארוחת הערב.

 

 

 
עוגיה במקום טרטר טונה?
 עוגיה במקום טרטר טונה?   צילום: Getty Images / אימאג'בנק 
 

לספור במקום לחשוב

 

אז איך באמת הגיעו למסקנה שספירת קלוריות מביאה לכדי טמטום? המחקר מצטט מסקנה מתוך מחקר אחר שפורסם בכתב העת הבינלאומי להפרעות אכילה, שבחן את הדרכים השונות שאנשים בדיאטה הגיבו לאכילת חבילת שוקולד: אנשים שלא היו עסוקים בתהליך ירידה במשקל וספירת קלוריות פשוט המשיכו הלאה למשימות אחרות ולעומת זאת, אלו שבדיאטה, בילו את הזמן בלחשב כמה קלוריות היו בחבילה ולמה הם בכלל אכלו אותה מלכתחילה. נשמע מוכר?

 

המסקנה, על פי המחקר, הינה שדיאטה שדורשת פחות מחשבה מומלצת יותר וסיכויי הצלחתה גדולים. כדי לתמוך במסקנה הזכיר כותב המחקר כי אנשים שניסו את דיאטת אטקינס המפורסמת - שמוציאה מהתפריט מאכלים ספציפיים - נטו לדבוק בה ולהתמיד, יותר מאנשים שבדיאטה מורכבת שדורשת חישובים ותיכנונים. חוקים מורכבים ומסורבלים הם גורם עיקרי להפסקת דיאטה. התוצאות מדגישות את החשיבות שבתוכנית דיאטה פשוטה על מנת שאנשים ידבקו בה. רוצים להתעמק בנושא? פרופסור מיולנטן כתב ספר בנושא ביחד עם פרופסור אלדר שפיר, הספר נקרא, איך לא: "מדוע מעט זה הרבה".

 

 

 
אני כבר אספור אחר כך
 אני כבר אספור אחר כך   צילום: fortolia 
 

לספור זה רע?

אז מה כדאי? לחשוב על הקלוריות או לחשוב על העתיד? לטובת כל סופרי הקלוריות ההדוקים גלית אלדרוטי, דיאטנית קלינית בדיאטה קלאב, מעניקה כמה מסקנות מקצועיות ועונה על השאלה - האם באמת צריך להפסיק לספור?

 

אז האם ספירת קלוריות טובה או רעה בשבילנו?

"כמו בכל נושא בתחום הדיאטה וההרזיה, אין שיטה אחת טובה ומתאימה לכולם", אומרת אלדרוטי, "ספירת קלוריות הינה דרך יעילה לניהול תקציב, תקציב קלורי שאמור לסייע לנו לרדת במשקל ולשמור עליו. אך מה שמדאיג זו השאלה האם גופינו זקוק רק ל-X קלוריות, ללא קשר לערכן התזונתי -  וזאת הבעיה העיקרית בספירת קלוריות בלבד, שהיא נעשית ללא קשר לסוג המזון שאנו אוכלים".

 

יש דרך נכונה לעשות זאת?

"הדרך הנכונה היא לחשוב על מה עומד מאחורי הקלוריות. חשוב לנו לאכול בריא ומאוזן, מכל אבות המזון בכמות הנכונה לכל אחד. כל מזון שייך לקבוצת מזון (דגנים ודברי מאפה, חלבונים - מן החי ומן הצומח, שומנים, פירות וירקות), לפי אב המזון הדומיננטי באותו מזון (חלבון, פחמימה, שומן וכו'). לכל מזון נקבעה יחידת מידה = 1 מנה. כפי שמתווה הפירמידה/פירמידת המזון. תפריט יומי, ללא קשר למכסה הקלורית, צריך להכיל 50% פחמימות, 20% חלבונים, 30% שומנים. בהתאם לכך נבנים התפריטים בתוכנית נכונה. כל תפריט מכיל מספר מנות מכל קבוצות מזון. אדם הרוצה לרזות באורח חיים בריא ומאוזן מבחינה תזונתית, מבלי להגיע למחסורים תזונתיים, יאכל תפריט מאוזן המכיל מכסת מנות מכל קבוצת מזון. גם זו דרך לניהול תקציב. תקציב יומי של מנות מכל קבוצת מזון".

 

אז האם לספור זה רע?

תלוי מה חש האדם. אם הספירה מטריפה אותו בוודאי שלא אמליץ לספור. אם הספירה נותנת לו תחושת שליטה ובקרה, ובזכות כך יש "שקט בגזרה" אמליץ לספור. באשר לטענה על כך שהספירה גורמת לאיטיות, זו דווקא נקודת זכות לספירה. הרי כשאנו "פוצחים בדיאטה" השינוי הראשון שעלינו לעשות הוא לוותר על הספונטניות באכילה. עלינו לתכנן מה נאכל בכל יום ולהיערך בהתאם (קניות מזון, בישול בריא, הכנת אוכל למשך היום ועוד..). זה בהחלט מחייב האטה בקצב, לא אוכלים מכל הבא ליד, עוצרים, חושבים, בוחרים ואז אוכלים. זה רע/טוב? כל אחד יחליט לעצמו".

 

 

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by