בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
הפרעות אכילה 
הילד לא אוכל? יש מה לעשות 
 
 מה אתם הייתם בוחרים?    צילום: fortolia    
הפרעות אכילה |
 

ילדים שנוהגים בבררנות יתר את המזונות שהם אוכלים היא תופעה נפוצה שמטריפה את ההורים. למה זה קורה ואיך משנים הרגלי אכילה לקויים

 
 
 
 
 
 
 
 
 

מתי בפעם האחרונה זכיתם לראות את ילדכם מתענג על ארוחת ערב שכוללת מאכלים מזינים ובריאים ואף דורש מנה נוספת? אם גם אצלכם מדובר בסיטואציה דמיונית, אתם לא לבד. אכילה בררנית מהווה מקור לדאגה ותסכול בקרב הורים רבים בתרבות המערבית של ימינו והדרכים לנסות להאכיל את הילדים במשהו איכותי לרוב מסתכמות באכזבה.

 

אז מהו בעצם אכלן בררן?

 

"קיימים כמובן דפוסי התנהגות מגוונים ושונים בקרב ילדים בכל הנוגע לאכילה", מסבירה רונית דוייב, מנהלת מדעית של פדיאשור קומפליט מבית סימלאק, "אך כמה מהם מאוד שכיחים. אכילה בכמות מועטה מאוד (חמישה ביסים ודי), אכילת מגוון מצוצמם של מזונות (כמו פסטה בלי רוטב), הימנעות מאכילת קבוצות מזון (כמו ירקות ופירות) ונטיה לאכילת מזונות עם ערך תזונתי נמוך ('ג'אנק פוד')".

 

עד כמה התופעה שכיחה?

 

ממחקר שנערך בקרב כ-1,000 הורים וילדיהם, עולה כי 53% מההורים דיווחו שילדם נמנע ממזונות מסויימים, 26% דיווחו שילדם נמנע ממזונות חדשים ו-23% דיווחו שילדם הוא אכלן בררן. ברוב במקרים כולם מסביב מנסים לעזור, העצות מגיעות מכל עבר, וכאילו לא מספיק שהאמהות מודאגות ולחוצות, שפע המידע הזמין היום לכולם עלול לבלבל עוד יותר.

 

 

 
אוכל יכול להיות משחק
 אוכל יכול להיות משחק   צילום: fortolia 
 
 

אם כל זה נשמע לכם מוכר,  כדאי שתכירו את המיתוסים הנפוצים:

 

אוכל זה לא משחק ילדים!


נכון, כשהארוחה הופכת למשחק והמזון נזרק מכיסא האוכל לרצפה, לרוב זהו רמז שהארוחה הסתיימה. אבל חשוב לקרב את הפעוטות למזונות שונים ומגוונים, ולעיתים משחק נכון במטבח, קניית מצרכים ביחד והכנת אוכל משותפת, יתנו לילדכם הזדמנות מצוינת להתקרב למגוון מזונות שהם מסרבים לאכול, אבל בהכנתם הם מגלים שהשד לא כל כך נורא.

 

 

 

"לילדים יש תיאבון בריא וקבוע. אם הם לא אכלו ארוחת בוקר הם ישלימו בערב"

 

ילדים לאו דווקא משלימים את החסר להם בארוחות הבאות של אותו יום, וגם לא של אותו שבוע. זאת משום שתאבון של ילדים משתנה מיום ליום, משבוע לשבוע ומתקופה לתקופה ובהתאם לכך משתנה כמות האוכל שהם צורכים.

אם ילדיכם מתפתח וגדל באופן תקין, כנראה שאין לכם סיבה לדאגה ובפעם הבאה שהוא יאכל פחות מהרגיל או ידלג על ארוחה, מומלץ שלא ללחוץ עליו ולאפשר לו לאכול לפי רצונו. סביר להניח שלאחר זמן מה כמויות המזון שהוא יאכל יעלו וחוזר חלילה.

 

כהורים ביכולתכם להחליט אילו מאכלים להציע בארוחה ולתכנן סדר זמנים קבוע לארוחות, אך לא להתערב בכמות ובמאכלים שילדיכם בוחר לצרוך. מיותר לציין שבמקרים של איבוד משקל או בעיות התנהגותיות ורגשיות בנושא האכילה מומלץ להתייעץ עם גורם מקצועי.

 

 

 
 

"אם לא תאכל יפה - לא תקבל קינוח"

שיטת המקל והגזר לא בהכרח תעבוד כאן. כולנו יודעים שילדים זקוקים למשמעת ותפקיד ההורים הוא להציב גבולות וללמד ילדים על טעויותיהם. אך בכל הקשור להרגלי האכילה של ילדיכם, גישה זו עלולה להביא לתוצאות לא רצויות ולהעביר מסרים שגויים. מי מאיתנו לא זוכר את המשפט הידוע לשמצה "אם לא תאכל יבוא שוטר"? כיום, הידע בנושאים אלו התרחב, ואנו יודעים שבזמן האכילה כדאי לשמור על גישה ניטרלית.

 

מחקרים בתחום זה הראו שילדים מגיבים באופן שלילי כאשר ההורים לוחצים עליהם לאכול, גם כשמובטח להם פרס בתמורה. ייתכן שבטווח הקצר והמיידי, הילד יתרצה ויאכל, אך בטווח הארוך הוא עלול להרגיש סלידה מהמאכלים שנאלץ לאכול. הגישה הטובה ביותר היא להניח מזון על השולחן ולהניח לילד לבחור מה לאכול. חשוב להשתמש במונחי רעב ושובע ולא שכר ועונש, גם אם הם מסרבים לאכול, אל תתלוננו ותביעו חוסר שביעות רצון, ואל תציעו מראש פרס במידה ויעשו זאת.

 

 

 

יש מזונות שילדים לא יסכימו לטעום לעולם, חבל לנסות

 

לכולנו יש העדפות לטעמים ומרקמים שונים, וכך גם לילדינו. אך העדפות אלו עשויות להשתנות, גם בעודנו מבוגרים ועל אחת כמה וכמה בקרב ילדים. ייתכן שכעת ילדיכם מסרב לאכול מאכלים מסויימים, אך חשוב להמשיך ולהציע לו מגוון רחב של מזונות בזמן הארוחה. ממחקרים אנו יודעים שלעיתים נדרשים 10 ניסיונות או יותר, במשך מספר חודשים, כדי להציג מזון חדש לילד.

 

 

 
השד לא לא נורא כל-כך
 השד לא לא נורא כל-כך   צילום: fortolia 
 

מזונות ממותקים ו"לא בריאים" עדיף להחביא מהילדים

 

כולנו יודעים שממתקים וחטיפים הם לא מזונות מזינים ובריאים. לעיתים הורים דואגים שילדיהם לא יאכלו כמויות גדולות של מזונות אלו ולכן מאחסנים אותם במדף גבוה שלא מאפשר גישה או מחביאים אותם מעיניהם - מחקרים רבים הראו שדווקא הורים שמונעים מילדיהם מזונות מסויימים יגרמו לתוצאה ההפוכה מהרצוי - הילדים ירצו ויחשקו בהם אפילו יותר. ברגע שתהיה להם גישה לאותם מזונות (אצל חבר, מכונת ממתקים, מכולת), הם יאכלו כמויות הרבה יותר גדולות מאשר ילדים שמאכלים אלו זמינים להם בבית.

 

אז מה כדאי לעשות? הכל במידה, עדיף שלא תכניסו מזונות שאינכם מעוניינים בהם הביתה, אך חשוב מדי פעם לפעם לאפשר לילד לבחור ממתק שהוא מאוד משתוקק לו, לקנות אחד ולהסביר שאנו מעדיפים לקנות הביתה מזונות מזינים יותר.

 

 

 
לא צריך להתחבא
 לא צריך להתחבא   צילום: fortolia 
 

הדרך היחידה להקנות לילדים הרגלי אכילה נכונים היא להסביר להם בגובה העיניים על אכילה בריאה ונכונה

 

דיבורים לחוד ומעשים לחוד, זה הזמן שלכם לתת דוגמה אישית לילדכם. אתם כהורים מהווים את מודל החיקוי המרכזי של ילדיכם ובדומה לכל תחום אחר, הרגלי האכילה שלכם מהווים להם דוגמה. שבו עם ילדיכם לאכול ארוחה משפחתית סביב השולחן לפחות פעם אחת ביום. כשילדכם יראה אתכם נהנים ממגוון מזונות, זה יעודד אותו לאכול.

גם אם לא תראו את התוצאה המידית להשקעה, בטווח הארוך אתם עשויים לראות שינוי חיובי בגישה שלהם. כל שינוי, גם אם קטן יכול לשנות את המגמה, היום הוא הסכים לטעום עגבניה, וזו תהייה ההכנה לסלט שיבוא עוד כמה שנים. בינתיים, אתם בעצמיכם זוכים לארוחה בריאה ובו בזמן דואגים לזרוע את הזרעים לפירות בעתיד.

 

כמו בהרבה תחומים בגידול ילדינו, גם פה אין פתרון קסם ומדובר בתהליך שדורש מאיתנו ההורים הרבה סבלנות ועקביות. בתקופה זו, חשוב שנהיה כמה שיותר רגועים ונינוחים, ובמהלכה, ניתן להעשיר את התפריט היומי של הילד עם ויטמינים ותוספי תזונה וכדומה - פדיאשור קומפליט, לדוגמה, אבקה להכנת משקה, אשר פותח מדעית ע"י אבוט, חברת תרופות ומוצרי בריאות בינ"ל, על מנת לספק השלמה תזונתית לתפריט של ילדים מגיל שנה עד עשר שנים, שתזונתם אינם מאוזנת או אינה מספקת.

 

 

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by