בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
תזונה מאוזנת 
אולי תתאזנו? אכילה נכונה 
 
 זה לא העבודה זה חוסר איזון    צילום: שאטרסטוק    
תזונה מאוזנת |
 

לאכול באהבה ובמידה נכונה - תורת האיורוודה מעניקה טיפים פשוטים וישימים שיעזרו לכם לשמור על גוף בריא ומאוזן ולשפר את איכות החיים שלכם. כנסו

 
 
 
 
 
 
 
 
 

קצב החיים המודרני המהיר והתובעני משמש כתירוץ נפוץ לעייפות, מתח ואפילו מחלות בלתי מוסברות אצל אנשים, אבל יתכן שכל אלו נגרמים בגלל חוסר איזון. האיורוודה, שיטת הרפואה העתיקה ביותר שניתנה על ידי חכמי הודו לפני למעלה מ-5000 שנים, מסתכלת על בריאותנו בצורה קצת שונה מאשר הרפואה המערבית הקונבנציונלית. כשאדם סובל ממחלה כלשהיא, מפרשים זאת באיורוודה כחוסר איזון, שמתבטא בגוף. תפקידה של האיורוודה לעזור לנו להחזיר את הגוף לאיזון.

 

קצת רקע: מסורת האיורוודה התפתחה יד ביד עם מסורת היוגה עתיקת השנים, והקשר בניהם הוא בלתי נמנע. כמו היוגה גם האיורודה מקורה בוודות, הטקסטים ההודים העתיקים המהווים את הידע הקדום ביותר להבנת היקום. האיור-ודה נלמדת ומיושמת במרכזים רפואיים רבים בהודו, ארה"ב, אירופה ומדינות נוספות ונחשבת לשיטת הרפואה ההוליסטית המובילה בעולם.

 

מבחינת האיורוודה קיימים שלושה גורמים עיקריים שיכולים להוציא את האדם מאיזון: מתח, חוסר או עודף שינה ורעלים, המגיעים לגוף באמצעות מזון שאינו נכון לנו וכן מחומרים אחרים שאנו מכניסים לגופנו. האיורוודה מדגישה כי "מה שאתה אוכל הוא מה שהינך". איכות האוכל והרכבו, קובעים את איכות ה"דלק" שמניע אותנו בחיינו ומשפיעים בצורה משמעותית על היכולת של הגוף לשמור על איזון בסיסי ועל חסינותו כנגד מחלות. לקראת אירועי "יוגה ערבה" הענק שמתחילים מחר, קראנו לרוני פרידמן- מורה ליוגה ומדיטציה, ומפיקת התוכן של האירועים, לשיחה על תזונה נכונה שתשמור אתכם בריאים חזקים ועם אנרגיות שמשפרות את איכות החיים.

 

 

 
קשר עמוק: איורוודה ויוגה
 קשר עמוק: איורוודה ויוגה   צילום: fortolia 
 
 

איך מאבחנת האיירוודה בעיות אצל אנשים?

"בעוד הרפואה המערבית נוטה לנקוט גישה בה כל האנשים זהים באופן בסיסי זה לזה", אומרת פרידמן, "מאבחנים בה את סוג המחלה ומטפלים בה על פי הוראות גורפות, האיורוודה, יוצאת מנקודת הנחה, שלכל אדם מבנה שונה המורכב ממכלול עצום של גורמים. לכן, אותה המחלה בדיוק, המופיעה אצל שני אנשים שונים, יכולה לנבוע מבעיות שונות לחלוטין ולכן גם דרכי הטיפול יהיו שונות." 

"האבחנה בסיסית באיורוודה, המחלקת את בני האדם לשלושה טיפוסים מרכזיים, על ידי השימוש במונח דושה שפירושו כוח או פגם. אנשים מחולקים לשלוש דושות עיקריות: ואטה, פיטה וקאפה. האבחנה לאיזה טיפוס אנו משתייכים תשפיע בצורה משמעותית על התזונה שמומלצת לנו, ועל דרכי האיזון שיותאמו לנו בעיתות בהן גופנו ייחלש ויחלה".

 

איזה טיפוס אתם?

פרידמן נותנת תיאור קצר של שלושת הטיפוסים-הדושה:

אנשי הואטה, נוטים להיות קלים במשקלם, היסוד המאפיין אותם הוא האוויר ולכן הם נוטים לאווריריות ולפעמים מתקשים להוריד רגליים לקרקע. הם בעלי חילוף חומרים מהיר יחסית ואינם נוטים להעלות במשקל בקלות (אך יכולים לסבול מקיבה רגישה מאוד,במידה והם נוהגים בחוסר איזון תזונתי) הם בעלי נטייה לדאגות ומתחים ונמשכים לעיתים קרובות להתעמקות רוחנית.

 

אנרגיית הפיטה מורכבת מאש וממים. אנשי הפיטה הם אנשים אנרגטים וחמים. גובהם ממוצא והם בדרך כלל בעלי מבנה גוף עגלגל. הם נוטים להתלהב אך גם להתרגז בקלות, בעלי יכולת מנהיגות, יצירתיות ויציבות.

 

אנרגיית הקאפה היא אנרגייה כבדה, שילוב של מים ואדמה. אנשים עם כבדות מסויימת ונטיות לעצלות, לשינה מופרזת ולהתמכרויות שונות. גופם נוטה להשמין. הם עולים במשקל בקלות ומתקשים לרדת. הם נוטים להיות קצת איטיים ולפתח התנגדות קשה לשינויים, אך בו זמנית הם גם סובלניים, סלחנים ואינם ממהרים לכעוס.

 

"קביעת הטיפוס אליו משתייך אדם", מציינת פרידמן, "אינה תהליך פשטני, אלא בדיקה מקיפה של מרכיבים רבים. לכן גם ה"דיאטה" היוגית, איננה נוסחה גורפת המתאימה לכולם. גם עונות השנה הן מרכיב בקביעת התזונה הנכונה לנו - אפשר לבקר אצל רופא איורוודי מוסמך לברר זאת במדויק".

 
מכורים לשינה? אולי אתם  קאפה
 מכורים לשינה? אולי אתם קאפה   צילום: fotolia 
 
 

אז מה צריך לאכול על פי החלוקה?

במציאת סוג התזונה המתאים לכל אדם מתייחסים בראש ובראשונה לסוג הדושה אליה הוא משתייך. באופן כללי ניתן לומר שאנשי ואטה צריכים לאכול יותר אוכל ובתכיפות גבוהה יחסית (ארוחה כל כמה שעות) ומומלץ להם לאכול אוכל כבד וחם. לאנשי פיטה, מומלץ לאכול אוכל מקרר עם העדפה למזון לא מבושל ולא כבד מידי, כמו-כן, מומלץ להם להימנע מתבלינים חזקים/ חריפים היוצרים חום נוסף בגוף. לאנשי הקאפה מומלץ לאכול אוכל חם וקל לעיכול, בכמויות קטנות ובתדירות נמוכה (כ2 ארוחות ביום)ארוחת בוקר היא ממש לא הכרח לאנשי הקאפה.

 

אפשר גם בלי אבחון: כללים המתאימים לכולם

 

תזונה חמה המבוססת על אוכל מבושל - מזון מבושל, דוגמת קטניות, אורז, ירקות חיים ואפילו פירות קל יותר לעיכול. ישנם מצבים בהם כן נעדיף מזון חי/ לא מבושל; לדוגמה כשהדושה הדומיננטית היא פיטה, או בימות הקיץ. אך ההמלצה הגורפת היא ללא ספק אכילת מזון מבושל.

 

 

 
אם כולם היו אוכלים אורז אולי העולם היה טוב ייותר
 אם כולם היו אוכלים אורז אולי העולם היה טוב ייותר   צילום: Fotolia.com 
 

אכלו ארוחות פשוטות המורכבת ממספר פריטים מצומצם עם כל אהבה לארוחות בופה מפוארות, כשאנו אוכלים יותר מידי סוגי מזון שונים בבת אחת, ממש קשה לגוף לעכל את זה. מומלץ להפריד את הפירות מיתר האוכל ולאכול בארוחה שילוב של פחממה בריאה, חלבון ושומן. אך לשמור על הרכב פשוט.

 

אכלו במידה נכונה- לא מעט מדי ולא הרבה מדי יש האומרים, שכשלוקחים את שתי כפות הידיים ויוצרים מהן קערה, מקבלים את גודל הקיבה ואין צורך לאכול בארוחה אחת יותר מזה. אך בתקופה בה אנו חיים, רצוי ללמוד להקשיב לגוף, לדעת מתי מומלץ לאכול ומתי להפסיק, זה תרגול חשוב לכל אחד.

 

בזמן האכילה התרכזו באכילה. זמן האכילה הוא זמן חשוב. רובנו רגילים לאכול תוך כדי עשייה של דברים אחרים: שיחה, נהיגה, צפייה בטלויזיה, אינטרטנט וכו'. לפי האיורוודה חשוב להתרכז במזון בזמן האכילה. ולתת לו את הכבוד המגיע לו.

 

 

אכלו באהבה השתדלו להכין את האוכל בעצמכם, זה הרבה יותר טעים, כיף וטרי לאכול אוכל מעשה ידינו. כך אנו יודעים בדיוק מה הכנסנו לתוך האוכל שלנו. תנו לבישול להיות פעולה שנעשית בנינוחות ותראו שגם האוכל יצא טעים יותר. וגם כשחוטאים" ואוכלים דברים, שברור לנו שאין בהם שום ערך תזונתי, הקפידו ליהנות מהם. חשוב לא לאכול בכעס (עצמי) אלא בתשומת לב, לטעמים ולהשפעות שלהם עלינו.

 

 

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by