בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
מצאו את ההבדלים 
מי עיצב את הג'ינס שלי? 

מי עיצב את הג'ינס שלי?

 
מצאו את ההבדלים |
 

חברת לי קופר משיקה גזרת ג'ינס חדשה בעיצוב ובשם זהה לג'ינס של חברת דיזל שקיים בשוק מספר שנים. האם מדובר בהשראה לגיטימית או בהעתקה שתחולל סערה בעולם האופנה? בדקנו מקרוב

 
 
 
 
 
 
 
 
 

בהתחלה התלהבנו. חברת האופנה לי קופר השיקה ג'ינס תוך הבטחה כי הוא משלב בין מכנסי ג'ינס לבין מכנסי פוטר. כלומר, מראה נכון עם נוחות, דבר לא ממש נפוץ בעולם האופנה.
אבל אחרי כמה דקות נזכרנו. נזכרנו שלחברת דיזל יש מוצר דומה, שעובד על שילוב של ג'ינס עם טרנינג, כך לפי דיזל כמובן. בעוד שלי קופר מכנים את הג'ינס שלהם בתור Jogg Jeans, בדיזל מכנים את המוצר שלהם בשם... Jogg Jeans. נשמע לכם דומה? אתם לא טועים.

 

 

 
מצאו את ההבדלים: מימין הג'וג של לי קופר, משמאל הג'וג של דיזל
 מצאו את ההבדלים: מימין הג'וג של לי קופר, משמאל הג'וג של דיזל   צילום: יחצ 
 

זהירות, סכנת תביעה

 

הדימיון בין שני המוצרים נוגע באחת הנקודות הכואבות בעולם האופנה. הגבול הדק בין השראה לבין העתקה עולה פעם אחר פעם לדיון, המגיע לא פעם גם לדיון בבית המשפט.
דיזל, לדוגמא, תבעה בשנת 2004 את חברת פוקס על כך שזו האחרונה העתיקה ממנה לא פחות משישה עיצובים. בית המשפט חייב את פוקס להוריד מהמדפים לא פחות מ-5,000 ג'ינסים. כחודשיים לאחר מכן הוחרמו מאות ג'ינסים מרשת אוקסיג'ן, בחשד שהם הועתקו מדגמים של דיזל. במקביל הגישה חברת לי קופר בקשה לבית המשפט למנוע מבית אופנה תל אביבי למכור בגדים שהועתקו מדגמים של לי קופר.
הנה עוד דוגמא: מעצבת האופנה סיגל דקל קיבלה מרשת זיפ 50,000 שקל בשל העתקת ג'ינס, מקרה שהתברר בבית המשפט ב-2008. יש שמועות שמעצבת האופנה דנה אשכנזי העתיקה דגם של ג'ינס של דיזל וחטפה אש, אך לפרשה אין אף אזכור במרחבי הרשת כי שמועה נוספת טוענת שהמעצבת דאגה להעלים את הסיפור מהעולם.

 

 

 
אפילו הקמפיין נראה דומה. קמפיין ג'וג של דיזל
 אפילו הקמפיין נראה דומה. קמפיין ג'וג של דיזל   צילום: יחצ 
 
קמפיין ג'וג של לי קופר
 קמפיין ג'וג של לי קופר   צילום: יחצ 
 
 

תוכיחו שאתם הייתם ראשונים

בעוד שחברת דיזל נוהגת לתבוע את אלו המעתיקים ממנה, סוגיית ההעתקה בעולם האופנה הוא סוגיה מורכבת שלא תמיד מגיעה לבית המשפט. בפועל, מעצבי העל ניגשים לעבר כדי למצוא השראה לקולקציות של ההווה, בעוד שרשתות האופנה ההמוניות פונות לקולקציות של מעצבי העל כדי לקבל השראה. למעשה, ישנן רשתות המתמחות בתרגום מהיר של פריטים שנצפו בתצוגות של מעצבי העל לטובת ההמונים חסרי הממון.
האם זו פעולה לא חוקית? לא בטוח. למערכת החוק והמשפט יש דרך לקבוע אם נעשתה העתקה של ממש - ולא השראה חביבה ובלתי מזיקה - אך גם היא מפותלת ולא פשוטה. עו"ד אבי מונטקיו מסביר כי הנפגע צריך להוכיח לבית המשפט שהפרו אחת מהזכויות המוגנות - מדגם, פטנט, זכות יוצרים, סימן מסחרי או מוניטין - כדי שהתביעה שלו תתקבל. הוא יודע לספר על מקרים בהם מותגי אופנה שפנו לבית המשפט לא קיבלו את התמיכה לה ציפו - לא בגלל שלא התחוללה העתקה, אלא בגלל שהם לא הצליחו להוכיח הפרה של זכויות מוגנות.

 

 

 

"מדובר במוצר חדשני"

"מדובר במוצר חדשני", מסביר מאיר יואל, מנהל מכירות לי קופר. "עד היום הג'ינסים עשויים מ-100% כותנה או עם קצת לייקרה ולכל אחד יש 10-15 ג'ינסים שהשוני ביניהם זה הטיפול שהם עברו. כאן יש חדשנות בגלל שעושים שימוש בחומר שמיועד לרוב לחלק העליון. קהל היעד שלנו הם בני 16-25 אבל גם בני 40 יקנו אותו. זה לא עוד ג'ינס רגיל. התחלנו לעבוד על המוצר כבר לפני שנה אבל לא הגענו למוצר שרצינו. על הדגם הזה התחלנו לעבוד לפני ארבעה חודשים".


אתם מודעים לכך שלדיזל יש מוצר דומה עם אותו שם?
"לדיזל יש מוצר כזה משהו כמו שנה אבל אני לא שם את עצמי באותו קנה עם דיזל. זה לא אותו קהל והמחיר עובד לטובתנו, אין מה להשוות".

אבל שניכם בוחרים באותו שם? אתם לא מפחדים מתביעה?
"כל מי שמביא ג'ינס מהסוג הזה קורא לו בשם הזה, כי הג'ינס הזה מזכיר את עולם הג'וגינג והטרנינג. כולם משתמשים בשם הזה, דיזל, לי קופר וגם מותגים אחרים שנמצאים בארץ".

 

מחברת דיזל לא נמסרה תגובה.

 

האם זו פעולה לא מוסרית? אפשר להניח בבטחה שכן אם מדובר בהעתקה מכוונת ומודעת. עם זאת חשוב לזכור כי אף מעצב אינו חי בבועה. מקורות ההשראה יכולים להיות כה דומים, עד שאפשר למצוא אצל מעצבים שונים דגמים שונים למרות שהם לא ידעו זה על יצירתו של זה. כשם ששתי נשים עלולות לבוא לאותה מסיבה עם אותה שמלה, אפשר להניח כי יש מעצבים היוצרים דגמים דומים.

 

 

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by