בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
דיאטה אקזוטית 
הדיאטה הכי ישראלית: תפריט ים תיכוני 
 
דיאטה אקזוטית |
 

הדיאטה הים תיכונית מציעה מזונות שתורמים לירידה במשקל, לבריאות ולאריכות ימים. התפריט מזין ומשופע במאכלים שמתאימים לאקלים המקומי כולל מרכיב קסם ובונוס: כוס יין ביום. בואו לטעום

 
 
 
 
 
 
 
 
 

בזמן שלעתים קרובות תוכניות דיאטה וירידה במשקל נחשדות כדיאטות קסם, הדיאטה הים תיכונית היא אחת שבאמת אפשר לטעון  שלא רק שהיא נתמכת על ידי מחקרים אלא שהיא ותיקה ושגורה זה מאות שנים בקרב תושבי מדינות הים התיכון.  אבל לא רק באזור, היא נבחרה כדיאטה השנייה הטובה ביותר על ידי אחד הדוחות הנחשבים ביותר בארה"ב (US News & World Report), אחרי שנבחנה על ידי צוות של מומחי בריאות. מסתבר שחוץ מספורט, חופים אנשים יפים ואקלים נוח, הים התיכון מתגאה בדיאטה שמקדמת את הירידה במשקל בצורה אחראית וקלה לביצוע וגם תורמת לאריכות ימים וירידה בסיכון למחל לב. ברגע שלומדים את סודות הדיאטה הטעימה והאקזוטית הזו , לא רק מבינים למה היא נחשבת אוצר תרבותי ראוי לשימור, אלא מבינים שכדאי לשלב מאכלים בסגנון הים תיכוני בתפריט היומי.

 

 

 

 
אחרי הכל אנחנו במזרח התיכון
 אחרי הכל אנחנו במזרח התיכון   צילום: fotolia 
 
 

מהי הדיאטה הים תיכונית?

"הדיאטה הים תיכונית הינה הדיאטה השגורה מזה מאות שנים בקרב תושבי מדינות הים התיכון", אומרת עמלי מסיקה, דיאטנית ראשית בקבוצת שטראוס, "היא מבוססת בעיקרה על אכילה יום יומית של  דגנים מלאים, ירקות ופירות טריים, קטניות גרעינים ואגוזים, מוצרי חלב (גבינות ויוגורט) ובמיוחד שילוב שמן זית כמעט בכל ארוחה. דגים פירות ים ועוף מומלץ לצרוך על בסיס שבועי. היא מגבילה צריכת מוצרים עתירי שומן מהחי עתירי כמו בשר אדום, אותם מומלץ לאכול בתדירות נמוכה יותר, על בסיס חודשי . ואם מדברים על סגנון חיים ים תיכוני אז כדי להרגיש ממש כמו אדוניס התפריט מאפשר לשתות יין אדום כוס אחת ב ארוחת הערב  או עד כ- 1-2 כוסות ביום".

 

 המרכיב העיקרי: שמן זית

כאשר החלו לבחון אותה לפי אמות מידה מדעיות ולהשוות אותה עם דיאטות אחרות", מוסיפה מסיקה, "נמצא כי הדיאטה הים תיכונית זוכה לדירוג מדעי מאוד גבוה בתרומתה לבריאות, למניעת מחלות לב, לחץ דם סוכרת ועוד וכמובן בתרומתה לשמירה ולניהול משקל תקין.  בעיקר מזוהה הדיאטה עם תרומתה לאריכות ימים שתושבי עמי הים התיכון משופעים בתכונה זו (כולל ישראל) ביחס לתושבי מדינות אחרות, כאשר המרכיב שתורם משמעותית הוא שמן הזית. בשל התכונות שהוא נושא עמו - הרכב חומצות שומן מאוד בריא, תכולת נוגדי חימצון גבוהה וויטמינים חיוניים, מומלץ לשלב שמן זית  בתזונה היומיומית.

 

 שמן הזית מצליח להעצים את התכונות המצויות במרכיבים השונים בתפריט הים תיכוני, למשל הוא מעצים את הליקופן המצוי בעגבניה שהינה בבסיס של כל ארוחה ים תיכונית בעיקר במאכלים איטלקיים. הוא מעצים את זמינות הוויטמינים והמינרלים המצויים לבמרכיבים בסלט יווני ובתפריט היווני בכלל. וגם כאן אצלנו במאכלים המסורתיים הוא מככב, כמו בחומוס עם פול, ב"סלט ערבי" ועוד מגוון רחב של מאכלים שצמחו באזורינו. יתרונו הגדול בכך שהוא מעצים את הזמינות של מגוון הרכיבים היעילים והבריאים המצויים במזונות האלו.

 

 

 
ירקות, דגים ושמן זית. ירידה במשקל ובריאות
 ירקות, דגים ושמן זית. ירידה במשקל ובריאות   צילום: fotolia 
 

מדוע כשעומד לרשותנו ספק של "מגינים טבעיים" כמו השמן הזית אנחנו לא משלבים אותו יותר במסגרת התפריט היומי שלנו?

"הדבר לטעמי טמון משילוב של מספר סיבות", טוענת מסיקה, "במתכונים הביתיים שלנו כולל אלו שעוברים במשפחתנו מדור לדור הוא לא תמיד נוכח  מספיק כחלק אינטגרלי גם במאכלים יומיומיים וגם מאכלים השמורים לימי שבת וחג. כך למשל מקובל להוסיף אותו לסלט אבל פחות מקובל להשתמש בו כחלק מתבשילים ,פשטידות, מאפים ואפילו עוגות. אבל זאת כמובן טעות היום קיים המבחר הגדול של שמני הזית בעלי מגוון הטעמים וארומות שמאפשרים לשלב אותו יותר במגוון מאכלים ללא השפעה דומיננטית או שונה על טעמם ומרקמם".

 
לשלב בכל ארוחה. שמן זית
 לשלב בכל ארוחה. שמן זית   צילום: fotolia 
 
 

גם פעילות גופנית

האם פעילות גופנית עדיין נדרשת אם אחד לאחר דיאטת ים תיכונית ?
כמובן , פעילות גופנית היא אחד ההיבטים החשובים ביותר של דיאטה זו. כאשר דיאטה זו פותחה בשנתי השישים , פעילות גופנית ואימון פיזי היו חלק מהתרבות של העם הים התיכון. הפיתוח של דיאטת הים תיכונית מיסד את בחירות מזון הנכונות ואורח חיים הוליסטי. הליכה יומית במשך שעה ואימון כוח שבועי הם הכרחיים.

 

איך דיאטת ים תיכונית שונה מדיאטה דלת פחמימות ?
דיאטת ים תיכונית היא שונה באופן מהותי מדיאטה דלת פחמימות, מרכיב חלבון נמוך יותר, החלבונים מהווים רק 15 אחוז מצריכת הקלוריות בתפריט.

 

 

חנוכה בריא בנוסח המזרח התיכון

מכיוון שאנחנו במזרח התיכון, ובימים אלו חנוכה, יוונים ושמן זית רלוונטים יותר מתמיד, אספנו מספר המלצות להכנת לביבות וסופגניות עשירות יותר במרכיבים תזונתיים תוך שימוש בשמן זית:

לביבות:

מומלץ להוסיף לתפוחי האדמה מגוון ירקות בשלל צבעים כגון, בטטה, ארטישוק ירושלמי, סלק.

את הבצל ניתן לגוון עם כרישה או עם בצל במגוון צבעים, כדאי להוסיף עלי ירק ירוקים כגון פטרוזיליה, כוסברה או שמיר. מגוון הירקות בשלל הצבעים מוסיפים ללביבה מגוון חומרי טבע ומגינים טבעיים המעשירים את הרכבה התזונתי. לאחר הגירור חשוב לסחוט היטב את התערובת, ככל שהתערובת תכיל פחות נוזלים פחות שמן יספג בכל לביבה.

שלב הטיגון:

חשוב שתהליך הטיגון יהיה מהיר והשמן לא יגיע לידי נקודת הרתיחה שלו (בה הוא עלול לאבד מתכונותיו המטיבות, לשמן זית לוקח זמן ארוך יותר כדי להגיע לנקודת הרתיחה ובכך יתרונו) ולכן כדאי ליצוק את הלביבות מראש , לחמם את שמן הזית במחבת עם תחתית עבה,  להכניס את הלביבות ולכסות את המחבת ,ולהקפיד על טיגון על אש קטנה , תהליכים המאפשרים לשמור על תכונותיו של השמן. לאחר מכן להוציא את הלביבות ולספוג אותן היטב על נייר סופג.

 

סופגניות:

מומלץ להמיר את החמאה והמרגרינה במתכון בשמן זית. בעת הכנת הבצק מומלץ להוסיף גרד של קליפת לימון או תפוז וכן גרד של מקל וניל המעשירים את המתכון בחומרים נוגדי חימצון.

שלב הטיגון:

גם כאן חשוב ליצוק את הסופגניות מראש , למלא את סיר הטיגון בשמן זית המותאם לטיגון, וכשהשמן חם דיו להכניס את הסופגניות לתוכו ולספוג אותן היטב לאחר תום הטיגון.

 

המתכון הקלאסי ללביבות חנוכה:

המצרכים לכ- 20 לביבות  (ל 6 אנשים):

8 תפוחי אדמה בינוניים

3 ביצים

1 כוס קמח

1 כפית מלח,חצי כפית פלפל

שמן זית כתית מעולה לתיבול מעודן  של יד מרדכי

 

אופן ההכנה:

  1. לגרר בפומפיה את תפוחי האדמה
  2. להוסיף את יתר החומרים ולערבב
  3. ליצור כדורים מהתערובת ולשטחם (למחוץ מעט בכדי שיצאו הנוזלים)
  4. לטגן בשמן עמוק- שמן זית כתית מעולה לתיבול מעודן, משני הצדדים, עד שהלביבות מזהיבות
  5. להניח על נייר סופג
  6. להגיש חם.

טיפ:

ניתן להוסיף לתערובת גבינה מלוחה או גבינת עיזים לפי הטעם.

 

 

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by