בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
שוברים מיתוסים 
רוצים לרזות? הכירו את השומן 
 
 אויב או ידיד? שומן    צילום: fortolia    
שוברים מיתוסים |
 

כדי לרדת במשקל ולחטב את הגוף אתם סופרים קלוריות ועושים ספורט, אבל כדי ליעל את התהליך כדאי לדעת כמה עובדות על השומן בו נלחמים. אספנו כמה עובדות חדשות וניפצנו כמה מיתוסים בדרך. בואו להכיר את האויב הכי גדול שלנו

 
 
 
 
 
 
 
 
 

מרבית האנשים עסוקים בנסיונות לרדת במשקל ולעצב את הגוף, בדרך למשקל הנחשק, מתייחסים לשומן בחשדנות ולפעמים בעוינות - כדי לרדת במשקל ולשמור על הבריאות כדאי לדעת כמה דברים על המרכיב המפחיד הזה בגופנו ולזכור שלפעמים הוא יכול אפילו להועיל לנו. 

 

"עודף משקל והשמנת יתר הן לא רק בעיות אסתטיות", אומרת ענת טימין, דיאטנית קלינית ומומחית לסוכרת במרכז DMC, "אלא גם אחת הסיבות העיקריות להתפתחות של סוכרת מסוג 2 וכאשר משמינים באזור הבטן זה אפילו מסוכן יותר". טימין שוברת כמה מיתוסים ומסבירה  מהו בעצם השומן, מה תפקידו, על מה הוא משפיע ואיך לעזאזל נפטרים ממנו.

 

אויב או ידיד?

 

תפקידו של השומן בגוף הוא לאחסן אנרגיה.
נכון.
למרות שאנו לא רואים בשומן כחבר קרוב, הוא למעשה עושה בשבילנו המון. יותר מכל דבר אחר, השומן שומר על חום הגוף שלנו, אוגר אנרגיה מהמזון שאנו אוכלים לשם שימוש מאוחר יותר ומגן על האיברים שלנו. השומן גם אוגר את התגובות הכימיות שמנהלות את הגדילה ואת המערכת החיסונית. בתוך השומן הורמונים וחלבונים נמצאים בקשר בכדי לשמר את תפקוד ופעילותו של הגוף.

 

קילוגרם אחד של שומן שווה כ-2000 קלוריות.
לא נכון.
על מנת לרדת 1/2 ק"ג של שומן יש לשרוף כ-3500 קלוריות יותר ממה שהכנסנו. כך למשל, בכדי להוריד 1/2 ק"ג בשבוע נצטרך לקצץ בכ-500 קלוריות ביום וכדי להפחית 1 ק"ג בשבוע נצטרך לקצץ כ-1000 קלוריות ביום.

 

מדד ה-BMI מהווה דרך לדעת האם סובלים מעודף משקל.
נכון.
מדד BMI מבוסס על הגובה והמשקל של הפרט כאשר הנוסחה היא: משקל בק"ג, לחלק לגובה במטרים בריבוע (לדוגמא: 1.70*1.70 / 60 ייתן לנו תוצאה של 20.7). מדד זה מהווה דרך טובה לדעת את כמות השומן שיש בגוף. ערכים של מדד ה-BMI הנמצאים בטווח של 25-29.9 בד"כ מעידים על עודף משקל, ואילו ערכים מעל 30 מהווים אינדיקציה להשמנת יתר.

 

הבטן היא האזור הכי לא בריא לשומן גוף עודף.
נכון. אנשים עם מבנה גוף בצורת "תפוח", הנושאים משקל רב באזור הבטן, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת מסוג 2, מחלות לב, שבץ מוחי, דמנציה ומחלות נוספות. שומן בטני הינו האזור הכי פחות בריא לפתח בו עודף שומן, יותר מאשר אזור הירכיים או כל אזור אחר בגוף. כדאי למדוד את אזור המותניים ולראות האם ההיקף מעל או מתחת ל- 40 ס"מ אצל גברים ול- 35 ש"מ אצל נשים (שאינן בהיריון).

 

 

 

 
האיזור הכי בעייתי. הבטן
 האיזור הכי בעייתי. הבטן   צילום: fotolia 
 
 

שרירים הם דבר טוב

 

פעילות גופנית מקשה על הירידה במשקל כי היא למעשה מוסיפה שריר.
לא נכון.
אם אדם מעוניין לרדת במשקל ולשמר את המשקל החדש שלו, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לשלב דיאטה עם פעילות גופנית. דיאטה בלבד תניב תוצאות טובות פחות מאשר שילוב הפעילות הגופנית, שתעזור להוריד במשקל תוך עיצוב הגוף. שרירים הם דבר טוב, איבוד שומן תוך שמירה על מסת שריר מסייעת לשמר כושר גופני טוב וחזק יותר.

 

הסביבה החברתית שלנו עלולה לגרום לשומן עודף.
נכון.
החברים שסביבנו נוטים להיות בעלי אותם הרגלים בכל הנוגע לאוכל ופעילות גופנית, וכך לדוגמא יזמינו קינוח או לחילופין יצאו לריצה כל בוקר - ביחד איתנו. באופן דומה, הסביבה שלנו חולקת קו מחשבה דומה לנו בהתייחס לדימוי גוף טוב ובריא, והדבר משפיע עלינו לטובה או לרעה. לחץ חברתי יכול להפוך אדם הסובל מעודף משקל ל"מכור" לדיאטות בצורה שאיננה בריאה.

 

שומן בגוף אינו קשור לבעיות פוריות.
לא נכון.
שומן הגורם לעודף משקל והשמנת יתר מביא עימו מחלות רבות, ומוביל להחמרה בתופעות פיזיות שונות, דוגמת דלקת פרקים, דום נשימה בשינה, סוכרת, שבץ מוחי, מחלות לב, לחץ דם גבוה, בעיות בפוריות ואפילו סוגים מסוימים של סרטן.

 

השיער הוא החלק היחיד בגוף שאינו צורך שומן.
לא נכון.
חומצות שומן הן חלק בלתי נפרד מהשיער ומהאופן בו הוא נראה. חומצות אלה מסייעות לשיער, כמו גם לעור שלנו, להיראות בריאים וזוהרים.

 

 

 
לפעמים הוא גם ידיד. עור פנים חלק
 לפעמים הוא גם ידיד. עור פנים חלק   צילום: fortolia 
 

רמת כולסטרול גבוהה בדם איננה עוברת בתורשה.
לא נכון.
רמת הכולסטרול הרע (LDL) מגיעה בהחלט בגנטיקה ועוברת בירושה במשפחה, כך שאנשים עם הגן הפגום המוביל לכולסטרול גבוה נוטים לסבול מהתקפי לב בגיל צעיר יחסית. לצד הגנטיקה ישנה השפעה משמעותית לתזונה לא נכונה, עודף משקל וחוסר בפעילות גופנית על רמת הכולסטרול ועל הסיכון לסבול מכולסטרול גבוה.

 

מאז 1980 שיעור ההשמנה בקרב ילדים שילש עצמו.
נכון.
קרוב ל-20% מהילדים ובני הנוער בגילאי 2-17 סובלים כיום מהשמנת יתר, פי 3 מהכמות שהייתה לפני כ-30 שנה. פירוש הדבר כי ילדים ובני נוער אלו נמצאים בסיכון גבוה יותר לסוכרת, למחלות לב ולבעיות בריאותיות שונות, באופן דומה למבוגרים שסובלים מהשמנת יתר.

 

 

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by