בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
ילדים בדיאטה 
אפשר להגיד לילד שהוא שמן? 
 
 איך אומרים לילד שהוא צריך לעשות דיאטה?    צילום: fortolia    
ילדים בדיאטה |
 

השמנת יתר בקרב ילדים ונוער היא תופעה שנמצאת במגמת עלייה, אבל מושגים כמו דיאטה, שומן וקלוריות עלולים להוביל לחוסר ביטחון ולהפרעות אכילה. אז איך אומרים לילד שהוא שמן? יש לנו תשובה

 
 
 
 
 
 
 
 
 

בשבוע שעבר פורסם דו"ח של משרד הבריאות המציג תמונה מדאיגה של אחוז גדול של ילדים שסובלים מהשמנה החל מכיתה א' והמספר הולך וגדל כשמתבגרים, בכיתה ז' כבר יש עלייה נוספת. אנחנו יכולים לדבר על דיאטות וירידה במשקל, על פעילות גופנית, קלוריות ואחוזי שומן, על שיטות, דרכים וטריקים - אבל כשמדובר בילדים ובני נוער כל המידע הזה פחות רלוונטי ואולי לא תמיד כדאי לקרוא לילד בשמו. כשזה מגיע לילדים קיים החשש שכל הערה תגרום לבעיות, החל בחוסר ביטחון ובושה ועד הפרעות אכילה ברמות שונות. אבל גם אם אתם תחסכו ממנו את המידע הרי שבמוקדם או במאוחר הם יבינו לבד שהם לא בדיוק קייט מוס או מיילי סיירוס או גרוע מזה מישהו אחר ידאג להודיע להם. האם אפשר להגיד לילד: "השמנת" או: "אל תוכל את המזון הזה מכיוון שהוא משמין"? והאם אפשר לשקול ילד ולדבר על קילוגרמים? כשילד סובל ממשקל עודף צריך לטפל בזה. אז איך אומרים לו שהוא צריך להתחיל דיאטה?

 

"זאת אכן סוגיה חשובה ביותר" אומרת גלית אלדרוטי דיאטנית ראשית בחברת דיאטהקלאב, "אכן קיים פחד והוא מוצדק. לכן אני ממליצה כן לדבר בבית על בריא  ולא בריא, מזון, הרגלים, הקשבה לבטן האם אני עוד רעב או שבע. בוודאי לא לדבר על שמן מכוער וכו'. כן לדבר על איך להרגיש טוב עם עצמי, להיות מסוגל לקפוץ, לרוץ להרגיש קל.

 

 

 

 
לדבר על להרגיש טוב עם עצמי
 לדבר על להרגיש טוב עם עצמי   צילום: fortolia 
 
 

אז איך גורמים לילד להתחיל דיאטה בלי להשתמש במילה דיאטה?

חשוב לדעת, שבלתי אפשרי לטפל בהשמנת ילדים ללא התערבות ההורים ושדיאטה לא תעזור. הגישה הנכונה ביותר היא הגישה המשפחתית. -  הגישה המקובלת היום לטיפול בהשמנת ילדים דוגלת בעבודה רק עם ההורים, מה שקרוי הדרכת הורים. הסיבה לכך היא, שמי שמחליט בבית מה קונים לאכול, מה אוכלים, היכן אוכלים ומתי אוכלים אלה ההורים. בתוך כל המסגרת הזו על הילד חלה אחריות לבחור את המזונות שהוא רוצה ולאכול את הכמות שהוארוצה.

 

ובמידה ויש בבית ילד הנוטה להשמנה חשוב להתמודד עם זה בעזרת אנשי מקצוע. לפנות לדיאטנית ילדים, להיעזר ברופא הילדים כיוון שיש גם קשר לגדילה, גביהה, התפתחות מינית (מחזור וכו'). להורים מומלץ לקבל הדרכת הורים הניתנת היום במסגרת קבוצתית בקופות החולים.

 

מה עושים שיש ילד אחד שמן ויתר בני המשפחה רזים?

יותר מהכל, כמובן, חשוב המודלינג של ההורים. לא ניתן לצפות מילד שמן (הגדל בבית של רזים) שיתמודד לבד מול פיתויים, בטענה שזו בעיה שלו ועליו להתגבר על הקשיים. זה חייב להיות מאמץ משפחתי. כולם מתגייסים לעזרת הילד השמן, בדיוק כפי שעושים כשיש ילד חולה סוכרת וכד'. המאכלים המפתים צריכים להישאר מחוץ לבית והיתר יוכלו אותם בחוץ.

 

 

 

 
לא להעמיד בפני פיתויים
 לא להעמיד בפני פיתויים   צילום: fortolia 
 

האשמה היא לא רק בגנטיקה

 

מה הסיבות להשמנת יתר בילדים?

לסביבה יש תפקיד מכריע בקביעת משקל גופו של הילד. ברוב המקרים, השמנת יתר נובעת מגורמים גנטיים, התנהגותיים וסביבתיים, רק ב-5% מהמקרים הסיבות הן הפרעות הורמונאליות. העלייה המהירה בשכיחות השמנת יתר בעשורים האחרונים מצביעה על החשיבות הרבה של גורמים סביבתיים. ברוב המכריע של בני אדם הסובלים מהשמנת יתר, ההשמנה היא ככל הנראה תוצאה של אינטראקציה בין גורמים גנטיים וסביבתיים הגורמת למאזן אנרגיה חיובי (צריכת קלוריות גדולה מהוצאת הקלוריות) וכתוצאה מכך אגירת שומן -  הגנים הרלוונטיים (המעורבים במנגנון ויסות משקל הגוף בבני אדם) מביאים להופעת השמנת יתר רק כאשר קיימים תנאים סביבתיים מסוימים. נשאים של גנים אלה יהיו רזים בסביבה בה כמות המזון מוגבלת או בסביבה הדורשת פעילות גופנית רבה, בעוד שגם אנשים שאינם נושאים גנים אלה עלולים להשמין בסביבה בה קיים עודף מזון עתיר קלוריות והפעילות הגופנית מעטה.

 

אז אפשר להתגבר על גנטיקה?

הגנטיקה אכן שחקן משמעותי אבל אל לנו לתלות בו את גורלנו. אני טוענת ש"להיות שמן זה לא גורל". המשמעות היא שילד עם גנטיקה גרועה צריך לעבוד הרבה יותר קשה כדי לשמור על משקל תקין לעומת ילד עם גנטיקה של רזון. כך גם כשיהיה מבוגר.

 

ילדים שמנים יהפכו למבוגרים שמנים?

אכן  השמנת יתר בגיל הילדות מהווה גורם סיכון משמעותי להשמנת יתר בבגרות. אבל השמנה של בני נער משמעותית יותר:  30-70% מהילדים והמתבגרים השמנים יהפכו למבוגרים שמנים. הסיכון שהשמנת יתר תימשך בבגרות עולה כאשר ההשמנה מופיעה בגיל הנעורים, בהשוואה לילדות המוקדמת.

 

שומן עודף מסוכן אצל ילדים כמו שהוא מסוכן למבוגרים?

בגיל הילדות והנעורים עיקר סיבוכי השמנת יתר הנם בתחום החברתי: ילדים שמנים חשופים להפליה בגיל צעיר. ילדים בני 6-10 מקשרים השמנה עם קווי אופי שליליים כגון, עצלנות ורשלנות, וילדים בני 10-11 מעדיפים ילדים בעלי נכויות שונות על פני ילדים שמנים כחברים למשחק. במעקב אחר מתבגרות שסבלו מהשמנת יתר הוכח כי ההשמנה הפריעה בקבלה למקומות עבודה והייתה קשורה לקבלה בקולג'ים פחות יוקרתיים ולמעמד חברתי נמוך יותר.

 

 

 
 

כך מתאימים דיאטה לילדים

 

איך שומרים על דיאטה מבלי לפגוע בגדילה?

קיימים מספר גורמים מטבוליים והתנהגותיים התומכים בטיפול בהשמנה בגיל צעיר. לילדים יש תולדות קצרות יותר של הרגלי חיים התורמים להשמנה ולכן עשוי להיות קל יותר להביא לשינוי הרגלים אצלם. ילדים גם יכולים להוריד את אחוז השומן בגוף ללא ירידה במשקל, אם השינוי בגובה הוא גדול יותר (יחסית) מהשינוי במשקל. כיוון שמסת השריר גדלה ככל שהילד גדל, ילדים יכולים להראות עלייה בקצב המטבולי במקביל לירידה באחוז השומן.

 

הטיפול בהשמנת יתר בילדות מכוון להשגת משקל תקין תוך שמירה על תזונה הולמת כך שתימנע פגיעה במסת הגוף הלא שומנית או בגדילה לגובה. בנוסף הטיפול צריך להביא לשיפור בסיבוכים הפיזיולוגיים של השמנת היתר. יש לשאוף שהטיפול יביא לשינוי בהרגלי האכילה והפעילות הגופנית כך שההתנהגויות הבריאות החדשות יתמידו בהמשך ולטווח הארוך.

 

אלדרוטי ממליצה על הקניית הרגלי תזונה נכונים לילדים ומתבגרים ב - 6 צעדים:

1. אוכלים רק ליד שולחן האוכל במקום המיועד לכך בבית, המטבח או פינת האוכל.

2. אוכלים רק בישיבה ומהצלחת.

3. לא מבצעים בשעת הארוחה שום פעולה שמסיחה את דעת כגון: קריאה, משחק במחשב או צפייה בטלויזיה.

4. הילד צריך אוכל במידה ולכן, האוכל יוגש לילד בצלחת אישית ולא בהגשה מרכזית לשולחן.

5. כשהילד מבקש תוספת - רצוי לשאול אותו האם הוא עדיין רעב, להמליץ על כוס שתייה לפני לקיחת התוספות.

6. פעילות גופנית מאוד חשובה בכלל ולילדים בפרט. לכן, חשוב מאוד לתת  לילד חיזוק חיובי מילולי ו/או מוחשי, בכל פעם שהוא עושה פעילות גופנית מתוכננת או כאשר הוא בוחר להיות בתנועה ולהימנע מפעולות הנעשות רק בישיבה.

 

 

 

 
הדיאטה היא של כולם
 הדיאטה היא של כולם   צילום: fortolia 
 

עיקרי ההדרכה ההורית:

 

1. אתם תדאגו למבחר הולם של מזונות בבית - דלי שומן, דלי סוכר, מגוון מזונות מכל קבוצות המזון - לחם, בשר, חלב,  מבחר פירות וירקות וגם שומנים מהסוג הבריא (בלתי רווי) במידה.

2. אתם תחליטו היכן ומתי אוכלים בבית - רצוי בפינת אוכל מוגדרת לכך, סביב שולחן, רק בישיבה, רק עם צלחת וסכו"ם. מומלץ לקבוע זמני ארוחות קבועים כדי ליצור סדר.

3. אתם תציעו לילד מגוון מזונות מומלצים על השולחן. מומלץ לא להעמיד בפני הילד פיתויים שאינם רצויים לו, כגון ממתקים, מזונות עתירי שומן וסוכר וכו'.

4. הילד יבחר מה וכמה אוכל מתוך המגוון המוצע לו ואתם לא תתערבו.

5. אתם תקבעו מכסת ממתקים/חטיפים המותרת ביום. בד"כ לילד שמן מומלץ להגביל עד 1-2 פריטים ביום (תלוי בדרגת ההשמנה) ולהסביר לו שלא בריא להרבות במזונות אלו.

6. הנכם מהווים מודל חיקוי לילדכם בכל תחום. הקפידו על הרגלים נכונים בעצמכם כי ילדכם צופה בכם בכל עת ומחקה אתכם. חישבו מה אתם אוכלים, היכן ובאיזו צורה. הגישה לאורח חיים בריא צריכה לחלוש על כל בני הבית, גם אם יש ילדים אחרים שהם רזים. בשום אופן לא להפוך את הילד השמן במשפחה לחולה, מנודה שאוכל אוכל מיוחד.

7. פעמים רבות אוכל ממלא תפקיד של פרס על התנהגות טובה. מומלץ להורים להימנע מהרגל מגונה זה. יש להציב פרסים אחרים, שאינם אוכל.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by