בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
עולם היופי 
שמן, חמאה או מרגרינה: מה בריא יותר? 
 
עולם היופי |
 

בצקים, עוגות ועוגיות הם מאכלים שחלק גדול מהאוכלוסיה אוהב להכניס לגוף. אם כבר אתם עושים זאת הגיע הזמן שתדעו באילו חומרים כדאי לאפות על מנת לשמור על תזונה נכונה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ניחוחות של אפייה משכרי חושים עולים מן העוגה התופחת לאיטה בתנור עושים לנו את זה, תמיד. זיכרונות רחוקים מבית סבתא, חגיגות קטנות וגדולות וסתם פינוקים לימי חול. אך מה עומד מאחור ריחות אלה? מהם הרכיבים שמהם הבצק שלנו מורכב? ביקשנו להתמודד אחת ולתמיד עם הדילמה הבלתי פתורה של הבצק, ולענות על השאלה: מהי האופציה הכי בריאה וטובה לגופנו? שמן, חמאה או מרגרינה?

 

 

 

איך בוחרים את סוג השומן הבריא והטוב ביותר לאפייה?


 צילום: Getty Images / אימאג'בנק 
 

לדברי מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של מחוז דן בשירותי בריאות כללית, "בטבע רוב השמנים הבריאים באים בצורה נוזלית בטמפרטורת החדר. החיסרון של שומן נוזלי הוא שקשה לעשות ממנו ממרח ולשם אפייה של עוגיות ועוגות הוא פחות מוצלח. כעיקרון, ככל שהשומן עשיר יותר בחומצות שומן רוויות, כך הוא נוטה להיות מוצק יותר בטמפרטורת החדר ומתאים יותר ללישה ולאפייה. כאלה הם החמאה, המרגרינה, שמן הקוקוס, חמאת הקקאו ועוד" מריאנה מוסיפה כי "מזונות מהצומח לא מכילים כולסטרול, ובכך יתרונה של המרגרינה על החמאה שהיא מזון מהחי -ועשירה בכולסטרול. אז נכון שלחמאה יש מרקם טוב לאפייה, אבל החיסרון הגדול שלה הוא תכולה גדולה של כולסטרול שכמות גדולה ממנו בתפריט עלולה להשפיע על רמות השומנים בדם ועל בריאות כלי הדם".

 
 

אז למה מרגרינה? תשאלו את נפוליאון


 צילום: getty 
 

קצת היסטוריה. המרגרינות הראשונות נוצרו בתקופות שבהן צבאות יצאו למלחמות ארוכות ונדרשו להצטייד בסוג של ממרח עמיד שיתאים למריחה על לחם, יספק את הקלוריות הדרושות ויחזיק מעמד ללא קירור. הראשון שעודד את פיתוחה ועשה בה שימוש היה נפוליאון, שיצא אל הקרב וחשש שלא יהיה לו מה למרוח על הבאגט. גם במלחמות העולם הראשונה והשנייה היוותה המרגרינה פתרון זול לצבאות.

 

בשנות ה-50 של המאה הקודמת גם גילו יתרון בריאותי למרגרינה על פני החמאה, וזה הסיפור: באותם ימים החלו לגלות קשר בין כולסטרול במזון לבין טרשת עורקים, וטענו כי כמות גבוהה של כולסטרול בתפריט, דוגמת זו שמספקת החמאה, עלולה לגרום לטרשת עורקים, לנזק לכלי הדם ואף להתקפי לב. במרגרינה, לעומת זאת, שהייתה דומה לחמאה במרקמה, מצאו יתרון בריאותי גדול מאוד. כך התפרסמה המרגרינה כמוצר בריאות זול יחסית, זמין וגם נטול כולסטרול.

"מה שלא ידעו אז על מרגרינה", מסבירה מריאנה, "שבתהליך שנעשה בעבר של הפיכת השמנים הצמחיים למרקמים המוצקים השתנה מבנה השומן, מה שגרם להרס התכונות הטובות של השומן הצמחי מחד, ויצר סוגים חדשים של חומצות שומן, שעם הזמן זוהו כחומצות טרנס. זה כבר שינה את הסיפור לגמרי".

 

מה יודעים היום על המרגרינה?


 צילום: יחצ מזולה 
 

"בעשרות השנים האחרונות נחקרו לעומק מבנה חומצות השומן רוויות וחומצות שומן הטרנס, והתגלה כי הן מזיקות לא פחות מהכולסטרול ואפילו יותר".

 

באחרונה במסגרת תהליך הייצור של מזולה ומזולה לאפיה התגלה פטנט, המאפשר לייצר את השומן במרקם דומה לזה של מרגרינה וחמאה, אך ללא שומן טרנס כמעט בכלל, למעט אחוז מאוד נמוך שלו, המצוי באופן טבעי בצמחים - מתחת ל-1%.

 

בנוסף לכך, מכיל המוצר פחות חומצות שומן רווי מאלו שנוצרות בעת תהליך ייצור מרגרינה רגילה שאף היא מיוצרת כך שהיא ללא שומן טרנס". מכיוון שהמזולה מיוצרת משמנים צמחיים היא מכילה גם אומגה 3 ואומגה 6.

 

אז מהי ההמלצה, חמאה או מרגרינה?

חטיפים
 חטיפים 
 צילום: יחצ מזולה 
 

לפי הידוע לנו כיום, מומלץ לצמצם ככל שניתן בצריכת שומנים מן החי, דוגמת החמאה, ולהעדיף שמנים שיש בהם כמות פחותה של שומן רווי ולא מכילים חומצות שומן טראנס.

 

אז כמו שאמרנו כבר בהתחלה, בצק אוהב שומן. כעת נותר רק לבחור בשומן הנכון, וכמובן, ליהנות מהטעם. בתיאבון ולבריאות!

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by