בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
בריאות 
המדריך ללחץ וחרדה: איך מזהים וכיצד מטפלים? 
 
בריאות |
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
איך מתמודדים עם לחץ וחרדה?
 איך מתמודדים עם לחץ וחרדה?   צילום: פוטוליה 
 
 

בתרבות המזרח גורסים שהגוף והנפש-אחד הם. בשנים האחרונות גם התרבות המערבית נוטה ליישר קו עם רזי התפיסה ההגיונית הזאת, כמי שמנה להכיל את הגישה שהגוף והנפש הם יחידה אחת אשר אינה ניתנת להפרדה. ואכן יעיד כל מומחה נפש כי כאשר המצב הנפשי רע, זה בהכרח  משפיע על המצב הפיזי ולהיפך.

 

רוצים להישאר תמיד מעודכנים? עשו לנו לייק בפייסבוק של נענע10 לייפסטייל

שווה את המחיר: 10 דברים שחייבים לדעת על עגבניה

 

מעבר לרציונל של קשרי גוף-נפש והתאמתה של התערבות התנהגותית מבוססת משוב, לטיפול בסימפטומים מהם סובלים אנשים הלוקים בחרדה, גם תחום בריאות העור הוא דוגמא נהדרת המעידה על הזיקה הישירה והקשר הנפשי ההדוק למהלך הופעתן של תופעות עורית שונות (אדמומיות, פריחה, גרד וכדומה).

 

 

 
תופעות עור הסטוריות עלולות להחמיר
 תופעות עור הסטוריות עלולות להחמיר 
 צילום: יחצ רסקיו 
 

מה ההבדל בין לחץ לחרדה?

חרדה פירושה פעילות יתר של המערכת הסימפתטית, וההנחה היא שבבסיס תחושות האיום הסובייקטיביות ישנה פרשנות מעוותת ואמונות מוטעות והן שיוצרות את תחושת החרדה והדחק. פועל יוצא: מחלות ותופעות עור רבות פורצות או מחריפות בזמן מתח ולחץ נפשי ומהוות מעין ביטוי חיצוני של הגוף ואיתות לחוסר האיזון הנפשי בו שרוי האדם. בדומה להפרעות שינה הנגרמות ממרכיבים ביולוגים התנהגותיים וקוגניטיביים המחריפות בעת מצוקה  ולחץ כך גם תופעות כמו אקנה למשל, שהגורם המדעי להיווצרותו הוא חוסר איזון הורמונאלי, מתחזק ומתעצם כאשר אנו שרוים במתח או כאשר עוברים שינויים קיצוניים במצבי הרוח. גם תופעות, כמו סבוריאה ופסוריאזיס, הן תוצאה של שילוב בין תופעות חיצוניות כמו שינויים במזג האוויר, ותופעות פנימיות כמו מתח, לחץ וחרדה.

 

במצב של לחץ הנטייה הטבעית היא לחזור ולהשתמש בדפוסי רגשות "שעבדו בעבר". למשל: אם בעבר תגובה של בכי הייתה יעילה, במצבי לחץ נגיב בבכי. הסיבה לכך היא שבמצב של לחץ אין לנו זמן לחשוב על תגובות חדשות. אז מה עושים? ובכן, אנחנו חייבים לסייע לעצמנו לשמור על מצב רוח טוב ולהירגע.

 

 
 
ריצה מרגיעה
 ריצה מרגיעה 
 צילום: fortolia 
 

 

פעילות גופנית סדירה תסייע לגוף להתמודד עם מצבי חרדה ודיכאון. ברמה הפיזיולוגית תורמת פעילות שכזאת לעלייה בזרימת הדם למוח, עליה בצריכת הדם למוח, עליה בצריכת חמצן מקסימלית ושחרור  חומרים מרגיעים וממריצים במוח. אחת הדרכים הבדוקות להתעלל באדם, היא למנוע ממנו שינה. שינה היא הדרך המהירה ביותר  להירגע ולהחזיר את הגוף לאיזון. בזמנים של מתח שנת הלילה שלנו נפעת ולכן חשוב מאד להקפיד על שגרת שינה ועל השלמת שעות שינה במהלך היום. שנת לילה ארוכה שכוללת עד כ-6 שעות עד 8 שעות שינה היא הדבר הנכון ביותר לעשותו.

 

"מצבי המתח וחוסר השינה הם הגורמים לעור להפוך לרגיש יותר בעקבות הפגיעה בסלקטיביות של תאי העור וביכולתם להתמודד עם כל השינויים הסביבתיים כמו חום, קור, יובש ואבק וכמובן נזקי הרדיקלים החופשיים" אומרת יפית אלימלך, קוסמטיקאית פרא רפואית. "בנוסף, אצל אנשים השרויים במתח נפשי ממושך, מצבי לחץ, דחק, אי-שקט, מתח, חרדה, ודיכאון החוסן הבריאותי נחלש וזה משפיע באופן ישיר גם על מראה העור. במצבים שכאלה מתרחשים תהליכים הגורמים לחדירות מוגברת של התאים לאלרגנים, גורמי צריבה וגורמי דלקת, שעשויים לגרום נזקים ארוכי טווח לעור. לחץ, מתח, דיכאון וחרדה מקשים על פעילות מערכת העיכול, ומובילים לא פעם לפיתוח הרגלי תזונה לקויים שפוגעים גם באספקה תקינה של ויטמינים ומינרלים לתאי העור. כמו כן, קיימת קורלציה בין מתח נפשי גבוה לנטייה להזניח ואף "להזיק" לעור הפנים והגוף. למשל, חוסר במוטיבציה ובאנרגיות ירודות מקשה על הדבקות בשגרת הרגלי התזונה, הטיפוח ושימור העור, שחיוניים וחשובים לשמירה על מצבו התקין. תופעות שכיחות נוספות המזוהות עם מתח נפשי הן דפוסים מגונים ומיותרים של גירוד, משיכה או שפשוף רב, המותירים את אותותיהם על העור. העניין הוא שלפסיכו-דרמטולוגיה יש מעין אפקט מעגלי: כלומר, בשל היותו של העור גלוי לעיני כל, פגמי עור שכבר הופיעו עליו - מעוררים אי נוחות, מצוקה חברתית עקב פגם אסתטי וזה רק מגביר את הקושי הנפשי והמתח בקרב הסובלים מהם".

 

השיער נפגע

לשמור על השיער היטב
 לשמור על השיער היטב 
 צילום: יחצ פנטן 
 

 "כאשר הגוף שלנו בחרדה, לחץ  ומזהה סכנה, הוא נכנס למצב חירום, שמעורר תופעה הידועה בשם  "טלוגן אפלוביום" (׳נשירת שיער מפושטת׳). בעקבות מצב של לחץ גופני או נפשי רב יש  קדם  מעבר מוקדם של זקיקי השערות, שנמצאים במצב של צמיחה (אנגן), למצב של מנוחה (טלוגן (וכמות השיער פוחתת," אומר אלי כהן,  מומחה לתוספות שיער ובעל המרכז לפתרונות שיער." כל מצב של לחץ גופני או נפשי יכול לגרום לכך ואם יש נשירה קלה קודמת,  כמו התקרחות אצל גברים היא נעשית אפילו בולטת יותר. "הפיתרון", מצהיר כהן "להוריד לחץ וכמובן להקפיד על תזונה מאוזנת ועל שגרת טיפוח יומיומית הכוללת חפיפת הראש מדי יום  כדי לשמור על עור קרקפת נקי ובריא".

 

לא לכסוס ציפורניים

כסיסת ציפורניים
 כסיסת ציפורניים 
 צילום: fotolia 
 

מיכל שמיר מנהלת הדרכה בתפוח טכנולוגיות - "כוססי ציפורניים נתפסים לרוב כאנשים לחוצים, חסרי שקט ומנוח. בנוסף להרגל המגונה, הפגיעה היא גם אסתטית ולעיתים בלתי נעימה למראה. במקרה של כוססים כרונים, העור שמסביב לציפורן יהיה מעט נפוח, רגיש מאוד לזיהומים, עם נזקי עורי ברורים לעין.  מיטת הציפורן תהפוך קצרה וקטנה והאצבעות יסבלו מאדמומיות ונפיחות. גם בתהליך הגמילה מההרגל הממכר יש לטפל ולשקם את העור הנגוס והפצוע באמצעות תכשירים יעודים כגון שמנים וסרומים שתפקידם להזין את הציפורן והעור הסובב לה כבר בשלב ההתחלתי על מנת לעודד צמיחת ציפורן בריאה וחזקה".

 

קטיה שו המדריכה הראשית של מותג הציפורנים ORLY מוסיפה כי "הקושי האמיתי הוא ביכולת להיגמל מתהליך הכסיסה. הבעיה הממשית היא כי פעולת הכסיסה לדבריה נעשית כפעולת תת-הכרתית, ללא מחשבה ומודעות, ובדיוק בשל כך קשה ביותר להיגמל ולעצור את הפעולה. "אחת השיטות המומלצות להיגמל היא בעצם דיכוי ההרגל ע"י מריחת מוצרים בעלי טעם מר על הציפורניים המדכאים את הפעולה התת- הכרתית" היא אומרת ומוסיפה "כתוצאה מהטעם הנוראי שמתקבל בפה, בשימוש לאורך זמן בתכשירים בעלי טעם הלוואי מתעוררת המודעות לפעולת הכסיסה  ובכך ניתן למנוע אותה".

 

מה עוד ניתן לעשות?

לנשום עמוק בעיניים עצומות
 לנשום עמוק בעיניים עצומות 
 צילום: שאטרסטוק 
 

וכעת, לאחר שהצלחנו להבין מהי הבעיה וממה היא נובעת, נכנס לתמונה הפתרון. מומחי של רסקיו מציעים כמה דרכים בדוקות שיכולות לסייע.

 

לנשום עמוק: נשימה עמוקה יכולה לאזן את הנשימה ולהאריך אותה וכך לנשום בצורה רגועה יותר ומאוזנת. שימו יד אחת על החזה ויד שנייה על הבטן כדי לחוש בקצב הנשימה שלכם.

הצד החיובי: מחשבות חיוביות יכולות להואיל, נסו לחשוב על הצלחה או על רגע קסום בחייכם כדי להשיב את האופטימיות ולשכוח מהלחץ. 

כושר גופני: התעמלות מסייעת מאוד בהתמודדות עם לחץ. 15 עד 30 דקות של פעילות גופנית ביום מעלה את רמת האדר ופינים בגוף. זה יכול להיות יוגה, הליכה, טאי צ'י, מתיחות, כל פורקן פיזי שמשחרר תסכולים ולחץ מואיל.

צבעים מרגיעים: יצירת סביבה רגועה עם גוונים חמים מעוררים מעלה את מצב הרוח הכללי.

5.פסק זמן: לעיתים חייבים לעשות הפסקה במרתון היומיומי, לצאת לטיול קצר, לאמבטיה, לקרוא ספר או מגזין, לשתות כוס תה ולתת לראש לנוח.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by