בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
בריאות 
10 דברים שחייבים לדעת על ויטמין D 

10 דברים שחייבים לדעת על ויטמין D

 
בריאות |
 

מונע את דיכאון החורף: למה הישראלים סובלים ממחסור בויטמין D? כמה חשוב לצרוך, ומה כל כך חשוב בו בעצם? מורן קילזי, הדיאטנית הקלינית מסבירה ונותנת טיפים נחוצים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
גרנולה וקורנפלקס. מזונות המעושרים בויטמין D
 גרנולה וקורנפלקס. מזונות המעושרים בויטמין D   צילום: Getty Images / אימאג'בנק 
 
 

איך זה שבמדינה שטופת שמש כמו שלנו, הישראלים סובלים באופן קבוע ממחסור בויטמין D? לא רק בגלל השמש. ויטמין D חשוב לספיגת הסידן החיוני לשמירה על רקמת העצם, כמו כן קיים קשר הקשר בין ויטמין D להפחתת הסיכון לסוגי סרטן שונים וכן בעיכוב תופעות של פרקינסון מניעת דיכאון וסוכרת.

 

מורן קילזי, הדיאטנית הקלינית שלנו מסבירה איך נוצר הויטמין בגופינו, למה הוא כל כך נחוץ, איך אנחנו מונעים ממנו להיכנס לגופינו, כמה ממנו אנחנו צריכים, ומה אפשר לעשות כדי להגביר ספיגתו? 10 דברים שבאמת חייבים לדעת על הויטמין שכל כך חשוב לנו.


1. איך נוצר ויטמין D?

חומר הגלם ליצור ויטמין D הוא הכולסטרול שבתאי העור, והטריגר להתחלת הייצור הוא חשיפה לקרני השמש. כלומר, גופנו יודע לייצר בעצמו את הוויטמין אך ניתן גם לקבלו בכמות מעטה ממזונות שונים.


2. מסנני קרינה - האם כדאי?

כאשר אנו נחשפים לשמש רובנו הגדול נמרח במסנני קרינה כדי לא להישרף ולהקטין את הסיכון מפני סרטן העור. אך למעשה, שימוש במסנני קרינה מקטין את ייצור הוויטמין בעור ב־95%. ויטמין D נוצר בעור בעת החשיפה לקרניים אולטרא־סגוליות באורך גל של 290 עד 315 ננומטר, שהן הקרניים המגיעות אלינו בין השעות  10:00 בבוקר ל־15:00 בצהריים.

 

רוצים להישאר תמיד מעודכנים? עשו לנו לייק בפייסבוק של נענע10 לייפסטייל

 

 
קרם הגנה
 קרם הגנה   צילום: אימג' בנק / Getty Images 
 

3. מהי חשיפה נכונה לשמש?

הדרך הנכונה והטובה ביותר להיחשף לשמש כדי לייצר ויטמין D, אך עדיין להישאר מוגנים מפניה היא חשיפה ישירה לשמש למשך 10 עד 15 דקות בלבד בין השעות 10-15, ללא קרם הגנה וללא בגדים ארוכים. כאשר ההמלצה מדברת על 3 פעמים בשבוע והיא בהחלט יכולה להיות ישימה בארצנו השמשית.


4. צריכה יומית מומלצת

לפי הDRI מלידה ועד גיל שנה הגוף זקוק ל200 IU (יחידות בינלאומיות) ויטמין D, מגיל שנה ומעלה ההמלצה מדברת על 600 IU ויטמין D.


5. מזון המכיל את הויטמין

כמות הוויטמין הנמצאת במזון היא מעטה ולרוב לא נצליח לספק לגופנו יותר מעשירית מהכמות לו הגוף זקוק. ובכל זאת- המזון העשיר ביותר בוויטמין D אלו הם דגים שמנים כמו סלמון, טונה ומקרל. וקיימת כמות מעטה יותר בביצים ובכבד עוף/בקר.

 

עוד בערוץ הלייפסטייל:

מי החליט שהמראה הרזה הוא הכי יפה?

סודות הסלבס עם התאומות מלול

מפרקים את החבילה? דברים שחייבים לדעת


 
מהי חשיפה נכונה לשמש?
 מהי חשיפה נכונה לשמש?   צילום: אימג' בנק / Getty Images 
 
 

6. מזונות מועשרים

ישנם מזונות שהועשרו בוויטמין כמו חלב ודגני בוקר מסוגים שונים. בחרו בהם, דרך מצויינת להגביר את צריכת הויטמין


7. איך קשור צבע העור לויטמין D?

מסתבר שככל שצבע עור הגוף בהיר יותר תאי העור מסוגלים לייצר יותר ויטמין D ביחס לבעלי עור כהה. צבע עור כהה חוסם את מרבית הקרינה העל-סגולה ולכן הם בעלי סיכוי גבוה יותר לחסר בוויטמין.


8. למי יש סיכוי לחסר

לגיל יש השפעה על ייצור הוויטמין בגוף. בתהליך ההזדקנות פוחחת באופן ניכר יכולת הייצור של הוויטמין בעור. מעל גיל 65 הסיכוי להימצא בחסר יכול להגיע עד ל-70%. אוכלוסיות נוספת בעלי סיכוי גבוה לחסר הם תינוקות, אנשים שעובדים במשרד רוב שעות היום ואינם חשופים לשמש, נשים וגברים חרדים הלובשים בגדים ארוכים. נוסף לכך, אנשים בעלי עודף משקל גדול (BMI מעל 30) נוטים יותר לפתח חסר מבעלי משקל תקין.

 

9. מחלות שנגרמות ממחסור בויטמין D

המחלות העיקריות של חסר בויטמין D הן רככת ואוסטאומלציה. כאשר קיים מחסור בויטמין אצל תינוקות וילדים תיווצר מחלה בשם רככת, שבה עצמות הגוף אינן מתקשות ומתעקמות. קיימת המלצה גורפת לתת לתינוקות מלידה ועד גיל שנה תוסף ויטמין D3 (כ-400 IU ביום) על מנת למנוע חסר. מחלה נוספת שעלולה להיגרם בעקבות חסר בויטמין היא אוסטאומלציה, שזוהי מחלה של העצמות, בה גופנו אינו מחדש את בניית העצם אשר מתפרקת ומתחדשת כל פעם מחדש במהלך חיינו.


10. אבחון וטיפול

ניתן לאבחן חסר בויטמין D על ידי ביצוע בדיקת דם פשוטה. ההגדרה של חסר היא כאשר רמות הויטמין הן מתחת ל-20 ננוגרם/מ"ל או 50 ננומול/ליטר. במידה ומתגלה חסר 10. אפשר לטפל בו בקלות, על ידי נטילת תוסף בכדורים או בטיפות. יש להתייעץ עם רופא לגבי כמות התיסוף המומלצת ביום.

 

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by