בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
היריון ולידה 
הקשר בין תזונה לפוריות: מה מומלץ לאכול כדי להיכנס להיריון בקלות? 

הקשר בין תזונה לפוריות: מה מומלץ לאכול כדי להיכנס להיריון בקלות?

 
היריון ולידה |
 

אילו מאכלים יקשו על הכניסה להיריון ומה כדאי לאכול כדי להעלות את הסיכויים להרות? ד"ר אילנה דריאל עם המלצות תזונה לאלו מכם שמנסות להיכנס להיריון בריא

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הקשר בין היריון ותזונה
 הקשר בין היריון ותזונה   צילום: אימג' בנק / Getty Images 
 
 

כולנו יודעים את החשיבות של התזונה בגיל הפוריות, ובעיקר בתקופה של ההריון וההנקה. מחקרים רבים מראים את הצורך בתזונה מאוזנת הכוללת ויטמינים ומינרלים ויסודות קורט בתזונה של האישה לקראת תקופה של הריון. יחד עם זאת, לצערנו נשים רבות מתקשות להכינס להריון ונאלצות להיעזר בטיפולי פוריות קשים, הכוללים מעורבות הורמונלית רבה בעלת השלכות רבות על בריאות האישה.

 

רוצים להישאר תמיד מעודכנים? עשו לנו לייק בפייסבוק של נענע10 לייפסטייל

מחקר חדש ומשמח: הפרי הטעים שעשוי לעזור לכם לרזות

סובלים מכאבי גב? אלו התרגילים שישפרו את המצב

 

אחת הבעיות השכיחות לתופעה המקשה על נשים להיכנס להריון, היא תסמונת השחלה הפוליציסטית. זוהי תסמונת המאופיינת בריבוי ציסטות קטנות בשחלה. נשים שלוקות בתסמונת הזו יסבלו בדרך כלל מתסמינים כמו מחזור לא סדיר, דימום ווסתי מועט, קושי להרות, עליה במשקל, אקנה ושיעור יתר.

 

שכיחות התסמונת גבוהה בקרב נשים בעלות משקל עודף שעלולות אף לסבול משיעור יתר על גופן אך מנשירת שיער ראשן. כמו כן שכיחה במשפחות בעלות נטיה לסוכרת ולרמות גבוהות של כולסטרול בדם. תסמונת שחלה פוליציסטית אינה ניתנת לריפוי אולם ניתן לטפל בסימפטומים האופייניים באמצעות שינויים באורח החיים ועל ידי נטילת גלולה משולבת למניעת הריון. ללא טיפול נאות ובמועד עלולות נשים שלוקות בתסמונת ללקות בסוכרת מסוג 2 או ברמות גבוהות של כולסטרול בהמשך חייהן. תסמונת זו קיימת ב-4-7% מכלל הנשים, אולם שכיחותה עולה עד 61% בקרב נשים במשקל עודף.

 

 
יש לשמור על משקל תקין
 יש לשמור על משקל תקין   צילום: שאטרסטוק 
 

נשים שמנות עם שחלות פוליציסטיות סובלות יותר מחוסר ביוץ המביא לפגיעה בפריון. המנגנון העיקרי הגורם לחוסר ביוץ בנשים שמנות נובע מתופעה של עמידות הרקמות לאינסולין ועליה בהורמונים אחרים, בינהם הטסטוסטרון. עודף המשקל קשור לשינויים הורמונאליים ומטבוליים, המשפיעים באופן ישיר על התפתחות זקיקים, השתרשות העובר ברחם, קיומו והתפתחותו.תופעה זו שכיחה בעיקר בנשים עם השמנה בטנית, המכונה השמנה בצורת תפוח, ומלווה בשינויים הורמונליים המונעים מחזורי ביוץ תקינים. אפילו בנשים שמנות שמחזורי הביוץ אצלן תקינים, יש קושי גדול יותר להשגת הריון מבנשים בעלות משקל תקין.

 
מבנה גוף
 מבנה גוף   צילום: playbuzz 
 
 

כחלק משינוי אורח החיים יש חשיבות רבה מאוד לירידה במשקל והקפדה על תפריט מופחת בסוכרים ופחמימות החל מגיל ההתבגרות. שיפור הרגלים אלה, וירידה במשקל, גם אם היא קלה ואיטית, תתרום מאוד לשיפור ההורמונלי, לעמידות לאינסולין, ולהתמודדות כללית עם התופעות הנוספות בינהן כניסה להריון. התופעה של השמנה בטנית, בה מצטבר שומן עמוק תוך בטני ומקיף את האיברים הפנימיים, משפיע על הורמונים רבים בינהם האינסולין. תזונה מופחתת בפחמימות וסוכרים, תפחית את העמידות לאינסולין ואת הסבירות לסוכרת ובו זמנית תעודד פרוק שומן.

 

מצב זה מעודד שינויים הורמונליים שיקלו על קליטת עובר והריון תקין. נמצא שירידה במשקל, אפילו של עד 10% בלבד ממשקל הגוף, משפרת פרמטרים פיזיולוגיים רבים, כולל מאזן הורמונאלי, רגישות לאינסולין, רמות לחץ דם וסדירות מחזורי ביוץ, המעלים את הסיכוי להריון וללידה תקינים. במצבים אלה חשוב להפחית מאוד בפחמימות פשוטות (סוכרים, ממתקים, פירות, עוגות ועוגיות) ולהמעיט בפחמימות מורכבות כגון: פסטה, אורז, פתיתים, קוסקוס, תפוחי אדמה... ניתן לצרוך מנה קטנה של דגנים או פחמימות מלאות מסוג: אורז מלא, כוסמת, קינואה, אפונה, שעועית מכול סוג, עדשים, פולי חומוס, ופול.

 
חומוס
 חומוס   צילום: shutterstock 
 

בנוסף לפחמימות, אלו הדברים שמוטב להתרחק מהם על מנת להיכנס להיריון

 

הקפאין - נמצא כמעלה את הסיכון לירידה בפריון ומעלה את הסיכון להפלות מוקדמות. קפאין נמצא בכול סוגי הקפה, תה, קולה ודיאט קולה, משקאות אנרגיה ושוקולד.


האלכוהול - נמצא קשר בין צריכת אלכוהול לבין עיכוב הפריה בנשים פוריות. מסיבה זו מומלץ להימנע מאלכוהול בתקופת טיפולי פוריות.


מזון מעובד ומהיר - מכיל תוספי מזון מרובים כמו צבעי מאכל, חומרי שימור, חומרים מתחלבים, חומרים מדגישי טעם ועוד רבים. נמצא קשר בין צריכצת מזון מהיר ומעובד לבין שיבושים במחזור. חשוב להשתדל לצרוך מזון בייתי בלתי מעובד ולהימנע ממזון מהיר ותעשייתי בכול הזדמנות.

 

מוצרי סויה - הסויה משמשת תחליף לחלב ומוצריו, תחליף בשר (טופו, פתיתי סויה), ונאכלת בפולים באדממה ופולי סויה אפויים או קלויים. הסויה מכילה פיטואסטרוגנים שהם מולקולות דמויות אסטרוגן העלולות להשפיע על רמות הורמוני המין ובעיקר רמת האסטרוגן בגוף.


שומן - השומנים חיוניים לגופנו ומהם נוצרים הורמוני המין. יחד עם זאת, אין לאכול הרבה שומן, וישנה חשיבות רבה לסוג השומנים הנאכלים. שומנים רוויים, הקיימים בבשר שמן, גבינות שמנות, שמן קוקוס ושמן דקלים הם שומנים שיגרמו לירידה בפוריות והרעה בתפקוד ההורמונלי. לעומת זאת, שומן חד ורב בלתי רווי, ושומן מסוג אומגה 3, הנמצאים בדגי ים, שמן זית וקנולה, אבוקדו, טחינה, אגוזים וגרעינים, ייטיבו עם השינוי ההורמונלי ויאפשרו זרימת דם טובה יותר לרחם, שיפור רירית הרחם והפחתת הדלקתיות בגוף.


הכותבת היא דיאטנית קלינית, מומחית ברגישות למזון

 

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by