בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
בריאות 
זה מה שקורה לגוף שלכם בזמן צום 

זה מה שקורה לגוף שלכם בזמן צום

 
בריאות |
 

למה הצום גרוע לדיאטה, מה קורה לגוף במהלך הצום ואיך אפשר לצום בריא ויעיל? הנה 6 טיפים לצום יעיל, קל ובריא

 
 
 
 
 
 
 
 
 
חשוב לשתות הרבה לפני
 חשוב לשתות הרבה לפני   צילום: fortolia 
 
 

בין אם החלטתם לצום או שלא, רגע לפני שהוא מגיע ומשרה עלינו אווירת שקט ושלווה, כדאי שתדעו מה קורה לגוף שלכם במהלך הצום. הדיאטנית קרן אן גיימן מסבירה מה עובר על גופנו כשהוא לא מקבל את מה שהוא זקוק לו, האם זה בריא לצום, ואיך תעשו את זה הכי בטוח ב-6 צעדים פשוטים.

 

1. קצב חילוף החומרים מאט
על מנת להתקיים, גופנו דורש כמות אנרגיה יומית אשר מגיעה מן המזון אותו אנו צורכים. הוא מתפרק לאבני יסוד, נאגר במאגרי הגוף השונים והגוף משתמש בו בעת הצורך. במצב של צום, מאגרי האנרגיה אינם מתחדשים, ולכן גופנו יאט את קצב חילוף החומרים, וישמר את האנרגיה לאורך זמן רב יותר. זו אחת הסיבות לכך שצום אינו מומלץ לצורך ירידה במשקל.

 

רוצים להישאר תמיד מעודכנים? עשו לנו לייק בפייסבוק של נענע10 לייפסטייל

 

2. רעב מוגבר וירידה 'מזויפת' במשקל

מאגר הפחמימות בגופנו קרוי גליקוגן. הוא מצוי בשריר ובכבד, והאנרגיה המגיעה ממנו היא בצורה של סוכר. ביממת הצום, מאגר זה מתרוקן באופן הדרגתי ותהליך זה הוא הגורם העיקרי לתחושת רעב ועייפות. בנוסף, כשמאגר הפחמימות קטן, פחות מים מגיעים אל השריר, מה שמוביל לירידה במשקל. ירידה זו אינה הקטנה של מסת השומן אלא נובעת מכמות הנוזלים בגוף.

 

 
הצום לא מומלץ לדיאטה
 הצום לא מומלץ לדיאטה   צילום: fortolia 
 

3. הגוף מדמה סוכר
רמה מסויימת של סוכר בדם היא תנאי הכרחי לקיום תהליכים פיזולוגיים רבים. במצבים של ירידה ברמות הסוכר בדם Oכמו צום), הגוף ישתמש במאגרי האנרגיה שברשותו ובעיקר במאגר הפחמימה. בזמן צום מאגרי הפחמימה אינם מלאים, ובמקומה הגוף ישתמש בחומצות אמינו המגיעות מהשרירים והעצמות, וחומצות שומן ממאגר השומן, לייצור מולקולה שדומה לסוכר. כשתהליכים אלו מתגברים, הם מסוכנים לגופנו על כן לא מומלץ לצום יתר על המידה ושלא לצורך.

 

 
לא מומלץ לצום ללא סיבה
 לא מומלץ לצום ללא סיבה   צילום: אימג' בנק / Getty Images 
 
 

6 דרכים לצום קל ובטוח

 

1. תפרסו הארוחות לאורך היום - יש לאכול ארוחות קטנות ותכופות לאורך היום, כך נבטיח ספיגה יעילה של רכיבי המזון ומילוי יעיל של מאגרי המזון לקראת הצום.


2. אל תחסכו בפחמימות מורכבות - מילוי מאגר הגליקוגן על ידי אכילת פחמימות מורכבות כמו קטניות ודגנים מלאים,  יאט את קצב התרוקנותו ויידחה את תחושת הרעב והחולשה האופיניים לצום.

 

3. הכניסו שומן לארוחה המפסקת - השומן שבמזון מאט את קצב ריקון הקיבה, ובכך את תהליך העיכול בתחילת הצום. מקורות בריאים לשומן הם: טחינה, אגוזים, אבוקדו וזיתים.

 

 
מכניסים שומן מהצומח לתפריט
 מכניסים שומן מהצומח לתפריט   צילום: fortolia 
 

4. הרבו בשתיית מים - במהלך הצום הגוף מתייבש, ולכן יש להגיע רויים לתחילת הצום, בכדי לא להחמיר את ההתייבשות. התייבשות חמורה עשויה לגרום לכאבי ראש עזים ואף לעילפון. יש לשתות מים לאורך כל היום ועד לתחילת הצום, לאפשר ספיגה יעילה ולהמנע משתיית שתייה מתוקה, אשר עשויה להגביר תחושת צמא במהלך הצום.


5. המעיטו במלח ותבלינים - מזונות מלוחים עשויים להגביר את תחושת הצמא, ולכן נעדיף להמנע מהם במהלך יום הצום.


6. הימנעו מפעילות גופנית עצימה - פעילות גופנית עצימה מובילה למטבוליזם מוגבר במהלך המנוחה שאחרי האימון. אפקט זה עשוי להוביל לריקון מהיר יותר של מאגרי האנרגיה ובכך לגרום לכם להיות רעבים יותר.

 

הכותבת קרן אן גיימן היא תזונאית קלינית ומאמנת כושר. כנסו לפייסבוק העסקי שלה

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by