בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
בריאות 
10 דברים שחייבים לדעת על סופגניה 

10 דברים שחייבים לדעת על סופגניה

 
בריאות |
 

איך יודעים שחנוכה מתקרב? לפי ניחוח הסופגניות שמרחף באוויר! היא מככבת בכל פינה, והגיע הזמן לברר מה יש בתוך הסופגניה. כמה קלוריות היא עולה לנו, האם היא מזיקה, והאם היא שווה את כל חגיגה? 10 דברים שצריך לדעת לפני הזלילה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
סופגניות של בייקרי
 סופגניות של בייקרי   צילום: יח"צ R2M 
 
 

חג החנוכה מגיע אלינו רק בעוד כשבועיים, אבל הקונדיטורים כבר לא יכולים להתאפק, והגברת השמנמנה עם הריבה, כבר מככבת בכל פינה. כמה קלוריות בסופגניה אחת תמימה? איך מכינים אותה? מי קבע שנאכל אותה בחג החנוכה, ולמה היא כל כך טעימה? כל זאת ועוד במדור עשרה דברים. השבוע נותנים כבוד לסופגניה

 

רוצים להישאר תמיד מעודכנים? עשו לנו לייק בפייסבוק של נענע10 לייפסטייל

 

למה אוכלים סופגניה בחג החנוכה?

סיפור "נס פך השמן", שבו שרתה ברכה במעט השמן שהיה בפך והוא הספיק להדלקת מנורת המקדש במשך שמונה ימים, הוא זה ש"אשם" במצוות אכילת סופגניות ולביבות, בהם כמות מכובדת של שמן.

 

"אין להקל בשום מנהג ואפילו מנהג קל. ויתחייב כל נכון לו עשות משתה ושמחה ומאכל, לפרסם הנס שעשה השם יתברך עמנו באותם הימים. ופשט המנהג לעשות סופגנין, בערבי אלספינג, והם הצפחיות בדבש, ובתרגום: האיסקריטין, והוא מנהג הקדמונים משום שהם קלויים בשמן, זכר לברכתו", לפי דבריו של הרמב"מ

 

 
סופגניה קלאסית
 סופגניה קלאסית   צילום: איתמר שיקלר 
 

ממה עשוייה הסופגניה?

את הסופגניות יוצרים מכדורי בצק שמרים קטנים, המטוגנים בשמן עמוק לאחר תפיחתם. הסופגניה הקלאסית מכילה ריבת תות שדה, אך כיום הקונדיטורים והשפים הפכו את הסופגניה לקינוח גורמה משומן שכולל מגוון מילויים יצירתיים, משוקולד ועד שילובים אלכוהוליים. על הסופגניה הקלאסית מפזרים אבקת סוכר.

 

כמה קלוריות בסופגניה?

לסופגניה יצא שם רע בהקשר לדיאטה ובצדק: סופגנייה קלאסית, בינונית, מכילה לפחות כ-350 קלוריות. אם אתם מסתפקים באחת בינונית, תוכלו להוריד אותה בחצי שעה של ריצה בקצב בינוני, משהו כמו חמישה קילומטר. סופגניה קטנה מכילה בין 200-250 קלוריות, וסופגניה גדולה יכולה לעבור את ה-500 קלוריות. כלומר: כשעת ריצה של עשרה קילומטר.

 

 
בסופגניה בינונית 350 קלוריות
 בסופגניה בינונית 350 קלוריות   צילום: shutterstock 
 
 

טיגון בשמן עמוק

אחד הדברים המסוכנים בסופגניה הוא חימום יתר על המידה של השמן בו שוחה הסופגניה, שימוש חוזר בו, או חשיפה ממושכת מדי שלו לאוויר בזמן שהוא חם, עלולים להוביל להיווצרות של תוצרי חמצון, פולימרים ומזיקים אחרים, ואפילו תרכובות רעילות שונות.

 

הריבה

המילוי הנפוץ ביותר בסופגניה הוא הריבה, ויש טוענים כי היא בריאה ועדיפה, מהסיבה שהיא מכילה פרי. אז אולי היא עדיפה משאר המילויים, אבל בריאה, היא לא ממש. הריבה של הסופגנייה עשוייה מתות שדה ומכמויות מכובדות של סוכר.

 

למה הריבה לא מתקלקלת? בגלל הסוכר!

הכנת ריבה מהווה שיטה לשימור מזון, מכיוון שהסוכר מונע את רקבון הפירות. הסיבה לכך היא העובדה שחיידקים שונים, הפועלים לפירוק וקלקול מזון, אינם מסוגלים לשרוד בסביבה בה יותר מ- 35% סוכר. ריבה תהווה אמצעי שימור אך ורק אם סך כל סוכרי הפרי הקיימים, בתוספת הסוכר שעורבב בתהליך הבישול, תעמוד על כ- 35% ממשקל הריבה כולה, והריבה תהיה הומוגנית - אחרת תיתכן התפתחות של מושבות חיידקים באזורים דלי סוכר בתוך הריבה.

 

 

 

 
ריבה מכילה כמויות של סוכר
 ריבה מכילה כמויות של סוכר   צילום: shutterstock 
 

למה הסופגניות נפוחות?
הסופגניות נפוחות כי הן עשויות מבצק שמרים, ולשם כך דורשות שתי התפחות- אחת של הבצק כולו, ואחת של כדורי הבצק. בשני המקרים ממתינים עד הכפלת הנפח. משך ההתפחה יכול להשתנות- תלוי בטמפרטורה של החדר. כדור בצק שלא תפח מספיק לפני הטיגון, ונזרק לשמן כשהוא עדיין עגול וקשה, יהפוך לסופגניה דחוסה ומאכזבת. שמרים הם בעצם פטריות שלא כל כך מטיבות עם הבריאות שלנו. השמרים מפיקים את האנרגיה שלהם על ידי פירוק סוכר המצוי בסביבתם, ונוהגים להתרבות.

 

למה הסופגניה ספוגה בשמן?
כאשר לא ממתינים שהשמן יגיע לטמפרטורה הנכונה, והסופגניה נזרקת אל השמן בחום קר מהטמפרטורה שהיא צריכה, הסופגניה נראית בהירה, וספוגה משמן. לסופגניה שמטוגנת בשמן קר מדי לוקח זמן רב לשנות צבע, והיא גם סופגת שומן מיותר. על מנת להכין סופגניות בריאות יותר, השתמשו במד חום לשמן

 

איך הופכים סופגניה לבריאה?

הסוד טמון בכמות השמן, בטמפרטורה, בסוג השמן, והכי טוב - אפו את הסופגניות שלכם. זה אולי פחות טעים, אבל כך תוכלו לשמור על המצווה ולהישאר בריאים וחטובים. החליפו את הקמח למלא, ולדגנים.

 

טיפים לסכרתיים: האם מותר ליהנות מסופגניה?

גם סכרתיים יכולים לאכול במידה סופגניה, בתנאי שמאזנים את רמות הסוכר, ולא מגזימים. העדיפו להכין אותה בעצמיכם, וכך תוכלו לשלוט בכמויות, ולא להגזים בסוכרים. הסתפקו בחצי, או בסופגניה קטנה.

 

 

 

 

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by