בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
סודות גן העדן 

סודות גן העדן

 
 
רחל בן אהרון, מגזין אדריכלות ישראלית

הפנג שוואי הוא הרפואה המשלימה של האדריכלות העכשווית. כמו תורות נסתר דומות, הוא נעזר בסמלים כדי להעניק לבית נגיעות מן היסודות הנדרשים לאיזון

 
 
 
 
 
 
 
 
 
השימוש בגישות עתיקות ל"תיקון" האדריכלות העכשווית הוא אחד הסממנים הבולטים של החברה הפוסט מודרנית. החברה בוחנת מחדש אמיתות שנתפסו עד לאחרונה כמובנות מאליהן ומעניקה לתפיסות עולם שונות לגיטימיות מחודשת, מתוך אמונה שמה שהועיל בעבר, עשוי להיות מועיל גם כיום. התופעה אינה ייחודית לאדריכלות, ובאה לידי ביטוי גם בתחומי חיים אחרים ובמיוחד בעליית קרנה של הרפואה המשלימה, שתופסת כיום מקום של כבוד בכל מוסדות הרפואה הקונבנציונליים.
 
 
אחד מסודות ההצלחה של הרפואה המשלימה טמון בכך שהיא מתמקדת בתכנים רוחניים, בניגוד לרפואה הקונבנציונלית המתמקדת בעיקר בתחום הפיזיולוגי. הדבר מתבטא, בין היתר, באמונת המטופל שמשהו בלתי מוכר עשוי לשפר את מצבו, במקום שהמוכר והקונבנציונלי נכשל. על סמך הגישה הזו ניתן ליצור משוואה בין ה'רפואה המשלימה' וה'אדריכלות המשלימה'. בהעדר שביעות רצון מהתוצר האדריכלי המבוסס בעיקר על הפיזיולוגיה של המבנה, המשתמש פונה לגישות בעלות אוריינטציה רוחנית.

בין שיטות העיצוב המשלימות בולטת במיוחד תורת הפנג שואי, שעיקרה התערבות בעלת אופי רוחני בתוך מציאות חומרית. התורה העתיקה התפתחה במקורה כשיטת הישרדות סינית, שעניינה הראשוני היה הגברת התפוקה החקלאית. במרכזה עמדה ההכרה שנקודת המפתח היא יצירת איזון בין כוחות ה"יין" וה"יאנג" - שני מקורות אנרגיה מנוגדים, הנוצרים זה מזה, תלויים זה בזה ומשלימים זה את זה.
 
 
המשמעות המילולית של המושג "פנג-שואי" היא רוח ומים. שניהם מרכיבים הכרחיים לקיום. בעוד שהמים מייצגים את העולם המוחשי והנגלה, הרוח מייצגת גם את העולם הרוחני הנסתר. כיוון שהעולם המודרני שונה בתכלית מהעולם הקדום, הוא צפוף, מהיר וכתוצאה מכך גם מבולבל יותר, אחת הבעיות המעסיקות כיום את מומחי הפנג שואי היא, כיצד תורה שהתבססה על חופש בחירה רב יחסית במציאות הכפרית שבה היא התפתחה, מצליחה לשרוד כשיטת תכנון פופולרית במציאות העכשווית, בה חופש הבחירה מועט?

אין ספק ששימור הידע ככלי אליטיסטי תרם רבות לכך. לא כאן המקום לעמוד על עקרונותיהן של תורות הנסתר - מההרוגליפים המצריים ועד הקבלה היהודית. אולם ראוי להדגיש, שכולן עד אחת נועדו להצפין ידע לצורך שליטה, כאשר המדיום המרכזי שלהן הוא הסמל - המילולי, המספרי או הצורני.
 
 
 
אוניברסלי לעומת איזוטרי

סמלים, מעצם טבעם, אינם הדבר עצמו, אלא ברירת המחדל האופטימלית שלו. במקום לשאת תיק עמוס במטילי זהב אנחנו משתמשים בשטר נייר המסמל כסף וכאשר אנחנו מתגעגעים לקרוב שמשרת בצבא, אנחנו נושאים תמונה שלו מהטירונות. בפנג שואי בהתאם, משתמשים בחומרים טבעיים או בצבעים "חמים" במקום באדמה; במקום מים מציבים מזרקה או משתמשים בגוונים כחולים; במקום אש משתמשים בגוונים אדומים, ובמקום מתכת משתמשים בגוני לבן.

מכאן ועד לרעיון שסמל של שמש, למשל תמונה שלה, עשוי להעניק תחושה של זריחה והתחדשות, הדרך קצרה. אם ברור למתבונן שהכוונה היא אכן לשמש, קיים סיכוי רב שהסמל ישיג את מטרתו. השאלה היא, האם הכלל הזה יכול לתפוס גם לגבי סמלים מופשטים יותר? התשובה, כמובן תלויה ברוחבו התרבותי של המצע שבתוכו מתפתח הסמל. ככל שהמצע רחב יותר, התלות במקום ובזמן קטנה, וקיימת סבירות גבוהה שהסמל יהיה מובן לקהל רחב יותר. כך למשל, בעוד שידוע מאוד שמגן דוד- כוכב עם שש צלעות- מסמל את היהדות, הרבה פחות ידוע שמשמעות הכוכבים בעולם הנסתר משתנה בהתאם למספר הצלעות שלהם.
 
 
הפרט המרתק ביותר באסטרולוגיה הסינית קשור בדיוק בדואליות הזו. בעוד שההסבר הלוגי של תופעות ארציות מבוסס על סמלים אוניברסליים המובנים לכל, הפרשנות הרוחנית שלהם נשמרת בידי אליטה מלומדת- במקרה זה יועצי הפנג שואי. הרעיון הוא לנטרל מצד אחד את התלות של הסמל בזמן ובמקום כדי שיהיה מובן להמונים, אך מצד שני, לשמר את יכולת הפיענוח שלו בידי יחידי הסגולה. כלומר, בעוד שסמלים אוניברסליים, כמו תכונות סטריאוטיפיות של בעלי חיים ניתנים לפירוש אינטואיטיבי משום שהם מצויים בכל מקום, הפרשנות של סמלים איזוטריים דורשת ידיעה עמוקה בהרבה.

נקודת המפתח בפנג שואי, כמו בקבלה או בשיטות נסתרות אחרות, טמונה ביכולת היועץ לפענח סמלים מספריים, מילוליים, או צורניים. במסגרת זו קיים יחס ישר בין רמת הידע של היועץ, לבין הטכניקה שבה הוא משתמש. בעוד שהפעולה הבסיסית ביותר עוסקת בניתוח היחס בין כוחות ה"יין" וה"יאנג", טכניקת "הכוכב המעופף" (ה"קסואן קונג") מצריכה ידע רב בניתוח "סודות השמיים", ושיטת "ארבעת עמודי הגורל" מבוססת על ידע סודי.
 
אסטרולוגיה ארצית

ברמה הבסיסית ביותר, היחס בין החוקיות השמיימית וההתרחשויות הארציות מפורש באמצעות גלגל המזלות. בדומה לשיטה המקובלת ביהדות, גם האסטרולוגיה הסינית מבוססת על 21 משכים. אולם בניגוד לשנה האסטרולוגית היהודית, המחזור הסיני מבוסס על מחזור הנמשך 21 שנים. כיוון שהחודש הסיני הוא ירחי ולא שמשי, השנים הסיניות מתחילות בחודש פברואר, וכל אחת מהן מסומלת על ידי בעל חיים מסוים, שתכונותיו הסטריאוטיפיות מיוחסות למי שנולד באותה שנה ולמאורעות המתרחשים במהלכה.

הפרשנות הישירה ביותר של השפעת השמיים על הארץ מתבטאת בעונות השנה. לעומת השיטה המערבית המחלקת את השנה לארבע עונות, האסטרולוגיה הסינית מחלקת אותה ל-24 עונות. השנה מתחילה ב-5 בפברואר, עונת הגשמים ובין שאר העונות נמצאות "התלהבות החרקים" הנפתחת ב-19 בפברואר, "בשלות השיבולים" ב-6 ביוני, "טפטוף הטל" ב-8 בספטמבר ועד "הקור הקל" ב-7 בינואר, ו"הקור העז" ב-23 בינואר.
 
 

המערכת השמיימית

נקודת המפתח להבנת המערכת השמיימית היא מערכות הכוכבים שדרכן הירח חולף במסלולו השנתי. מדובר בחמש קבוצות שנחשבות כ"נשמות" של הארץ. הקבוצה הראשונה מכונה "הדרקון הירוק" וממוקמת בדרום מזרח. הקבוצה השנייה ממוקמת בצפון ומכונה "הצב השחור"; השלישית - "הנמר הלבן" ממוקמת בצפון מערב; הרביעית - "הפניקס" ממוקמת בדרום. הקבוצה החמישית מכונה "נחש" וממוקמת במרכז, דרום מערב וצפון מזרח. לכל בעלי החיים הללו מיוחסת משמעות חשובה במתודת הפנג שואי, בעיקר למיקום הבית ביחס לסביבתו.

בתוך המערכת השמיימית הזאת מוענקת חשיבות רבה לחמישה כוכבי לכת, שלהם מיוחסות התכונות האנושיות החיוביות ביותר: 'צדק', מציין את האביב ומתאפיין ברוחב לב; 'מאדים', מציין את הקיץ ומתאפיין בהגינות; נוגה, מציין את הסתיו ומתאפיין בצניעות; 'מרקורי, מציין את החורף ומתאפיין בחוכמה, ו'שבתאי, מציין את שיא הקיץ ומתאפיין בנאמנות.
 
 
מילות פרידה

ראוי להדגיש שהשימוש בשיטות תכנון אלטרנטיביות אינו בא להחליף את התכנון הקונבנציונלי, אלא להעשיר אותו בנדבכים נוספים. על רקע זה, אחת ממטרותיה המרכזיות של מתודת הפנג שואי היא ליצור התאמה מירבית בין המבנה, הסביבה וצרכיו המיוחדים של המשתמש. בתוך כך ראוי להדגיש שהשימוש בסמלי הפנג שואי לא נועד לכפות על האדריכלות העכשווית את חוקי האדריכלות הסינית העתיקה, אלא להשתמש בתבונתה כדי להאיר בה מקומות חשוכים. במסגרת זו, הסמל לא נועד ליצור זיקה לתרבות המזרח, אלא להוות ברירת מחדל מתקנת.

כאמור, אחד מהגילויים החשובים שהביאו לפיתוח מתודת "הכוכב המעופף" היה שהכוכבים אינם קופאים על שמריהם, אלא נמצאים בתנועה והשפעתם, לפיכך, משתנה בהתאם למחזורי הזמן. כך למשל, "תקופה 7" שהסתיימה בשנת 2004 מסומלת על ידי הפה, וביטויה העיקרי במציאות הארצית היה המהפכה התקשורתית ששינתה את פני העולם בעשרים השנה האחרונות. הספרה 7 מתייחסת גם ל"בת הצעירה", וביטויה במציאות הארצית התבטא בעלייה משמעותית בכוחה של האישה.

"תקופה 8" שהחלה בפברואר 2004 מסומלת על ידי האדמה, וביטוייה הארציים החלו לתת את אותותיהם בצונאמי שפקד את אסיה, ברעידות אדמה ובסערות ובשיטפונות שפקדו את כל חלקי העולם. ביטויו של "הבן הצעיר" המסומל על ידי הספרה 8, יתבטא במהלך עשרים השנה הבאות בשלטון הצעירים. כמו כן, התקופה תתאפיין בעליית קרנו של העולם הרוחני, שיהפוך תורות רוחניות כמו הרפואה המשלימה והפנג שואי, למתודות שימושיות, והרי בדיוק בכך עסקינן.
 
 
רחל בן אהרון היא יועצת מומחית לפנג שואי 054-4439015

לעמוד הבית של מגזין אדריכלות ישראלית, הקליקו כאן>>

לרכישת מנוי למגזין אדריכלות ישראלית, הקליקו כאן>>
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by