בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
כלים קטנים - דיאטה גדולה 

כלים קטנים - דיאטה גדולה

 
 
מיכל גילאון, דיאטנית קלינית, שירותי בריא

בחירה של סט אוכל וסכו"ם היא לא עניין רק לחותנות וכלות. מחקר חדש על הרגלי אכילה מציע: בחירה של כלי אוכל בגודל סביר, יכולה לסייע להימנע מאכילה מוגזמת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
יש לי גלידה הכי גדולה (תמונות: ASAP)
 יש לי גלידה הכי גדולה (תמונות: ASAP)   
רוצים לעשות דיאטה? קודם כל כדאי לכם להחליף את הצלחות והכפות בבית בכלים קטנים יותר - והמותניים שלכם יגידו תודה. מומחים בתחום התזונה וההתנהגות מכירים בהשפעתם של גורמים רבים על צריכת המזון. בין הגורמים ניתן לכלול את מגוון המזון הזמין, מצב הרוח, מזג האוויר, מוסיקת רקע ורעשי רקע, וכן גורמי חברתיים כמו נוכחות של אדם שאוכל לידנו וצורת האכילה שלו.

ההשפעה החזותית של גודל הכלים בהם אנו אוכלים היא גורם סביבתי נוסף שמשפיע על בחירת וצריכת המזון. למשל, כאשר מגישים 100 גרם גלידה כשני כדורים בינוניים, בקערה קטנה שבה הגלידה ממלאת את כל הנפח, הכמות נראית מספיקה. אולם, כאשר מגישים את אותה כמות גלידה בקערה של ליטר, זה ייראה מעט מדי, ויגרום לנו להעמיס עוד עד שהקערה תתמלא.

מסיבה של גלידות

במסיבה שנערכה כדי לחגוג את הישגי אחד החוקרים, השתתפו 85 מומחים לתזונה. מארגני המחקר חילקו למשתתפים בצורה אקראית קערות בשני גדלים, של חצי ליטר או ליטר. לאורחי המסיבה איפשרו לקחת לעצמם גלידה בעזרת כפות הגשה שקיבלו, שגם הן היו בשני גדלים, 50 או 80 גרם. כל קערת גלידה נשקלה לפני שהאורחים החלו לאכול, וכל אורח נתבקש להעריך כמה גלידה וקלוריות הוא העמיס לקערה.

משתתפי המחקר, שברובם היו מומחים לתזונה, העריכו בצורה טובה יחסית את גודל המנה וכמות הקלוריות שלקחו. עם זאת, ממצאי המחקר הראו שהכפלת גודל הקערות גרמה למשתתפים לקחת כמות גלידה גדולה ב-31 אחוזים. הגדלת גודל כפות ההגשה גרמה להגדלת הצריכה של הגלידה ב-14.5 אחוזים.

כלומר, למרות הידע הרב שלהם ויכולת הערכה טובה של כמויות, המשתתפים לא הצליחו להימנע מלקחת יותר גלידה כאשר הכלים שלהם היו גדולים. העובדה שגם המומחים נפלו בפח ההטעיה החזותית, מראה את חשיבות ההשפעה של גודל הכלים.
 

מעמיסים על הצלחת

צלחות קטנות, אוכל גדול
 צלחות קטנות, אוכל גדול   
גודל המנות המוגזם שמוגש במסעדות מזון מהיר עלה כבר לכותרות, אולם לאנשים רבים אין תפיסה נכונה לגבי גודל מנות תקין, ורבים מעמיסים יותר מדי אוכל גם בבית. ממצאי המחקר הנוכחי משתלבים בהמלצות שדיאטניות רבות נוהגות לתת לאנשים שמנסים לרדת במשקל או לשמור על משקל תקין: לא להשתמש בצלחות גדולות, אלא לבחור בצלחות קטנות כדי להגביל את גודל המנות שאוכלים.

כל הפחתה קטנה בכמות האוכל היא משמעותית בכדי להגיע ליעד. שילוב של שינויים קטנים בהרגלי התזונה, תוך הכרת המלכודות הקטנות, תוביל בסופו של דבר להצלחה. הדרך הטובה ביותר להתחיל בשינוי היא להתאים את הסביבה הקרובה, כך שתתמוך יותר בתהליך. שינויים במטבח, בשולחן האוכל ובמקרר כוללים את בחירת הכלים איתם אנו אוכלים, קנייה חכמה יותר של המזון אותו אנו מביאים הביתה, ובחירת הסביבה בה אנו אוכלים שתהיה רגועה, נעימה, וללא הסחות דעת כמו טלוויזיה.

לאשליה שנוצרת על ידי כלים גדולים יש תועלת במקרים מסוימים - כאשר אנו רוצים לעודד אכילה. למשל, אצל אנשים שלא אוכלים מספיק עקב מצבי חולי כמו סרטן, ואצל קשישים.

מקור: American Journal of Preventive Medicine, September 2006
 
 
עוד באתר בריאות כללית
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by