בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
עוד לבנה בחומה 

עוד לבנה בחומה

 
 
גליה סיון

בניגוד לכל מה שראוי, חולצות הרוק'נרול הפכו למפעל שמגלם את כל מה ששנוא בתעשיית המוסיקה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בכל פעם שאני נפטרת ממשהו בארון אני מגלה את אותה חולצת הג'ימי הנדריקס שלי שקניתי ב-1988. משום מה, אני לא זורקת אותה. לא כי אי פעם הקשבתי באמת להנדריקס (חס וחלילה) או כי היא עדיין עולה עליי (היא לא) אלא מהסיבה הפשוטה שהיא מגניבה.
 
איירון מיידן
 איירון מיידן   
ג'ימי הנדריקס מת ממנת היתר ההכרחית 18 שנה לפני שקניתי את החולצה. היום, 36 שנים לאחר מותו, הנדריקס ממשיך לדפוק קופות מהקבר. ג'ים מוריסון, בוב מארלי וקורט קוביין זוכים לעדנה מחודשת על טי-שירט, קפוצ'ונים ובייבי דולז. שלושתם פתחו פה גדול על התמסחרות תעשיית המוזיקה בעודם בחיים, שלושתם מתו כי לא יכלו להתמודד עם העובדה שהיו אגדות מסחריות עוד בחייהם. ושלושתם, ללא יוצא מן הכלל, היו מתהפכים בקברם אם היו שומעים שהם מככבים על בייבי דולז של ילדות בנות 14. כשצו האופנה עולה על הרלוונטיות של מצעדי המכירות: העולם ממתג את כוכביו הגדולים.

גלגולה של חולצה

הרולינג סטונס אחראיים לאחד הסמלים המפורסמים ביותר בעולם הפופ והאופנה, שפתיים ענקיות משרבבות לשון אדומה בשרנית על רקע שחור. בניגוד למקובל להניח, אנדי וורהל הוא לא האיש שעיצב את הלוגו המפורסם של הסטונס. מיק ג'אגר, האיש והשפתיים, נתן לחברו ג'ון פשה יד חופשית, וזה יצר את הטי-שירט הנלבשת ביותר בכל הזמנים בתחום הרוק.
 
הדסמבריסטס
 הדסמבריסטס   
העובדה שלחבורה של בריטיים היה מספיק מזל, או שכל, לעצב את אחד מסמלי הרוק המובילים של המאה ה-20 גורם לאמריקאיים רבים לחרוק שיניים. הטי-שירט בגרסתה כגופייה לבנה קיבלה תאוצה בקרב נערים מתבגרים בעולם כולו כשג'יימס דין, אייקון אמריקאי מובהק, הפך אותה לסמל המאצ'ו המיוסר של שנות ה-50'. עשור לאחר מכן, כשמרלון ברנדו קרע את הטי-שירט שלו מול עיניה של סטלה ב"חשמלית ושמה תשוקה", מיליוני נערות החלו לדרוש, ואף לקבל, טי-שירט אחת על כל בן זוג. שנות ה-60', הידועות גם כ"היה פה שמח לפני שנולדתי", הביאו את הטי-שירט לחצי הנשי של הארון. הטי-שירט נתפסה אז כפריט יוניסקס, ובכך הפכה לסמל אופנתי של גישור הפערים בין המינים.

הטי-שירט המוסיקלית הראשונה נולדה כאשר מפיקם המיתולוגי של הביטלס, בראיין אפסטיין, הורה לייצר 12,000 חולצות שבחזיתן מתנוססים פרצופיהם של ארבעת המופלאים. זה הצליח עד כדי כך , שכל להקה עם 100 מעריצים מוציאה היום טי-שירט עוד לפני שהיא משיקה אלבום.
 
 

לא, אין שלוש בעשר

AC/DC
 AC/DC   
כיום משמשת הטי-שירט יותר כמוצר של קידום מכירות מאשר פריט שיש לו אמירה כלשהי. שני מיליארד חולצות טי-שירט נמכרות בארצות הברית לבדה בכל שנה, רבות מאלה כוללות הדפסים של להקות, זמרים, או תמונות של עטיפות מוכרות מאלבומים. העובדה שכל זאטוט יודע להוריד מוסיקה מבלי לשלם עליה מייצרת תופעה מוזרה: להקה מצליחה למכור יותר חולצות מאלבומים המכילים את המוסיקה שלה. אלבום אפשר לצרוב בבית, לייצר חולצות עם הדפסים של הלהקות האהובות קשה יותר. העובדה שבמקרים רבים הטי-שירט מגניבה הרבה יותר מהמוסיקה שהיא מייצגת, מקלה על התהליך.

דוגמה מובהקת לכך ניתן לזהות בשינויים בסצינת המוסיקה האלטרנטיבית בשנים האחרונות. אוהדי האלטרנטיב ניזונים במידה לא קטנה מהעובדה שהם היחידים שמכירים את הלהקה הזו והזו הפועלת מכוך אפל ברומא, וויסקונסין. כשהאינטרנט הופך גם כוכים בוויסקונסין לזמינים להורדה, האוהדים יכולים למצא את הייחוד שלהם בסיבוב פוזה עם חולצת טי-שירט של להקה שיש רק להם שתצהיר את האלטרנטיביות שלהם כלפי העולם.
 
לה טיגרה
 לה טיגרה   
דוגמה נוספת ניתן למצוא באתר הבריטי Discoo, בו מדגמנות תואמות-רוני סופרסטאר חולצות של AC/DC, איירון מיידן, הראמונס או הקלאש. זה לא משנה שהדוגמניות בנות 17, הקונים בני 12, והלהקות התפרקו כבר לפני 30 שנה. האתר מציע ואף מצליח למכור טי-שירט של זמרים מתים במחיר ממוצע של 243 שקלים, לפני מע"מ ומשלוח. לשם השוואה, דיסק של AC/DC יעלה לכם 54 שקלים ב"אמזון", כולל משלוח.

האתר האמריקאי Star 500, המתמחה בעיקר בחולצות מוסיקה, הוסיף לקולקציית קיץ 2006 שלו, תחזיקו חזק, טי-שירט חדשה של לד זפלין. בוב מארלי, הסקס פיסטולס, נירוונה וקווין מככבים על חולצות חדשות מדי קיץ, למרות שלא יוציאו אלבומים עוד לעולם. חולצות של שאקירה, קאסי או הפוסיקאט דולס, שהסינגלים והאלבומים שלהם ממוקמים במקומות טובים במצעדי המכירות האמריקאים, לא נמצאים לרוב באף רשימת הנמכרים ביותר של האתרים הגדולים לחולצות מוסיקה.
 

מהדורה למוגבלים בלבד

הסטונס
 הסטונס   
מדונה, שזוכרת איך לשווק הרבה אחרי ששכחה איך לשיר, הוציאה את ה"פיליפינו טי-שירט" שלה במהדורה מוגבלת. החולצה, במידה מיניאטורית כמובן, נמכרה אך ורק בחנויות התקליטים בשבוע הראשון של השקת אלבומה האחרון, Confessions on a Dance Floor.

מדונה, לפחות, מעולם לא הסתירה את העובדה שהיא הגיעה אלינו כדי לעבוד קשה ולהרוויח הרבה כסף. דוגמאות עצובות יותר הן להקות ההארד-רוק או המטאל, ששרות במקסימום רעש על מקסימום ערכים, ואז מוכרות לנו חולצות ב-19.99$. לזרוס, להקה מצליחה יחסית שמגדירה את עצמה כ"עצמאית בסצנת האנדרגראונד", היא מהסוג שאהבנו לאהוב בגיל 14. המלים שלה מתרכזות בגיהינום, מוות, תקוות אבודות, חלומות מנופצים, האדם הלבן הרע הנצלן ותעשיית המוזיקה המרשעת. בהתאם לכל זה, החליטו לזרוס להוציא לאחרונה חולצה במהדורה המוגבלת, הנמכרת, רק עכשיו ב-18.99$. אז כשלזרוס שרים "כשהלילות הופכים קרים והסערות משתוללות/ אנחנו מנסים להיאחז במה שיש לנו/ נראה שאיבדנו את הדרך/ ואולי לעולם לא נמצא אותה שוב", הם יודעים על מה הם מדברים.

בחזרה לפרויקט טי-שירט>>
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by