בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
לישון עד מאה ועשרים 

לישון עד מאה ועשרים

 
 
ד``ר אריה אוקסנברג, שירותי בריאות כללית

שינה היא צורך בסיסי ממש כמו מזון, אך רובנו לא מקפידים לצרוך כמות מספקת ממנה בגלל אורח החיים התזזיתי שלנו. התוצאה: תפקוד שלנו בחיי היום נפגע - ולא רק ליד ההגה ובעבודה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לישון זה חשוב כמו אוכל ושתייה (תמונות: ASAP)
 לישון זה חשוב כמו אוכל ושתייה (תמונות: ASAP)   
חלק לא קטן של תופעת ההירדמות על ההגה מקורו במיעוט מספר שעות השינה בלילה, ולא בהפרעת שינה שלא טופלה. התשובה לשאלה: "כמה שעות שינה צריך?", היא מספר שעות השינה שמאפשרות רמת ערנות טובה ותפקוד תקין במהלך כל שעות היום.

הצרכים הם אישיים ושונים לכל אחת ואחד. יש אנשים בני אותו גיל שמספיקות להם 4-5 שעות שינה (והם מכונים בשפה המקצועית - Short Sleepers) ויש כאלה ש-10 שעות שינה אינן מספיקות להם (והם מכונים בשפה המקצועית - Long Sleepers). עם זאת, אם נערוך משאל רחוב מקרי באנשים בני אותו גיל ניווכח שרוב המשיבים זקוקים למספר דומה של שעות שינה, ורק מיעוט יחסי יזדקק למספר קטן יותר או גדול יותר של שעות שינה.

אז מה הבעיה?
הבעיה נעוצה בכך שכמעט בכל הגילאים, רובנו ישנים פחות שעות שינה ממה שנחוץ לנו כדי לתפקד בצורה תקינה. זה אומר שרבים מאתנו נמצאים במצב של חסך שינה כרוני.

למה זה קורה?
אנו חיים בתקופה שבה כמעט כל הזמן יש סיבה "טובה" לקצר (ולא תמיד בצורה מודעת) את השעות של שנת הלילה. זה התחיל בסוף המאה ה-19 עם התאורה החשמלית, המשיך עם הרדיו והטלוויזיה במאה ה-20 ובפרוס המאה ה-21 הצטרף אליהם האינטרנט.
 

איך זה משפיע עלינו?

אם עובדים לא ישנים. בשביל זה יש מצעים
 אם עובדים לא ישנים. בשביל זה יש מצעים   
באופן ניכר: זמן השינה התקצר מכ-9 שעות בממוצע בתחילת המאה עד לכ-7 שעות בממוצע כיום, ויש לא מעט אנשים שישנים 6 שעות ופחות באופן קבוע. לא בגלל שזה טוב להם או שזה מספיק להם - בגלל ש"אין להם זמן".

התחרות האדירה במקומות עבודה ובעסקים היא גורם לא פחות חשוב לצמצום הנוסף בשעות השינה. התופעה הזו נפוצה יותר אצל "טיפוסי ערב" ופחות אצל "טיפוסי בוקר". על פי נתונים מחקריים של אוניברסיטת צפון-קרוליינה בארצות הברית, בכ-55 אחוזים מתאונות הדרכים הנגרמות עקב הירדמות על ההגה מעורבים נהגים בני 25 או צעירים יותר.

יש לזה סיבה?
סביר להניח שכן. מתבגרים זקוקים לשמונה וחצי עד קצת יותר מתשע שעות שינה טובות בכל לילה כדי לתפקד בערנות טובה בשעות היום. כיוון שבגיל הזה קיימת נטייה פיזיולוגית לדחות את שעות השינה, ברור שרוב בני הגילאים הללו נמצאים במצב של חסך שינה חמור.

זה עד כדי כך גרוע?
כן. כיוון שחסך שינה הוא עניין מצטבר והוא נעשה חמור יותר לקראת סוף השבוע. זו הסיבה לשעות השינה המרובות של חלק לא קטן מבני גילאים אלה בשישי-שבת. לצערנו לא כולם מספיקים למלא את המצבר בסוף השבוע.

ואם מוסיפים את הבילויים שמתחילים אחרי חצות ומסתיימים בשעות הקטנות של הבוקר (עם כמה משקאות אלכוהוליים בדרך), אין ספק שהנהיגה בחזרה הביתה עם עוד חברים יכולה להיות עסק מאוד קטלני. מחקרים מעלים שאצל גברים, ובמיוחד אצל גברים צעירים, הסיכוי לבצע תאונת דרכים עולה בצורה ניכרת כאשר נמצאים עוד חברים בני אותו גיל בתוך הרכב.

אז מה עושים?
ישנים.

שינה היא כמו רעב או צמא. כשאנו רעבים או צמאים, רק אוכל או שתייה ישקיטו את הצרכים האלה. כשמדובר על שינה, המצב דומה מאוד. רק שינה מאפשרת להתגבר על ישנוניות מוגברת. נכון, פעילות אקטיבית יכולה לדחות את התופעה הזו זמנית, אבל במצבים פסיביים שונים, הישנוניות משתלטת במהירות. לפעמים, כמו שקורה בנהיגה, הישנוניות עלולה להשתלט כל כך מהר עד שלא מרגישים שנרדמים. הדחף החזק לשינה במצב של חסך שינה גורם לנו להירדם מבלי לשים לב ובלי להיות מודעים לכך.

מה הבעיה לעצור ברגע שמרגישים עייפות?
מחקרים הראו שלזהות בוודאות את הרגע שלפני ההירדמות היא משימה מאוד קשה עד כמעט בלתי אפשרית. חמור מזה: הרבה אנשים נרדמים לזמנים קצרים בלי שהם בכלל מודעים לכך. אמנם יש תרופות, משקאות ותוספי מזון שמעוררים את המערכת העצבים המרכזית אך אין ספק שהדרך הנכונה והטובה ביותר היא לישון - ורק לישון.

הכותב הוא נוירו-פיזיולוג מומחה, העוסק בחקר השינה והמוח ומנהל מעבדת-השינה בבית לווינשטיין, מקבוצת הכללית

לשאלות נוספות, היכנסו לפורום שינה וחלומות באתר www.clalit.co.il
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by