בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
אין חולצות בטן בגן עדן 

אין חולצות בטן בגן עדן

 
 
גליה סיון

האיסור האחרון שהטילו רבנים על לבישת גרבונים שקופים מעלה זיכרונות משעשעים מאיסורי אופנה אחרים, הזויים לא פחות. משעשע והזוי אם אתם חילוניים, כמובן

 
 
 
 
 
 
 
 
 
תחום איסורי האופנה של העולם החרדי הוא עניין לא קל בכלל. עולם פסקי ההלכה סבוך הוא ומלא פרשנויות, לעיתים סותרות. דיון במקורות פסקי ההלכה יכול להתפרש על-פני עשרות עמודים, וכל ניסיון להכליל יחטא בבורות, שלא להגיד פגיעה, בציבור שלם. עניין הגרביים והגרביונים, למשל, מסובך עד ייאוש.

עד לאחרונה רבנים התירו לנשים מאמינות לגרוב גרביונים שקופים, אך החגיגה הזו נגמרה בתחילת השבוע שעבר. לרבנים המנהיגים את הסמינרים הגדולים לבנות בארץ נשבר ממנהג הבנות לגרוב גרביונים שקופים מתחת לחצאית והם החליטו לפתור את בעיית עיניהם הנודדות של הגברים, באיסור מוחלט על לבישת גרביונים שקופים.

אורי שפיגל, סמנכ"ל "שרייבר מגזרים", חברה המתמחה בשיווק ופרסום אביזרי אופנה לציבור החרדי, מעריך את גודל שוק הגרביונים במגזר החרדי בכ-35 מיליון שקל בשנה. חלק לא קטן מסכום זה נשען על השוק השקוף. ההסתגלות של השוק לאיסורים הלכתיים ורבניים דרמטית לעתים, ולשפיגל הזעקה האחרונה מזכירה איסור ישן על לבישת פאות המיובאות מהודו. בעקבות האיסור ההוא שוק הפיאות סבל מפגיעה קשה, "והיום היצרנים מייבאים את עיקר השיער מאוקראינה. האיסור על שקיפות בגרביון, הוא מעריך, תהווה מכה מסחרית שקשה לאמוד את ממדיה.
 

איך זה עובד

חשיפת מרפקים מגונה (ASAP)
 חשיפת מרפקים מגונה (ASAP)   
איסורים בנושאי אופנה וצניעות, כמו סיפורי הגרביונים והפיאות, מעידים על ניסיונם של רבנים להתמודד עם העובדה שהציבור שלהם חי במאה ה-21, בה אגם רודברג ויהודה לוי שולטטטטים מעט יותר מבית הלל או שמאי.

שלל המצוות והאיסורים עברו גלגולים שונים במהלך השנים, במטרה להתאים הלכות שנכתבו לפני מאות שנים לנעשה בעולם שמחוץ לישיבה והאולפנא. בשל כך ההלכה עוברת שינויים כל העת, הרחבות, איסורים חדשים ופרשנויות לדברים הקיימים, ואלה תקפים גם בנושאי האופנה. על רבנים כיום להתמודד עם מציאות שלא הייתה קיימת לפני 500 שנה, מציאות הכוללת שסעים בחצאית, גרבונים שקופים וניתוחים פלסטיים.

ההליך המקובל של קבלת החלטה במגזר הוא הוצאת פסק הלכה, המורה לחצר מסוימת או לכלל האוכלוסייה כיצד יש לנהוג במצבים מסוימים. אתרי אינטרנט כגון מוריה ומורשת הם כתובות ישראליות פופולריות להצגת שאלות לרבנים, העונים על כל נושא – מתשובות הלכתיות בנושא בנושא שירות לאומי ועד התלבטויות בנוגע לנזם באף.
 

גברת, רואים לך את המרפק

 
רבני ישראל מודעים לעובדה שגברים הם יצורים חלשים וחסרי כל שליטה, ולכן ההמלצה הכללית לבנות ישראל היא להסתיר טפח, טפחיים, ולפעמים אפילו אזורים שאף גבר לא חשב שאי פעם ירצה לראות. לדוגמה, המרפק נחשב לאזור מגרה אצל האישה ולכן עליה להחביאו. לנשים אסור ללבוש שקוף, הדוק או צר, בטח שלא צר באופן שבו בתנוחה מסוימת מתגלים המרווחים שבין הכפתורים. מצד שני, אסור לחולצה או לחצאית להיות רחבות מדי כדי שבתנוחות מסויימות לא יתגלו כל מיני אזורים אסורים אחרים.

צבעים צעקניים אסורים הן לגברים והן לנשים, אלא אם הצבע הוא כתום נוגד-התנתקות. גם אז, מותר ללבוש כתום רק במקום שבו יהיה ברור לכל מי שנמצא בסביבה שלבשתם את הצבע כי אתם נגד חלוקת ארץ ישראל, ולא חס וחלילה כי התחשק לכם יום כתום.

חצאיות חייבות להסתיר לפחות את הברך, ולא רצוי להתחכם עם חצאיות שקופות או חצאיות רשת. אסור ללבוש חצאיות בצבע משופשף באזורים מגרים. חצאיות עם שסע מהוות גזירה קשה במיוחד, בעיקר בשל הציווי לתפור פיסת בד לאורכו כדי לבטל את השסע. בכל הנוגע למכנסיים לנשים, העניין מאוד פשוט: אל תנסו אפילו. לא מכנסיים שמזכירים חצאית, לא חצאית שמזכירה מכנסיים, לא בבית ולא כפיג'מה.
 
 

אבל פירסינג? גם לרבקה היה

זו הסיבה לחצאית הארוכה (Malingering ב-Flickr.com)
 זו הסיבה לחצאית הארוכה (Malingering ב-Flickr.com)   
גם לגבי חולצות הבטן הפסיקה ברורה. בחורה חרדית שהחליטה בוקר אחד לאוורר את הפופיק, פוגעת לפי חכמי הדת לא רק בכבודה עצמה, אלא עלולה גם להכשיל אחרים. ההסבר פשוט למדי: את לובשת חולצת בטן את משחיתה את עיני הבנות האחרות, את הילדים (אם יש לך), ואת הגברים שמוכרים לך "יתד נאמן" בפיצוציה. העונש על לבישת חולצה מסוג זה מגיע בפורמט מידה כנגד מידה, כלומר, חשיפת הבטן עלולה למנוע הריון, לייצר קשיים בהריון שכבר מגיע, ועוד קשיים אחר כך בגידול הילדים. כך לפחות טוענים האוסרים.

מרבית הרבנים אינם מתירים לבישת חולצות עם כיתוב, גם אם כתוב על החולצה "אלוקים הוא המלך", וזאת למרות שאין איסור הלכתי על לבישת חולצות עם כיתוב. הסיבה לכך הגיונית למדי, אם מקבלים את הנחת הבסיס שכל תפקיד הבגד הוא לכסות את הגוף.

פירסינג ונזמים, אופנה שלא זכתה לפופולארית מדהימה במאה ה-18, משאירה את הרבנים מעט מבולבלים, שכן לרבקה אמנו היה נזם זהב. זהו טיעון משומש למדי בקרב בנות חרדיות תאבות-פירסינג. הבעיה עם נזם כיום, בדומה לבעיה עם רסטות בשיער, היא שהם מזמינים תרבות זרה שיש לה תכונות בלתי רצויות. כמו למשל טיול בהודו אחרי הסמינר, שאנטי אחרי הישיבה, ודברים מרגיעים וממסטלים באופן כללי. כידוע, נזם אחד קטן עלול להוביל לג'וינט, שעלול להוביל לגרביון שקוף.
 

ניתוח פלסטי דוחה שבת

גם על המכנסיים יש לוותר (ASAP)
 גם על המכנסיים יש לוותר (ASAP)   
עם ניתוחים פלסטיים, הסיפור מעט אחר. הניתוחים מותרים בקרב נשים, כל עוד יש סכנה שאם האישה המדוברת לא תשפץ את האף, הדבר עשוי להביאה לידי טירוף. אם ארע אסון, כמו פיגוע, מחלה או אירועים מקסימים מעין אלה, מותר לאשה לעבור ניתוח פלסטי קל. אם המראה לפני הניתוח פוגע בסיכוייה לשידוך, גם אז מותר.

פסק ההלכה של הרב שמואל אליהו ב-2005, המתיר ניתוחים פלסטיים במקרים מסוימים, העלה את מספר הפונים לניתוחים כאלה מקרב בנות הקהילה. למתלבטות באתר מוריה באשר לניתוח פלסטי שלא למטרת שידוך ונישואין, עונה הרב שמטרתו של הניתוח הפלסטי אינו כדי "להחליף לוק", מכיוון ש"רק אנשים חיצוניים מסתכלים ומודדים אנשים אחרים על-פי החיצוניות". שטחיות וחיצוניות בצד, אין דבר שיעמוד בפני המצווה לשידוך בני ובנות ישראל: לבחורה הטוענת ש"צורת האף שמה אותי ללעג מגיל קטן ועליי למצוא שידוך הולם", מאחל לה הרב בהומור "בהצלחה, רק שיהיה רופא טוב."
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by