בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
ערימות של תיירים בפתח? 

ערימות של תיירים בפתח?

 
 
יעל ניסקי

ענף התיירות ממשיך להיאבק על תדמיתה של ישראל בעולם: הנתונים בשטח לא מעודדים והמלונות מיושנים אבל הבחורות עדיין יפות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
תיירים בנמל התעופה (תמונה: ASAP)
 תיירים בנמל התעופה (תמונה: ASAP)   
שלושה חודשים לאחר המלחמה האחרונה בלבנון, וכבר נראה שענף התיירות מנסה לחזור לימי שגרה טובים. כאחד הענפים שסובל קשות מפגעי מלחמות, מתיחויות ואי סדרים ביטחוניים, אין זה פלא כי יותר ויותר גופים בענף התיירות מנסים לשדר מסר של "עסקים כרגיל". גם אם תמונת השלום האזורי האוטופי עדיין רחוקה, הרי שלאנשי התיירות בארץ זה ממש לא מזיז, והם ימשיכו להיאבק על תדמיתה החיובית של ישראל כמדינה שיש לה הרבה מה להציע, ולא רק את התמונות שרואים שלוש פעמים ביום ב-CNN.

מה הנתונים מבשרים?
גם אם להקות רוק מסרבות מזה שנים להגיע לישראל בעקבות ה"מצב הביטחוני", מתברר שתיירים עדיין מגיעים. מנתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי נרשמת מגמת התאוששות בתיירות הנכנסת. בחודש אוקטובר בלבד נרשמו 110,000 כניסות תיירים דרך האוויר לארץ, עלייה של 17% לעומת חודש אוגוסט.

גם תושבי מדינות ערב השכנות מצטרפים לגל האחרון ותיירים ממצרים ומירדן מגיעים החודש לארץ לחופשות ולטיולים דרך היבשה. ממשרד התיירות והלשכה לסטטיסטיקה נמסר לנו כי מספר התיירים ממדינות אלו עלה באופן משמעותי לעומת שנה שעברה. בעוד ישראלים חוצים את הגבול לסיני וטאבה, המצרים חוצים את הגבול לישראל דרך אילת. בין החודשים ינואר-אוקטובר 2006 חלה עלייה של 17% בכניסות תיירים ממצרים בהשוואה לשנת 2005. מספר התיירים שנכנסו לישראל בדרך היבשה דרך תחנת הגבול עם ירדן ודרך תחנת גבול טאבה-אילת עומד על לא פחות מ- 16,800 איש.
 
יש עדיין מה ללמוד. מלונות בלאס וגאס (תמונה: ASAP)
 יש עדיין מה ללמוד. מלונות בלאס וגאס (תמונה: ASAP)   
האטרקציות והמלונות בישראל מיושנים
במהלך המחצית הראשונה של 2006 נשכרה חברת הייעוץ "ארנסט&יאנג" על ידי משרדי התיירות והאוצר לשם עריכת מחקר שוק מעמיק על המוצר התיירותי הישראלי. ממסקנות חברת הייעוץ הבינלאומית שהוגשו למשרד התיירות, עולה כי פוטנציאל התיירות לארץ מתמקד בשמונה מדינות עיקריות: ארה"ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, שוודיה, רוסיה וסין. הפוטנציאל הגלום במדינות אלה עומד על כ-18 מיליון מבקרים בשנה אך כיום רק 1.2 מיליון תיירים ממדינות אלו מבקרים בישראל בשנה.

עוד עולה מהדוח כי למרות הפוטנציאל הקיים, סרבול וחוסר יעילות של המערכת מקשים על כניסת משקיעים פרטיים בתיירות. ממצאי המחקר מתברר כי ישראל יכולה בתוך 5 שנים להכפיל את מספר התיירים הנכנסים אליה ולהגיע ל-4-5 מיליון תיירים ב-2011, אך המצב הפוליטי בארץ מהווה כנראה חסם בפני צמיחה זו. עורכי הדוח קבעו כי ניתן להתגבר עליו רק דרך יצירת תדמית תיירותית אטרקטיבית והורדת מחירים משמעותית. לשם השגת היעד, החוקרים ממליצים ליישם קמפיין תדמיתי ארוך טווח, בן חמש שנים, בתקציב כולל של 250 מיליון דולר, 50 מיליון דולר לשנה. על הקמפיין להיות אקטיבי, מתמשך ובעל תקציב רציף. כמו כן נקבע כי האזורים בעלי הפוטנציאל התיירותי הגדול ביותר בישראל, לפי סדר חשיבות, הם: ירושלים, טבריה, גליל, תל אביב ועכו.

פרק נוסף בדוח עוסק בצורך בשיפור המוצר התיירותי הישראלי. החוקרים התייחסו למצב בתי המלון בישראל, וקבעו כי מרבית המלונות "מיושנים, פשוטים יחסית, מתאפיינים בתכנון לקוי, מציעים מותגים בינלאומיים בודדים ומספקים מגוון מוצרים מוגבל". הדוח קבע כי המלונות ברמה הגבוהה ביותר נמצאים באילת, בירושלים ובתל אביב, ואילו המלונות ברמה הנמוכה ביותר נמצאים בנתניה, בחיפה ובים המלח.

על פי ההמלצות המופיעות בדוח, הפתרון בעדיפות ראשונה הוא שיפוץ בתי מלון קיימים. בעדיפות שנייה, יש לפתח בתי מלון ואמצעי אירוח חדשים. במקביל מומלץ להשקיע במיוחד במשיכת רשתות בינלאומיות מוכרות. עוד עולה מהדוח כי בישראל קיים ריכוז גבוה של אטרקציות, תופעה שהינה ייחודית לשטח כה קטן. אולם, מתברר כי אטרקציות רבות סובלות מתחזוקה לקויה, הן אינן מפותחות וזקוקות לשיפוץ.
 
בר רפאלי מייצגת (תמונה: קובי בכר)
 בר רפאלי מייצגת (תמונה: קובי בכר)   
כנס לשלום בתיירות
בעקבות הרצון העז להשפיע לחיוב על תחום התיירות בישראל, נערך לראשונה בהאג, הולנד, כנס התיירות של פורום "Tourism4peace" במעמד נציגי ישראל, ירדן, מצריים והרשות הפלשתינאית. ארגון מורכב מנציגי הסקטור התיירותי הפרטי, כלומר סוכני נסיעות, מלונאים ואנשי אקדמיה.

רפי בארי, סמנכ"ל שיווק ומכירות ברשת מלונות דן, היה מי שייצג את ישראל בפורום. בארי מספר לנו כי "מדובר בפרי יוזמה משותפת של איגוד מנהלי בתי המלון ומרכז פרס לשלום אשר חברו יחד לפני כשנה במטרה ליצור הזדמנות לשיתוף פעולה אזורי בתחום התיירות". עוד מסביר בארי כי ישיבה בחדר אחד עם נציגי מדינות האזור מהווה פריצת דרך תיירותית ואף מעבר לכך: "כל הנוכחים בכנס הביעו רצון אמיתי וכנה לכך שכל גורמי האזור יבחרו אף הם בדרך השיחה ויראו דוגמה מענף התיירות במזרח התיכון".

כמה מן המילים החשובות ביותר בכנס נאמרו על ידי אלחאמי אל זיאת, יו"ר לשעבר ומנכ"ל איגוד התיירות המצרי, אשר ציין כי "הדבר החשוב ביותר בעולם הוא התקווה". ואכן, נוכל רק לקוות שיהיה אפשר לראות ישיבות כאלה גם בתחומים המדיניים והפוליטיים.

מה קורה עם התיירות בגליל
אין ספק כי הנפגעים העיקריים מהמלחמה בלבנון היו אנשי הצפון, וגם את תחום התיירות מעוניינים לשקם בו. בצל המשבר התיירותי שהתחולל בעקבות המלחמה בצפון בפרט יוזם פורום התיירות בצפון את "גו גלילי" - מיזם לעידוד התיירות הנכנסת לישראל. במסגרת המיזם יוזמנו בחודש פברואר הקרוב כ-150עיתונאים וסוכני תיירות מרחבי העולם לסיור תיירותי בצפון. המיזם, שבתכנון המקורי היה אמור להתקיים בסוף שנת 2007 הוקדם לפברואר על ידי פורום בעיקר בעקבות נזקי המלחמה וגל של ביטולים של קבוצות תיירים מחו"ל.

מטרת המיזם לחשוף בפני האורחים מחו"ל אתרי תיירות חדשים לצד ותיקים, תוך דגש על תחושת הביטחון השוררת בצפון הארץ לאחר המלחמה. המטרה הסופית היא שאותם סוכנים ועיתונאים יחזרו לארצותיהם ובפיהם בשורה על ההיצע הרחב של אפשרויות נופש בגליל תוך יצירת אהדה תקשורתית, שתצליח בסופו של דבר להחזיר לצפון את התיירים מרחבי העולם.

בוא איתי אל הגליל
הגליל נחשב ליעד מרכזי בחבילת הטיול של התיירות הנכנסת, בשל המקומות הקדושים הרבים לנצרות המהווים נקודת משיכה מרכזית בתכנון הביקור בישראל. אבי זנדברג, יו"ר התאחדות מלונות טבריה ויו"ר פורום המיזם אמר כי "צפון המדינה נתפס בעיני התיירים מחו"ל כאזור שהחיזבאללה הרס ומסוכן לביקור. תפיסה זו המיתה כליל את התיירות הנכנסת למדינת ישראל ולצפון, ולכן ה'גו גלילי' הפך היום מנדבך נוסף במערך השיווק של הגליל לגורם המרכזי והחשוב שאנו תולים בו תקוות רבות". זנדברג הוסיף כי 150 עיתונאים וסוכני התיירות יגיעו ממדינות שונות ברחבי העולם ובהן ממרכז אירופה ומזרחה, ארה"ב וקנדה: "בחרנו נציגים מאותן מדינות שיש מהן טיסות סדירות לישראל ובתדירות מרבית ובהן נמצא פוטנציאל רב של תיירים".

הדוגמנית בשליחות המדינה
עם כל המאמצים, הכנסים והאידיאולוגיה, כולנו יודעים שאין כמו פרצוף יפה המלווה בחזה נאה כדי לשפר את תדמיתה של ישראל. מדובר במשאב לאומי חיוני ללא ספק, שבמשרד התיירות החליטו להשתמש בו. הדוגמנית בר רפאלי ייצגה את ישראל השנה ביריד התיירות הבינלאומי השני בגודלו בעולם, ה-WTM, לצידו של שר התיירות יצחק הרצוג, ועשתה זאת ללא תמורה וכמה חבל - ללא ליאונרדו דיקפריו.

כדוגמנית ייצוגית באופן מיוחד אמרה רפאלי: "אני גאה בזכות שניתנה לי לייצג את ישראל בעולם ועבורי זה כבוד גדול להירתם למאמץ לחיזוק התיירות לישראל. אין דבר שקשור למדינה שלא אהיה מוכנה להירתם עבורו". כאשר דוגמנית מייצגת את המדינה לצד השר ואילו הפרסומות התיירותיות של ישראל בטלוויזיה חו"ל מלאות בבחורות בביקיני, אין ספק שהתדמית הערכית שלנו רק תלך ותשתפר, השאלה היחידה היא - בעיני מי?
 
 
יש עדיין הרבה עבודה
למרות ההתאוששות הנרשמת בכניסות לארץ לעומת חודשים אוגוסט וספטמבר השנה, הרי שלעומת נתוני שנה שעברה התמונה לאו דווקא אופטימית. מנתוני משרד התיירות והלשכה לסטטיסטיקה בחודש שעבר, אוקטובר 2006, נרשמו 144,800 כניסות מבקרים לישראל, ירידה של 12% לעומת אוקטובר 2005 (אז באו 164,500 מבקרים). למרות זאת, שר התיירות יצחק הרצוג אומר: "מדובר בנתונים ראשוניים מעודדים אשר מעידים על מגמת התאוששות הדרגתית מאז סיום המלחמה בצפון. אנו עדיין בפיגור מול 2005 אך מקווים ששנת 2007 תהיה בכיוון החיובי". כולנו תקווה שאכן כך הדבר. במדינה שלא מפסיקה לרגע לספק דראמות לכלי התקשורת העולמיים, כנראה שזה מאד קשה לבצע תחזיות בענף התיירות וגם לעמוד בהן ויש עוד הרבה עבודת שכנוע כדי להקנות לישראל תדמית אחרת.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by