בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תפתחו את השמיים 

תפתחו את השמיים

 
 
גליה סיון

מדיניות השמיים הפתוחים: מה זה, למה זה כדאי, ולמה צריך להתפלל לזה ב-2007. עם ישראל קורא לפתוח את השמיים, כדי שנוכל לסגור את הארנק

 
 
 
 
 
 
 
 
 
החלום ושברו. תמונה: ASAP
 החלום ושברו. תמונה: ASAP   
"המקרה המוזר של המדינה שקמה באמצע הלילה", הוא מותחן רב מכר, למרות שהוא בתהליך כתיבה כבר קרוב ל-60 שנה. זהו סיפור שיש בו הכל: התעללות בעניים, התעמרות בשכבות הביניים, הקלות מס שערורייתיות לעשירים. יש בו ראשי ממשלה מושחתים, חברי כנסת נהנתנים, ואפילו פרק גדול במיוחד על נינט. ההבדל היחיד בין המותחן הזה למותחנים אירופאים אחרים, נעוץ בעובדה שתתקשו לעלות איתו על הטיסה הקרובה ללונדון, רומא, או ניו יורק. אחרי שתשלמו 700 דולר על כרטיס ללונדון, 800 דולר לניו יורק, או 1500 דולר על כרטיס לברזיל, לא בטוח שיישאר לכם מספיק כסף כדי לקנות מותחן זול לטיסה. ארה"ב ואירופה מצאו פיתרון לעושק, משהו קטן בשם "מדיניות השמיים הפתוחים". ואצלנו? בינתיים זה קיים ברמת הוועדה. אבל יהיה בסדר: 2007 בפתח ועמה מלאי תפילות חדשות לשמיים, הכל בשביל שמיים פתוחים יותר.

משהו קטן וטוב
"שמיים פתוחים" הוא שם יפה ליוזמה יפה עוד יותר, אשר צמחה במשרדים אמריקאיים מפוארים שדוגלים, איך לא, במדיניות של שוק חסר רגולציה. המונח מתייחס להסכם דו-צדדי או רב-צדדי בין מדינות בשוק התעופה, והוא מאפשר מספר דברים מקסימים, שאיש בארץ עוד לא מעז לחלום עליהם. מכיוון שהסכם מסוג זה משחרר את חברות התעופה מהתערבות שלטונית, הרי שהשוק מתחיל לפעול לפי חוק ביקוש והיצע. מה שזה אומר, בשורה התחתונה, הוא שמחיר הכרטיס שלכם ייקבע לפי חוקי שוק תחרותיים. שוק תחרותי בריא, כידוע, מאפשר הורדות מחירים, מבצעים לרוב, וחופשה בחו"ל לכל ילד, גם אם אין לו מחשב בבית.

מאז סוף מלחמת העולם השניה, שטחי התעופה בכל מדינה מוגנים בקנאות על ידי הממשלה. הבליץ בלונדון וההתקפה הרצחנית בפרל הרבור לימדו את האמריקאיים והאירופאים כמה דברים, וכל מטוס שנכנס לשטח הטריטוריאלי של מדינה אחרת נדרש, עד שנות ה-80, לבקש את רשותה המוקדמת לכך.

בשנת 1983, למשל, מטוס קוריאני אשר המריא מניו יורק, איבד את דרכו בשמיה הטריטוריאליים של רוסיה, והופל על ידי כמה מיגים רוסים עתיקים. מלבד 269 חיים של נוסעים ואנשי צוות שאבדו, המאורע גרם לשפל חדש ביחסיהם המעורערים גם כך של רוסיה וארה"ב. עם הסכמי שמיים פתוחים בין ארה"ב למדינות אחרות מאז שנות ה-80, המאפשר מעוף חופשי של טיסות סחר מעל שמיים שפעם היו עוינים, מאורעות כאלה הופכים לנדירים. חיסכון בחיי אדם, מלבד חיסכון בהרבה כסף לצרכן, הופכים את מדיניות השמיים הפתוחים ליוזמה מבורכת בכל מדינה מתוקנת.
 
חלום הג'וינט באמסטרדם
ב-1992, לשמחתם של מיליוני סטלנים אמריקאיים שחיפשו לעשן באופן חוקי, נחתם ההסכם הראשון בין ארה"ב לארץ אירופאית. הולנד היתה המדינה האירופית הראשונה שקפצה על עגלת השמיים הפתוחים, וחתמה על הסכם שאיפשר לה ולארה"ב לטוס ולנחות בחופשיות האחת באדמת השניה. ב-2001 חתמה ארה"ב הסכם דומה עם צ'ילה, ניו זילנד ומדינות קטנות אחרות. במקרה שהסכמים דומים ייחתמו בין מדינת ישראל למדינות אחרות, ההשלכות הן מדהימות.

ראשית, כפי שמלמד הניסיון האמריקאי-אירופאי, לא יהיו עוד הגבלות על תדירות הטיסות, מספר חברות התעופה המורשות לטוס לאותו יעד, וסוג המטוסים שטסים לאותו יעד. המשמעות, בשתי מלים קטנות ומתוקות, הוא שוק חופשי. המשמעות, וזו משמעות חלקית בלבד, היא מספר צ'רטרים גדול יותר, אוטובוסים אוויריים בלתי נגמרים, ומחיר הנקבע על ידי כוחות השוק בלבד. קרי: טיסות זולות יותר ולכן ביקוש רב יותר.

תוצאה נוספת היא שוק תיירות משגשג, עבודה קבועה ויציבה ליותר עובדי תעופה ולעובדים בשוק התיירות, בניגוד לסטאטוס הזמני שבו הם מצויים עכשיו. בדומה לאבן קטנה שנזרקת על מים רדודים, הההשלכות הן יצירת מעגלים קטנים יותר ופחות של עבודה, חיסכון, ואולי חשוב מכל לכל מי שמתקשה לנסוע לחו"ל פעם בשנה – לטוס לחו"ל. החוששים מסידורי הביטחון יכולים להירגע: הממשלה אחראית עדיין על סידורי הביטחון בטיסות, בתוספת הסכמי ביטחון משותפים בין חברות התעופה.
 
 
חומוס במצרים, טאפאס בספרד
המצב בארץ פחות אידילי, אם כי האופטימיות חוגגת. לפני כחודש הופיעו חברי הגוף שעונה לשם הבומבסטי "פאנל חברות התעופה הזרות בישראל", עם הוועדה הממשלתית האמורה לבדוק את מדיניות השמיים הפתוחים בישראל. היה מרגש, היו בורקסים, והטיעונים הרגילים הושמעו. המלים שוק חופשי, הסרת מגבלות, הסכמי שיתוף פעולה וטובת הצרכן עלו כמה וכמה פעמים, אבל בינתיים ההחלטה עומדת, או שוכבת, על שולחנה של הוועדה הבודקת.

האם נזכה לטוס סביב העולם בגרושים כבר בשנה הקרובה? לוועדה ולחבריה הפתרונים. בינתיים, הצרכן הישראלי, החולם על טיסה לאמסטרדם באוטובוס אווירי בכרטיס שיעלה לו 100 דולר, יצטרך להמשיך לחלום, או פשוט להמשיך לטוס במחיר המופקע הרגיל. טיסה נעימה.

בחזרה לפרויקט 2007 אופטימית
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by