בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
עסק משלך  

עסק משלך

 
 
יעל רגב

איך נערה הופכת בישראל למעצבת אופנה, צולחת את הבירוקרטיה ולבסוף פותחת עסק משלה? שוחחנו עם מעצבים שעשו את זה כדי לקבל תמונת מצב

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ההתפתחות הטבעית של מעצב או מעצבת אופנה צעירים מגיעה בדרך כלל לשיאה בפתיחתו של בוטיק עצמאי המשווק את הקולקציה הפרטית. הדרך הזו, עם זאת, כלל אינה קלה ומהתשוקה להלביש את ההמון ועד המימוש הפרקטי של הרצון דרושה נכונות לצלוח את הררי הבירוקרטיה בדרך וחיוני להכין הרבה חוסן נפשי.

אז איך עושים את זה? מהיכן מתחילים? איך לעזאזל מקימים בית אופנה בישראל? עבור אלו מכם שתמיד חלמו אבל לא ידעו איפה להתחיל ואם בכלל כדאי, גייסנו את מעצבי האופנה דינה גלאס, נאית רוזנפלדר, ימית סתת וארצי יפרח על מנת להעניק לדור העתיד מעט מהניסיון שהם רכשו בדם, יזע והרבה חשבוניות.
 

כלי המקצוע

מתחילים מאפס (ASAPimages)
 מתחילים מאפס (ASAPimages)   
במידה ואתם סגורים על כך שאופנה היא הלחם והחמאה של קיומכם ומשלח ידכם, יש ראשית להחליט כיצד תהפכו את הפנטזיה לפרקטיקה. משמע, היכן תרכשו את האומנות והכלים הטכניים ליצירה. במידה ויש לכם ארבע שנים פנויות, אחלה תיק עבודות ומעוף יצירתי שניתן להפגין במבחני כניסה, מוסדות אקדמאים מסובסדים (כ-10,000 שקלים לשנה לשכר לימוד) כ"בצלאל" ו"שנקר", הם התשובה עבורכם.

לחובבי הסיפוקים המיידיים, המעונינים להתקבל במהירות ועל-בטוח, אחרי ראיון אישי בלבד ניתן להסתפק גם בקורסים מקצועיים בני כשנה. במכללת מרים התל-אביבית, למשל, או בסטודיו A הירושלמי. במכללות אלו תרכשו אך ורק כלים טכניים קונקרטיים למקצוע ותשלמו בדרך כלל שכר לימוד צנוע של כ-20,000 שקלים לשנה. דרך זולה ונפלאה נוספת לרכוש השכלה אופנתית היא לתפוס את אחד המקומות הנחשקים בקורס התדמיתנות של משרד העבודה.

אפשרות לגיטימית היא גם לבחור באוטו-דידקטיות, כלומר ללמוד מניסוי, תהייה וטעייה או להמשיך לתפקד רק כצד המעצב ולהותיר את עבודת הנמלים למתפרות, גזרנים ותדמיתנים להשכרה. המעצבת נאית רוזנפלדר והמעצב ארצי יפרח מתוודים שניהם כי אין בהכרח צורך בלימודי אופנה ולעיתים אוטודידקטיות מתגלה כיתרון יצירתי. גם המעצבת דינה גלאס מודה כי למרות שהיא רכשה את ידיעותיה בבית הספר "שנקר" על פי הספר, לדעתה "אין כלל צורך בלימודים על מנת ליצור אופנה. הכל ניתן ללמוד לבד. לימודים עוזרים בעיקר בהענקת ביטחון ראשוני".
 

זה בכלל כדאי?

עיצוב של דינה גלאס באכסניית "כתומנטה"
 עיצוב של דינה גלאס באכסניית "כתומנטה"   
לאחר רכישת הכלים הפרקטיים, נותרת ההחלטה האם להקים עסק ובאיזו מתכונת הוא יפעל. גלאס מספרת כי עוד לפני שפתחה את החנות שלה היא התנסתה בשיווק ומכירה של עיצוביה במסגרות שונות והדבר הפחית עבורה את הפחדים לקראת פתיחת העסק החדש. גלאס מסבירה את יתרונותיה של חנות קטנה ועצמאית על פני מכירה ושיווק במסגרות שונות בכך ש"הרווח גדול יותר, ועמו העצמאות וחופש השליטה בזמן שלי וישנה האפשרות להציג את הקולקציה באופן מלא ובחלל מתאים".

החסרונות בחנות משלך, על פי גלאס, הם "חוסר הגיוון, בשל העובדה שאני מציגה סגנון יחיד ובלעדי- הסגנון שלי. בנוסף בחנות קטנה וצדדית כמו שלי, לפעמים קשה ללקוחות לקנות פריטים יקרים. לעומת זאת, כשהן מגיעות לקניון הן מתכוננות מראש לכך שהן הולכות לקראת הוצאה גדולה". נאית רוזנפלדר שיווקה אף היא את יצירותיה מביתה, בחנויות אכסניה ובמכירות מעצבים לפני שפתחה חנות משלה. רוזנפלדר מוסיפה למניין החסרונות שבהחזקת חנות גם את ההשקעה העצומה בבירוקרטיה של ניהול, שעבורה באה לעיתים על חשבון היצירה והעיצוב.

אז פותחים עסק, איך?

לאחר ההחלטה על אופי העסק ועצם הקמתו, יש לבדוק כדאיות כלכלית, לגייס מימון והון התחלתי ולנסח תכנית עסקית. התכנית העסקית תסייע לנסח את המטרות ותחזיות הרווח וההפסד של העסק החדש. עם זאת, גם לניסוח תכנית עסקית יש אלטרנטיבות. המעצבת הירושלמית ימית סתת, לדוגמה, פתחה את הבוטיק הירושלמי שלה בלי תכנית עסקית ועם הון התחלתי של כמה מאות שקלים שתרמה לה אימה. החנות של סתת חיה, מפרנסת ובועטת כבר כחצי שנה.
 
 
בוטיק פרטי בטעם אישי (mako10, Flick.com)
 בוטיק פרטי בטעם אישי (mako10, Flick.com)   
לאחר פירוט התכנית העסקית, נשארה משימת הפיכתה למציאות, וכאן נמצא חלק הארי של הבירוקרטיה. בין המשימות שצריך לכסות ישנם גיוס הון, שכירת מתחם מכירה, מציאת ספקים ואנשי מקצוע (תופרים, תדמיתנים ועובדי חנות), עיצוב החנות, תיאומי מס וחשבוניות, סידורי אשראי וקבלת רשיון רשמי לתפעול העסק. וכמובן, יש גם לשווק ולפרסם את העסק כדי למשוך אליו את קהל היעד הרצוי.

פורמט עסקי נוסף לעסק אופנה הוא אתר אינטרנט. מכירה דרך אתר אינטרנט מאפשרת דילוג קליל מעל מכשולים כדמי שכירות ומכירה פרונטלית, כך שהזמן מתפנה לעבודת היצירה. מצד שני, חנות-אינטרנט כרוכה ברכישת דומיין, עיצוב האתר ותפעולו ופרסום אגרסיבי שלו ופעולות אלה שואבות הרבה כסף וזמן. בל נשכח גם כי אנשים רבים נמנעים עדיין מרכישה מקוונת של בגד שהם יכולים רק לדמיין כיצד ייראה על גופם.

במידה והחלטתם שאתר אינטרנט הוא אכן הפורמט העסקי הנכון עבורכם, נותר עתה להחליט אם תמכרו ישירות את מוצריכם דרך האתר או שתיעזרו בו כפרופיל ותיק עבודות וירטואלי בלבד. זו האפשרות בה בחר המעצב ארצי יפרח. יפרח לא מחזיק חנות אלא נעזר באתר האינטרנט שלו כחלון ראווה עבור הסטודיו שלו, בו הוא מעצב בגדים בהזמנה אישית. " לאופנה צריך הרבה חשיבה וזמן", מסביר יפרח, "על מנת לעסוק אך ורק ביצירה אני מפריד את עצמי ממקום מסחרי ומלחצים שאני לא זקוק להם שכרוכים בהחזקת חנות הפועלת לפי שעות קבועות ותלויה בעוברים ושבים".
 
מתוך אתר האינטרנט של ארצי יפרח
 מתוך אתר האינטרנט של ארצי יפרח   
את אתר האינטרנט של יפרח עיצב זמר העבר אורי פיינמן (!) ויפרח מדגיש שבהחלט מדובר בהוצאה כלכלית לא קטנה. יפרח לא מוכר ישירות דרך האתר, אך כיוון שאין לו חנות הוא טוען כי האתר מהווה חלון היכרות של הלקוח עם עבודתו. הלקוח צופה בעבודותיו ומחליט אם לקבוע פגישה אישית להמשך העבודה. "זהו סגנון עסקי חדש ואישי בו הלקוח הוא בן- אדם ולא קופה רושמת", מנמק יפרח את בחירתו.

אך האם בכלל אפשר להתפרנס במדינת ישראל בכבוד מחנות אופנת מעצבים? רוזנפלדר, עונה מיד ובלי להניד עפעף "כן" וסתת מסכימה אתה. גם הן וגם גלאס עסוקות 24 שעות ביממה בענייני בית העסק שלהן והוא מקור הפרנסה המלא והיחיד שלהן. לסיום, ממליצה גלאס למעצבת הצעירה בתחילת דרכה ללמוד היטב "מהם יתרונותייך, כשרונותייך ובמה את חלשה. נצלי את היתרונות לטובתך והיערכי מבעוד מועד בעזרת אנשים נוספים שיגבו אותך במקומות שאת חלשה". רוזנפלדר מצידה מייעצת למעצבת הצעירה לאהוב מאוד את מה שהיא עושה ולהיות קשובה לעצמה ולאינטואיציה שלה "וכמובן שסבלנות ואופטימיות אף פעם לא מזיקים".

לקריאה נוספת:
www.homebiz.co.il
www.asakimplus.co.il
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by