בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
מדריך קנייה: מושב בטיחות לתינוק 

מדריך קנייה: מושב בטיחות לתינוק

 
 
שירה גל

מה ההבדל בין כסא לבוסטר, איזה תקן יגן על הילד וכל מה שחשוב לדעת לפני שבוחרים מושב בטיחות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
נושא מושב הבטיחות לילד הוא רציני מכדי לסקור אותו באותה התרגשות של מדריך לרכישת סל-קל או אינטרקום לילד, כבודם במקומם מונח. אמנם אתם הורים טריים (או תהיו בקרוב) ומין הסתם לחוצים במידה המתאימה. אך תרשו לנו להרגיע אתכם – יכול להיות שתמצאו את עצמכם רוכשים במהלך הדרך מוצר לתינוק שיתגלה כבזבוז כסף, וזה בסדר. אבל אל מושב הבטיחות יש להתייחס ברצינות השמורה לקניית דירה או רכב, לפחות.

את נושא העיצוב של המושב, צבע ודגמים אופנתיים שמרו לסוף. הדבר הראשון שעליכם לשנן הוא בטיחות, ולאחר מכן גם נוחות. אך לפני הכול מספר דגשים שעליכם לדעת לפני שתצאו למסע החיפושים אחר המושב שישמור על הילד שלכם מכל פגע.
 

לפני הכול – דברים שחשוב לדעת

 
מושבי הבטיחות מתחלקים ל- 3 קבוצות:
קבוצה 1 לילדים במשקל 18-9 ק"ג.
קבוצה 2 לילדים במשקל 25-15 ק"ג.
קבוצה 3 (בוסטר) לילדים מגיל שלוש, במשקל 36-22 ק"ג.

על פי מכון התקנים הישראלי, מושב בטיחות או בוסטר צריך להתאים לתקן האירופאי R44\03, או לתקן האמריקאי F.M.V.S.S.213. תקנים אלו מתייחסים לאיכות החומר ממנו עשוי הכסא, ושחיקת החלקים בו לאחר זמן מסויים (בין חמש לשמונה שנים). יחד עם זאת, מבחני הריסוק האמריקאים והאירופאים נעשים במהירות של כ- 50 קמ"ש, ולכן, להורים אשר מרבים בנסיעות מחוץ לעיר עם הילד, מומלץ להשקיע עוד כמה מאות שקלים ולרכוש מושב בעל תקן אוסטרלי או גרמני, הנחשבים לבטיחותיים יותר בנסיעה מהירה.

בנוסף, יש לוודא כי למושב או לבוסטר מצורפת חוברת הוראות שימוש בעברית, וכמו כן תווית או סימון עם הפרטים הבאים: שם החברה, דגם, תקן, אישור משרד התחבורה (תקף לחמש שנים) מתאים לשימוש עד גיל ___ או עד משקל ____. כמו כן על הכסא צריכים להיות מצוינים פרטי היבואן, כולל כתובת וטלפון.

זכרו: על פי החוק, עד גיל שנה או עד שהתינוק מגיע למשקל 9 ק"ג, חל איסור מוחלט להסיע אותו כשפניו לכיוון הנסיעה. החל מגיל שנה או ממשקל 9 חודשים יש להושיב את התינוק כשפניו לכיוון הנסיעה, ובכל מקרה, אם יש ברכב כריות אוויר – אסור להושיב את הילד במושב הקדמי, גם אם הוא מעל גיל שנה, או מעל משקל של 9 ק"ג.
 

סוגי המושבים

בוסטרים
 בוסטרים   
סלקל: הסלקל מתאים לתינוקות בני יומם ועד גיל שנה, או עד משקל 9 ק"ג. יש גם סלקלים המתאימים לתינוקות עד משקל 13 ק"ג. בגלל המבנה של הסלקל, ניתן להתקין אותו אך ורק עם הפנים נגד כיוון הנסיעה. מבחינת נוחות, מומלץ לרכוש סלקל דו שימושי, המצויד בבסיס אותו ניתן להפריד מהסלקל, לחבר לרכב, ולהשאיר אותו שם על בסיס קבוע. הדבר יחסוך לכם הרבה זמן ובכי כאשר אתם ממהרים או כאשר התינוק מאבד סבלנות מהטלטולים ממקום למקום.

מושב בטיחות: מושבי הבטיחות התקנים ביותר הם מושבי "חמש נקודות", ונקראים כך מכיוון שחגורת הבטיחות נתפסת בכסא בחמש נקודות סגירה, לבטיחות מקסימאלית. ישנם גם מושבים הנקראים "מושבי פגוש" – בכיסאות אלו החגורה תפוסה על מעקה פלסטיק, אותו מורידים כדי להדק את החגורה. יש לציין כי מושב הפגוש אינו מאושר על ידי משרד התקנים, אלא אם כן הפגוש הוא חלק נפרד מהחגורה ואינו תלוי בה.

בוסטר: מבחינת החוק, אין להושיב ילד מתחת לגובה 1.45 מטר ללא מתקן הגבהה, מכיון שחגורת הבטיחות לא תהיה מונחת עליו היטב, ולא תהיה אפקטיבית. כאן נכנס לתמונה הבוסטר, שהוא בעצם מושב הגבהה המיועד למושב האחורי בלבד, ומשמש בתור שלב הביניים בין מושב בטיחות לנסיעה ללא מושב כלל. ישנם שני סוגי בוסטרים: מושבים, הנראים כמו גרסה מוגדלת למושב הבטיחות לתינוק ומתאימים לילדים מגיל 3 עד 5, ומתקני הגבהה, אשר אינם כוללים חגורות ומשענת, ומתאימים לילדים עד גיל שמונה. הבוסטר מאבטח את הילד בכתף ובמותן, בדרך כלל בשלוש נקודות קשירה, אם כי אפשר למצוא גם בוסטרים עם 5 נקודות. במקרה של מתקן הגבהה, חוגרים את הילד באמצעות חגורת הבטיחות של הרכב.
 
 

בוחרים מושב

 
בדיקת מושב הבטיחות:
• יש לוודא כי בין קצה ראשו של הילד לבין קצה המשענת יש רווח של 2.5 סנטימטר. כאשר הילד גדל וראשו עובר את הרווח המותר, חובה להחליף את הכסא.
• רווח של יותר מ-25 סנטימטר בין הראש לקצה המשענת אינו מומלץ. במקרה כזה הראש לא מקבל את התמיכה הרצויה לו.
• כאשר הכסא מורכב עם הפנים נגד כיוון הנסיעה, משענת הכסא צריכה להיפתח לזווית של 45 מעלות, ואילו המשענת לרגליים (אם יש) צריכה להיפתח בזווית של 30 מעלות. זוהי לא שאלה של נוחות, אלא עניין בטיחותי.

אופן הסגירה של הבוסטר:
• רצועת החזה עוברת בגובה החזה של הילד, ובשום פנים ואופן לא על הצוואר.
• רצועת המותן יושבת על הירכיים של הילד, ואין להעביר אותה על הבטן או מתחת לבית השחי.
• המשענת חייבת לעבור את גובה האוזניים.

אחרי שמצאתם כיסא או בוסטר העונה על כל דרישות הבטיחות, אפשר להתפנות ולבדוק את שאר חלקיו, כמובן שבאותה רצינות ואובססיביות איתה בדקנו את נושא הבטיחות. מומלץ לצרף לתהליך הקניה את הילד, אם הדבר אפשרי, כדי לבדוק בזמן אמת את נוחות הישיבה והתאמת החגורות.

• בדקו שאין במושב בליטות או פינות חדות.
• מומלץ לחפש אחר כסא עם תוספת של פלסטיק מוקצף סביב הראש ו\או הגוף, להגנה מקסימלית.
• מושבים עם התאמת חגורות מקדימה מומלצים יותר, משיקולי נוחות.
• וודאו כי החגורות נסגרות ונפתחות במהירות, ומונחות היטב על הילד.
• אל תתביישו לבקש מהמוכר שידגים לכם כיצד להשתמש ולהרכיב את הכסא. התקנה לא נכונה מסכנת את הילד שלכם.
• מומלץ בחום להתעקש ולהוציא את המושב אל הרכב, כדי לבדוק אם הוא אכן מתאים להתקנה.
• בדקו שוב את תאריך התפוגה של המושב. על פי התקן, תאריך התפוגה חייב להיות לפחות חמש שנים מיום הייצור. אל תתנו למוכר את ההזדמנות למכור לכם דגם שתוקפו יפוג אחרי שנתיים בלבד.
• מומלץ לרכוש מושב עם ריפוד הניתן להסרה וכיבוס, ואל תשכחו לבדוק שיש עליו תגית עם הוראות כביסה.
• גם אם תו התקן עונה על הדרישות, בדקו דרך היבואן או באמצעות האינטרנט לגבי עמידות הכיסא במבחני ריסוק.
 

אחריות

ברוב המקרים האחריות על מושב הבטיחות תקפה לשלוש עד חמש שנים, וחשוב לבדוק מה בדיוק האחריות כוללת, ולמי אפשר לפנות במקרה של בעיה. אל תהססו לחקור באינטרנט ולחפש המלצות על יבואנים מהימנים בכלל ועל דגמים בפרט. חשוב לזכור כי תו תקן אינו משמש תחליף לאחריות, ובכל מקרה, אם המושב מעורב בתאונה, לא עלינו, ולו הקלה ביותר – יש להחליפו.
 

מחירים:

300 – 500 ₪
600 – 1000 ₪.
עד 100 ₪.
300- 900 ₪
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by