בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תזונה בתקופת ההנקה 

תזונה בתקופת ההנקה

 
 
מומחי מטרנה

המשפט 'לאכול בשביל שניים' לא נכון בזמן ההריון אך מקבל משמעות אחרת לגמרי בזמן ההנקה, מה לאכול ומה לא לאכול? איך לאכול, ומתי לאכול? מעכשיו זה את והוא. המדריך המהיר לאם הטרייה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לאחר לידה ובזמן ההנקה, ההמלצות התזונתיות הן לצרוך מזונות מגוונים, מכל קבוצות המזון, לפזר את האוכל במשך היום, להקפיד על אכילה מרובה של ירקות ופירות ולשתות הרבה.

על דבר אחד אין חילוקי דעות: על מנת לייצר הרכב חלב איכותי וגם כמות חלב טובה חשוב מאד שתאכלי מאוזן ושתנוחי, ככל האפשר. לפי הספרות המקצועית, אם את מניקה תדרש עלייה בכמות הקלוריות בממוצע היא כ - 500 קק"ל עבור כל יום מלא של הנקה.

קבוצות המזון העיקריות והחשובות בזמן הנקה הן: קבוצת הפחממות, קבוצת החלבונים (הכוללת בתוכה קבוצת מוצרי חלב), קבוצת הפירות, קבוצת הירקות, קבוצת השמנים וקבוצת ממתקים. חשוב לאכול באופן מגוון מכל קבוצות המזון, וכמובן, להפחית ככל האפשר בקבוצת הממתקים.
 

כמה לאכול וממה?

צילום: photos.com
 צילום: photos.com   
כמה עקרונות בסיסים ולא מסובכים אשר יעזרו לך לעשות סדר בבלאגן:

1. לפזר את המזון במשך היום, לארוחות עיקריות קטנות וארוחות ביניים.
2. להמשיך לקחת תכשיר ויטמינים ומינרלים או ברזל וחומצה פולית.
3. לשתות הרבה.
4. להפחית או להמנע מצריכת אלכוהול, קפאין ועישון.
5. העדיפי לחם מחיטה מלאה, דגנים מחיטה מלאה, דגני בוקר עם סובין או עם חיטה מלאה.
6. מומלץ לצרוך לפחות 2-3 פעמים בשבוע דג.
7. מומלץ לצרוך לפחות פעמיים בשבוע קטניות (חומוס/אפונה/פול/עדשים/שעועית לבנה.

כפי שאמרנו, לתזונת האם יש השפעה על הרכב החלב. אמנם לא כל רכיבי המזון בחלב אם מושפעים מהתזונה אך תזונה מאוזנת וצריכת קלוריות מספקת היא חיונית על מנת לספק לתינוק הרכב חלב אופטימלי, ועל מנת לשמור על מצב תזונתי טוב לאם המניקה.

כמות החלבונים, הפחממות וכמות השומנים אותה אוכלת האם המניקה לא משפיעה על הכמות שתהייה בחלב האם. ברם, הרכב השמנים וחומצות השומן בחלב האם כן נקבע לפי תזונת האם. זאת הסיבה שיש חשיבות רבה לסוג השומנים בתזונת האם בזמן ההריון. אם תזונת האם עשירה בשמנים צמחיים טובים (כלומר שמנים מהסוג הרב בלתי רווי, או החד בלתי רווי) חלב האם יהיה עשיר בשמנים חיוניים אלו. אם האם המניקה עושה דיאטה מוגבלת בקלוריות, חלב האם יהיה עשיר דווקא בשומן מהסוג הרווי.

ואם בשמנים עסקינן, אז קיימת חומצת שומן חיונית ביותר, אומגה 3 ואומגה 6 אשר נמצאות בדגים.
 

בין הברזל לויטמינים

 
הרכב הויטמינים בחלב האם מושפע מתזונת האם וממאגריה. כמות ויטמינים קטנה בתפריט תתבטא בכמות ויטמינים נמוכה בחלב האם. הצריכה התזונתית של ויטמינים כמו ויטמין C, חומצה פולית, מספר ויטמינים השייכים לקבוצת ויטמינים מקומפלקס B, תשפיע על רמות ויטמינים אלו בחלב האם.

הברזל הוא מינרל נוסף שחיוני הן לאשה והן לתינוק היונק. הברזל בונה את ההמוגלובין, אותו חלבון בדם שנושא את החמצן אל הריקמות. למרות שצריכת הברזל בתזונת האם אינה משפיע באופן משמעותי על רמות הברזל בחלב האם, יש חשיבות רבה לצריכת כמויות ברזל מספיקות. לעיתים רמות הברזל באם יורדות מאד אחרי ההריון גם אם האם קיבלה תוספות ברזל במהלך ההריון. לכן, חשוב להמשיך לקבל תוספות ברזל ולצרוך מזונות עשירים בברזל גם המהלך ההנקה .
 
 

הגבלות ואיסורים

יש המון עצות ואמונות לגבי מאכלים ומשקאות שכדאי לאם המיניקה להימנע מהם, אך דעות אלו לא אומתו. על כן, בדרך כלל אין האם צריכה להימנע ממאכל כלשהו האהוב עליה. עם זאת, ישנם תינוקות הרגישים למזון מסוים שהאם אוכלת, המגיע אליהם דרך החלב שלה. הדבר מצוי בעיקר אצל משפחות עם נטייה לאלרגיות. במקרה כזה, כאשר האם תימנע מצריכת אותו מאכל, הסימפטומים יעברו.

מומלץ להמעיט בשתיית משקאות חריפים שכן שתייה מופרזת שלהם עלולה להפריע לאספקת החלב ולרפלקס שחרור החלב, ובהחלט אינה מומלצת. אין צורך להקפיד על כללי תזונה מסובכים כדי להיניק, אולם תפריט בריא ומגוון יאפשר לך להיות חזקה יותר ולהרגיש טוב יותר.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by