בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תזונת ילדים 

תזונת ילדים

 
 
מערכת Red

מה כדאי לתת לילדים לאכול? ממה כדאי להמנע? ואיך לחנך את הילדים לאכול בריא? ד"ר אמיר אניספלד, מומחה לרפואת ילדים והומאופת מוסמך, עונה על שאלותיכם בנוגע לתזונה הראויה לילדים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
צילום: photos.com
 צילום: photos.com   
כמו כל דבר בעידן השפע, גם בתחום המזון ילדינו ואנו מוצפים גירויים. בכל מתחם קניות, בית קולנוע או בילוי תמים בפינת חי, אנו נתקלים באוכל השומני הקרוי:"מזון מהיר" הכולל פיצה, המבורגר וצ'יפס על רשתותיו השונות, חטיפי אפרופו וביסלי, וממתקים ללא לאות. גם דרישות הילדים ניתכות על אוזנינו באותו המרץ ואנו, לאים מכדי להתמודד עם נסיון להחדיר ירק לתפריט העוללים נכנעים ומספקים את היצר.

בואו נודה, קצת קשה לנו להאשים אותם, שהרי אנו עצמנו קורסים אל המנות המעודדות טריגליצרידים שוב ושוב. כאושיות החיקוי הראשונות אין אנו מהווים דוגמא מזהרת ולא יזיק לנו להשתפר.על תזונה בריאה לגדולים שומעים כל הזמן , אך מה עם הקטנים? איך ובמה בדיוק מאכילים את אלו שיגדלו ויצמחו לתפארת הורי ישראל?

דר' אמיר אניספלד, מומחה לרפואת ילדים והומאופת, עונה לשאלותיכם:

איילה: תזונה זה עסק מורכב. ילדי בן השנתיים לא אוכל רק דברים בריאים. האם במבה, מילקי,פיצה, פעמיים בשבוע מכל סוג מהווה בעיה?

דר' אניספלד משיב:"כעומק הנסיגה – עומק השלום. כמובן שעדיף בלי מזונות שכאלו לגמרי, מצד שני אם הילד אוכל בדרך כלל בריא זה הרבה יותר מוצלח מילד שחי רב הזמן על מזון חטיפים. מינון כמו שתיארת כאן הוא עדיין לא נורא."

הייתי גם רוצה לדעת ככלל מהו תפריט התזונה המומלץ לילדים?

"למעשה אין הבדל בין תזונת מבוגרים לילדים, צריך להתאים לפי רצון, אבל באופן עקרוני הנתונים הם כאלה: האוכל הבריא הדומיננטי, שצריך להוות בערך 60% מהתזונה הנו דגנים המספקים פחמימות, לפי הסדר היורד הבא – אורז רצוי מלא, קינואה,כוסמת,שיבולת שועל, חיטה, דוחן. האורז המלא מספק גם חלבון. הבא בתור הן הקטניות שמספקות חלבון, שאמורות להוות 10% מהתזונה, לפי הסדר היורד הבא – חומוס, פול, אפונה, שעועית, טופו,עדשים. הקבוצה הבאה היא ירקות וכוללת את כל הירקות בנמצא והקבוצה המצומצמת יותר היא פירות. ניתן לצרוף פעמיים בשבוע עוף או דג ויוגורט מחלב עיזים או צאן."

מה לגבי משהו שיהיה חביב על הילד כממרח בכריך, לדוגמא?

"מחית או חלב אגוזים, שקדים. אבל לא כאלו שמפוצצים בסוכר"

יש וטו על סוכר?

"חד וחלק. זוהי מילת המזון הגרועה, המזעזעת והנוראה מכל. סוכר, סוכר ואדגיש זאת שוב – סוכר! במדליית הכסף של המוצרים המזיקים זוכה חלב פרה.

נגה שואלת: האם ילד ששותה תחליף חלב לפחות 4 פעמים ביום בגיל שנתיים דורש טיפול מיוחד? האם זוהי סיבה לדאגה?

"אם אין שום בעיה או אלרגיה לתחליף על בסיס חלב פרה, אז זה בסדר גמור. יש פעוטות רבים שמפתחים אלרגיה המתבטאת בנוזלים באזניים, שיעולים, נזלת, פוליפים מוגדלים, בעיות בעור.במקרה כזה יש לעבור מיד לתחליף חלב צמחי, על בסיס סויה כמו איזומיל. אז אין בעיה שהילד ישתה כמה שהוא רוצה"
 

כמה טיפים לסיכום

עכשיו כדאי לפתוח את ארונות המטבח. דבר ראשון - לנסות להמנע מסוכר עד כמה שאפשר. עודף סוכר פוגע בספיגת הסידן, מהווה מצע לחיידקים ופטריות, עששת שיניים ,השמנה והוא אחד הגורמים להיפראקטיביות. גם המלצת ויתור על חלב פרה אפשרי משום שהיצע חלב הסויה הקיים רחב וכולל גם את השוקו האהוב במקומותינו.

דבר שני - בישול דגנים בבסיסו אינו דבר קשה, ויכול להסתיים בתוצאה טעימה מאד, אך הוא דורש מאיתנו שינוי דפוס התנהגות קבוע של טבילת שניצל בפירורי הלחם, או חיוג לפיצריה הקרובה.

דבר שלישי - מעבר לשינוי דפוס החשיבה שהקנו לנו שנים של ארוחת בשר קבועה ודייסות חלב פרה, נצטרך להלחם בהרגלים שאנו טמנו במוחות הקטנים פיזית שמסתובבים במטבחנו, הווה אומר להתוות דוגמה אישית ,לאכול עמם בהנאה את הקינואה, הדוחן בתוספת סלט, ולא לנסות ולהטיף "זה בריא".

דבר רביעי, ואחרון - צריך לזכור שכל השינוי הוא לטובתם האישית: מניעת השמנה וכתוצאה מכך פגיעה בדימוי העצמי ונידוי חברתי, ובמקביל תרומה לאיכות חייהם על ידי מניעת בעיות בריאותיות. והטופו שווה את זה, בעיקר אם הוא מטובל ברוטב סויה, שום , תבלינים, ומטוגן קלות. בתיאבון.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by