בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
הספר שלי 

הספר שלי

 
 
איילה פפירני-יניב, Red

איך כדאי לבחור את הספר הבא שנקנה לילדינו, ולמה לעזאזל נדמה שכל מפורסם כיום חייב לפרסם לפחות ספר ילדים אחד, כדי להרגיש שלם עם עצמו?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מי לא מכיר את הכינה נחמה? ספרו השנון וההומוריסטי של מאיר שלו, שתורגם להצגה, קלטת וידאו, וכל מה שמעסיק ילדים לטווח של 40 דקות לפחות. זהו רק אחד מספרי הילדים שמחברם הוא סופר או משורר מקור, מחבר ספרים עשירי תוכן ועלילה, ורומנים למבוגרים.

מגמה זו מוכרת ולא מהווה יותר מקור לפליאה. אך משהו אחר מתרחש בין הכתלים הסודיים של חברות ההוצאה לאור. בארבע השנים האחרונות צצים לאיטם ספרי ילדים שנכתבו על ידי מפורסמים. חלקם מאגף התקשורת, חלקם אומנים, וחלקם כוכבי אינסטנט. רשימה חלקית: ליאת אחירון (דניאלה פתיתים וצמה), אורי אורבך (אולי בשבת יזרקו סוכריות), יאיר לפיד (הצל של יואב), חנוך פיבן (אלופים), ואורי וגור שלף (צביקי הרואה ואינו נראה).

בכדי לא להתפתות לעסקאות בשטח, לקניה לא מוצלחת רק בגלל שם מוכר, או לחילופין לאתר את הקניה הטובה והמתאימה, הכנו עבורכם את הכתבה הזו. ראשית יצאתי לבדוק מה משמעות יציאה לאור של ספר ילדים שכתב מפורסם או "סלבריטי", ומה זה אומר על תרבות האלילים המודרנית שלנו ש"קונה" את העניין, דו משמעית.
 

פוסט-צבר ומהורהר

ספרי ילדים אמורים להעלות חיוך  (צילום: photos.com)
 ספרי ילדים אמורים להעלות חיוך (צילום: photos.com)   
פרופ' אלמוג עוז, סוציולוג מאוניברסיטת חיפה, מתייחס לשינוי מגמתי בתרבות הישראלית שהחל לפני בשנות ה-70: "חלה תמורה בתחומים שקודם לכן נחשבו לעיסוק נשי, כמו עולם הילד- הטיפול והדאגה לו שהתבטאו במקצועות כמו גננת ומורה.

מגמה כללית של הגבר החדש והרגיש הופיעה בארץ. במידה מסוימת, ישראל אפילו הקדימה את שאר העולם המערבי. בשלב מוקדם זה נוכל לראות למשל את ע. הלל ונחום גוטמן. בשנות ה-70', עם הדור הראשון של הפוסט-צבר, דור מלחמת יום כיפור וששת הימים, המגמה התגברה, וגברים רבים אחרים החלו לפרסם ספרי ילדים: דוד גרוסמן, מאיר שלו, יהונתן גפן ובולט מכל - יהודה אטלס."

מעבר לשינוי בתפיסה הסקסיסטית, יש עוד סיבה בגינה סופרים למבוגרים כותבים ספרי ילדים?

"ישנו פן מיוחד ויפה שהחל גם כן משנות ה-70'. ספרות הילדים קיבלה פנים מעניינות, של ספרות ילדים, ובה בעת למבוגרים. הילד קולט משהו אחד, והמבוגר משהו אחר. זוהי סוגה (ז'אנר. א.פ.י) של התבוננות פסיכולוגית שאומרת שכולנו ילדים של החיים, עם כל הגחמות והטיפשויות. הכתיבה היא גם כדי להעלות חיוך על פני ההורה, שנוגע לחוויית ההורות, הילד עצמו, ולפעמים על העולם.

דוגמאות, בבקשה

"עליזה בארץ הפלאות" ו-"הנסיך הקטן", שמצד אחד אפשר לקרוא אותם כפשוטם, ומצד שני הם פילוסופיה, פסיכולוגיה, וסוציולוגיה בעטיפת ספר ילדים. הרבה פעמים ספר שכזה נכתב ברמה גבוהה מאד. הבחירה אז, בז'אנר זה, נועדה לאו דווקא עבור הילד, אלא עבור המבוגר.

אני תמיד שואל את הסטודנטים שלי :"מהו הסוציולוג הטוב ביותר?" והתשובה היא זה ששואל את השאלות הכי טריוויאליות, ודרכן חושף את העולם מחדש, ומתחבר לחוויית הילדות שלו. אם איבדת את הילד שבך, אתה מאבד את השאלות הנכונות על החיים. כשאתה כותב ספר ילדים – אתה מתחבר לילד שבך ולמי ששואל את שאלות הקיום.
 

אוהב וכותב

 
אתה מדבר על סופרים ממש, שעבודתם היא הכתיבה. מה לגבי הגבר הסלבריטי המודרני, שפרנסתו הראשונית היא לאו דווקא ספרות?

"מגמת דימוי הגבר הרגיש והמבין משחקת תפקיד גם אצל הסלבריטי החדש. ראו ערך יאיר לפיד. לפעמים זה כשרון. גם שחקן כדורסל יכול להיות יצירתי בחייו הפרטיים, ומנסה לעשות משהו נוסף. לפעמים זה קשור לדימוי. גם כי התקשורת מצפה לגבר שהוא בעל ואבא מעורב, לא מנוכר, ולא מאצ'ו. זה עונה על ציפיות של איך אני אמור להיראות"

זה תקף גם לסלבריטי הנשי?

"כן. אימאג' (תדמית. א.פ.י.) זה גם להיראות בעל חוש יצירתי או אומנותי. זה טוב לדימוי. יותר קשה לכתוב פרוזה ושירה למבוגרים מאשר לילדים. שלא תביני אותי לא נכון - לכתוב מצוין לילדים זה קשה באותה מידה, רק שיותר קל לכתוב משהו בכלל לפעוטות מאשר למבוגרים. אין על זה ביקורת דורסנית באותה מידה, לא פונים לקהל עם חוש ביקורת ויכולת השוואה. גם השוק למבוגרים יותר צפוף."
 
 

חובב הון והמון

בסדר, דיברנו על דימוי. זה יפה, אך זה לא קונה צלחות ב"נעמן"

יש באמת את נושא הכסף. דבר חדש הוא שאפשר לפרסם ספר גם באופן פרטי, ללא מו"ל. אם באמת אתה מוציא בעצמך ספר ילדים, הוא קצר יותר, העלות נמוכה יותר, הסיכון הכספי קטן יותר, ופוטנציאל השוק הוא רחב.

עכשיו, אם זה תופס, כמו למשל "מיץ פטל" המוכר, הרווח יכול להיות יותר מספר מבוגרים. זאת, משום שהורים רבים שמגיעים לקנות מתנה ב"שבוע הספר", למשל, מעדיפים לקנות ספר ילדים שהוא זול יותר. חלק מהם לא קורא בעצמו ספרות עיונית יפה, לא בודק טיב, אלא פשוט קונה.

ההורה המודרני גם קונה לילדו הכל. בשם הפינוק וחוסר הגבולות, ההורה נותן כל מה שהילד רוצה, ואם לא, הילד ינטע בו רגשי אשם. כך נרכשים מוצרים שלא חשוב מה תוכנם.

ומה לגבי השימוש בפרסום עצמו?

המגמה הזו נוצרה כדי למקסם את ההון. מוניטין רווחי. השגת פרסום במקום אחד יכולה להיות מנוצלת לתחום אחר. כמו מנחות ערוץ הילדים. אם הילדים אוהבים אותי שם, למה לא לנצל פרסום שיש לי לרווחים?

הסלבריטיז לא מסתפקים במועט, ומודעים לכך שהפרסום קצר טווח. זמרת תעשה דוגמנות, כדורסלן יוציא ספר. היות והערצת סלבריטי היא תופעה ילדותית ומתרחשת בטווח גיל הנערות, הנערץ רואה את המעריצים ו"מדגדג" לו לאמר: "רגע, הם הרי יאהבו את הספר שאני כותב". הסלבריטי הופך ליחידת ייצור, ומתרגם את נכסי הפרסום שצבר לספר, שאינו, בהכרח יצירה חינוכית ואומנותית.

למרות כל זאת, מבקש פרופ' אלמוג להבהיר כי ספר ילדים שכותב סלבריטי, אינו בהכרח דבר שלילי. "מי שעובד בערוצי הילדים, מוקף בהם ובכל התופעות הקשורות בילדות, ולכן מפתח לעיתים רגישות ואמפתיה לעולמו של הילד. הוא שם לב ממה הם נהנים, למשל. מכיוון שבמקום שהוא נמצא בו, הוא לא תמיד יכול להביא ביטוי לכך בגלל במאים או מפיקים, הוא כותב ומוציא לפועל בעצמו את התובנה שרכש. כמו חני נחמיאס, למשל, שיש לה קילומטראז' עצום עם ילדים.
 

ועכשיו נבחר ספר. הצילו

צילום: photos.com
 צילום: photos.com   
היות ומטר הספרים עומד לנחות עלינו במלוא עוזו, מסייעת לנו המומחית לאוריינות, אורה סגל-דרורי בשאלה כיצד למצוא את המחט הנוצצת בערימת השחת הנוצצת לא פחות. בכדי לזהות ולבחור ספר טוב מבחינה ספרותית, מדגישה סגל-דרורי את הנקודות הבאות:

חוויית הקריאה

חשבו כיצד אתם בוחרים ספרי קריאה לעצמכם. בקריאת ספר אנו רוצים למצוא חומר למחשבה, התרגשות ורגשות אחרים, הזדהות עם דמויות, וגם הנאה אסתטית מאופן הכתיבה (למשל מטאפורות מעניינות, חריזה זורמת וכדומה), ועיצוב הספר.

ספרות ילדים היא ספרות לכל דבר, וכך יש לבחון ולבחור אותה. לכן, רצוי לבדוק האם הספר שאנו בוחרים לילדנו יהווה עבורם חוויה ואתגר מבחינה רגשית, חשיבתית ואסתטית.

אלמנטים ספרותיים

1.השפה של הספר: אנו מצפים שהשפה תהיה עשירה, שתכלול דימויים, מטאפורות, ציורי לשון, אוצר מילים עשיר.

2.עיצוב דמויות. דמויות מורכבות שיתפתחו וישתנו במהלך העלילה.

3. רצוי שרצף האירועים והעלילה יהיה סביר ומשמעותי.

4. כדאי שאופן המסירה של הסיפור, נקודת המבט שממנה מסופר הסיפור, תהיה מקורית, מעניינת ומעוררת הזדהות.

5.אמצעים אומנותיים נרחבים - ציורים, עיצוב גרפי.

איורים

אחד הדברים המייחדים ספרות ילדים מספרות מבוגרים, בעיקר בספרות לגיל הרך ועד כתה ב' לערך, הוא האיור. להיבט הויזואלי של הספר תפקיד חשוב שכן הוא "מדבר" אל הילד ויכול להוות אתגר ועניין עבורו. בבחירת ספר בדקו: האם האיור מיוחד או מעניין? האם הוא מוסיף משהו על הטקסט הכתוב? האם יש יחס מעניין בין האיור לטקסט הכתוב? האם ניכר שיוצרי הספר הקדישו מחשבה לאיורים? האם האיור משרה אוירה מסוימת בספר?

ערכים ונורמות תרבותיות

ספרי ילדים רבים נוטים להיות דידקטיים (חינוכיים), ומטרתם העיקרית היא להעביר לקורא מסר מסוים. פעמים רבות, הספר מצהיר שהוא עוסק בנושא/ מסר/ ערך כלשהו, אך בקריאה מעמיקה וביקורתית מתברר שאין זה כך.

בקריאתכם, בדקו האם אתם מסכימים עם המסר? האם השקפת העולם של הספר תואמת את השקפתכם? האם אתם מסכימים עם האופן שבו הספר מעביר את מסריו? קחו בחשבון, שספר טוב טומן בחובו יותר ממסר פשוט אחד, ויש בו מספר רבדים להבנה ולמשמעות.

הפרטים הקטנים

בדקו האם יוצרי הספר הקפידו על כריכה נאותה, אזכור שם ההוצאה, שנת ההוצאה, שם המתרגם (אם יש), או כל פרט חשוב ורלוונטי אחר. הופעתם של פרטים אלה מעידים על יחס מכבד ורציני של היוצרים והמוציאים לאור, הן כלפי היצירה, והן כלפי קהל הקוראים. ברוב המקרים, כאשר פרטים אלה, או חלקם, לא מופיעים, סימן שגם הספר אינו ברמה טובה. חשבו על מוצרים אחרים שאתם קונים – האם תחליטו לרכוש מוצרי חשמל שלא מצוינים עליהם שנת הייצור או שם היצרן?

עכשיו כל שנותר לכם לעשות הוא לקחת לחצי יום בייביסיטר, לעשות חצי שעה יוגה, לאכול חצי פרוסת עוגת גבינה שנותרה משבועות, וללכת לדוכנים. הספרים כבר ימצאו אתכם.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by