בערוץ

טעינה...

מסלול נחל החלילים

תיירות נענע

שמורת טבע נחל חלילים וגן לאומי עינות תלם: הטיול לאורך אחד מיובליו של נחל שורק כולל אתרי עתיקות, שרידי חקלאות קדומה, מערות, חורש טבעי, חיות-בר וציפורי שיר, ואת שלושת המעיינות של עינות תלם

הרי ירושלים ברגע קסום (תמונה: דורון ניסים)
מסלול הטיול: מתחיל ברחבת החנייה של בית-ספר "השלום" במבשרת ציון ומסתיים במתקן חברת החשמל שלמרגלות מבשרת ציון.
אופן הטיול: מסלול הליכה נוח לאורך כקילומטר וחצי במורד הגיא. יש לדאוג לרכב מאסף בסוף המסלול. ניתן לקצר את המסלול ולחזור אל הרכב לאחר היציאה מנחל חלילים.
משך הטיול: כשעתיים-שלוש של הליכה.

דרכי הגישה לשמורה ולגן

הפריחה בהרי ירושלים (תמונה: דורון ניסים)
גישה לשמורת הטבע נחל חלילים: אל נקודת הפתיחה- יורדים במחלף הראל אל מבשרת ציון, חולפים על פני הקניון ופונים בכיכר הראשונה ימינה ואז בפנייה הראשונה שמאלה לרחוב השלום. ממשיכים כמאה מטרים עד לחניית בית הספר. אל נקודת הסיום- פונים לבית זית וממשיכים על פי השילוט למבשרת ציון. פונים ימינה בדרך העפר וחונים ליד המתקן של חברת החשמל.

לגן הלאומי עינות תלם: מכביש תל-אביב – ירושלים פונים לכיוון בית זית ומוצא וממשיכים כמאתיים מטרים על-פי השילוט בכביש שעולה למבשרת ציון. מימין רואים מתקן של חברת חשמל ופונים בכביש שעולה בחדות לידו. ממשיכים על דרך עפר, חוצים את נחל שורק על פני "גשר אירי", וממשיכים בעזרת השילוט עד לצומת T . פונים שמאלה ומיד שוב שמאלה אל הגן הלאומי.

בטיחות: המבקרים מתבקשים לצעוד בחורבה לאט ולהיזהר מפתחי בורות פעורים. אין להניח לילדים לשוטט לבד. בחורף הגישה למערת החלילים רטובה וחלקלקה.

תיאור מסלול

חיות בר במסלול תלול (תמונה: דורון ניסים)
מרחבת החנייה של בית-ספר השלום נרד לחלקת השדה שמצפון לבית-הספר. כאן מתחיל נחל חלילים והשביל לאורכו מסומן בצבע ירוק. מעט לפני שהגיא מעמיק מטפס השביל בגדה השמאלית. ליד עץ שקד גדול נמצאת ח'ירבת בית-מיזה (חורבת המוצה), הגובלת בבתים החדשים של מבשרת ירושלים. מוצה נזכרה במקרא כעיר בנחלת שבט בנימין (יהושע י"ח, כו) והיישוב הסמוך, מוצא, מנציח את שם היישוב המקראי. מערת קבורה החצובה בגיר הקשה מציינת את החורבה ששטחה המקורי עמד על 20 דונם. באתר חצובים מתקנים רבים בסלע, ביניהם מקוואות טהרה מימי בית שני, מספר גתות מהתקופה הביזנטית, בורות מים ומערות קבורה. בחפירות התגלו גם ממצאים מהתקופות הממלוכית והעות'מאנית.

מהחורבה נמשיך לרדת בשביל לערוץ הנחל דרך גדר ירוקה. בגדה הימנית נראה את פתחי הכניסה למערת חלילים, שהינה מערכת של מחילות ("חלילים") וחללים שהלכו וגדלו עד שהתחברו ליצירת אולם נמוך ובו "עמודי" סלע וכוכים. זוהי מערה קרסטית שבה קולטים מי הגשם פחמן דו-חמצני והופכים לחומצה חלשה הממיסה את הסלע ויוצרת בו מערות, נטיפים וזקיפים. אורכה הכולל של המערה הוא כ-40 מטרים וגובהה כמטר וחצי. מול המערה, בצדו השני של הנחל, נמצאת מערכת נוספת של מערות קרסטיות אך הגישה אליהן קשה יותר והן פחות מרשימות.

שקיעה על הרי ירושלים (תמונה: דורון ניסים)
נמשיך במורד הנחל אל שרידיהם המרשימים של בוסתנים ועצי פרי עתיקים. הטרסות החקלאיות מדגימות היטב את אופייה של החקלאות ההררית, המנצלת מדרגות בנויות אבן כדי לשמור על קרקעות המדרונות מפני סחיפה. לאחר שנחלוף על פני חורשה נטועה של אורן ירושלים מימיננו, נגיע לקטע שבו יוצרת הקיסוסית הקוצנית סבך נחמד ואולי אפילו ניתקל בצבאים, בתנים או בשועלים. לפני המפגש של נחל חלילים עם נחל שורק ניצבת חורשה קטנה היכולה לשמש למנוחה וכנקודת החלטה לגבי המשך הטיול: מי שרוצה להגיע לנקודת הסיום יפנה ימינה (מערבה) בדרך העפר מהסככה הנטושה ויצעד כ-700 מטרים. מי שרוצה להמשיך במסלול יפנה שמאלה ויצעד כ-400 מטרים על-פי השילוט לכיוון גן לאומי עינות תלם.

מעיינות עינות תלם

עינות תלם הם שלושה מעיינות הנובעים באזור בו נחל לוז (ואדי לוזה) פוגש בנחל שורק. המעיין הצפוני נמצא סמוך לתחנת שאיבה של "מקורות" והגישה אליו היא דרך עמוד השנאי. המעיין נובע מתוך חציבה המוסתרת כיום בסבך עצי אלנתוס ומימיו הוזרמו לברכה גדולה. אל המעיין המרכזי נגיע דרך חצר מוקפת קירות שבתוכה עצי תאנה, רימון וגפן. תעלה תת-קרקעית מזרימה את מי המעיין מתחת למבנה אל ברכה קטנה שעומקה כמטר וחצי ובסמוך למבנה נמצאת ברכת אגירה גדולה ועמוקה.

המבנים באתר הם שרידי מושבה יהודית קטנה בשם בית-טלמא שנוסדה לראשונה בשנת 1906 על חלקת אדמה בת 230 דונם וננטשה. בשנת 1922 התיישבו במקום חמש משפחות יהודיות והמושבה הקטנה נקראה גם "עמק הארזים", אך היישוב ננטש שוב במאורעות 1929 ולא יושב מאז. המבנה שקיים בתוך מתחם הגן הוא בית-משאבות שנבנה על-ידי הבריטים. בתום הביקור בעינות תלם יש לצעוד במורד נחל שורק, אל נקודת הסיום.

תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת

נושא

תוכן

תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ

עוד ב- nana10

ערוצים  Online  אוכל ורק אוכל  אופנה ולייף סטייל  בידור  גיימר  הורדת תוכנות  חדשות  ילדים  ישרא-בלוג    כסף  מוזיקה  מבזקים  פורומים  צ'אט  ברנז'ה  סלבס  ספורט  תחזית מזג אוויר  מיוחדים  בלוג הספורט - קרב 10  אמץ ספורטאי אולימפי  WTF - חדשות מוזרות  לקראת הסכם עם איראן?  אסטרולוגיה  טיפים מרעננים לבית  עולם היופי והשיער  עולם היין  תלתלים: כל הטיפים  שירותים  אימייל  אינדקס אתרים  הורוסקופ  הכוונת לימודים  טבלת קלוריות  לוח הופעות חיות  קופונים ודילים  שליחת קבצים גדולים  מחירוני בעלי מקצוע  משחקים וכיף  משחקים - ראשי  משחקי אקשן  באבלס  בן 10  משחקי בנות  משחקים לילדים  משחקים להורדה  סרטים לקטנטנים  אנגרי בירדס  תוכניות ערוץ 10  גיא פינס  בני ערובה   אמבוש   דוקו 10  הבוקר עם אורלי וגיא  היום שהיה  המגזין  המהדורה המרכזית  צינור לילה    בובה של מדינה  לונדון את קירשנבאום  לילה כלכלי  ערב טוב עם גיא פינס  פנים אמיתיות  צינור לילה  שעת הדרקון  >> כל התוכניות  >> שידור חי