בערוץ

בין צבאים לאבירים

תיירות נענע

מסלול אפולוניה וחוף השרון: טיול המשלב הליכה על מצוק הכורכר עם חוף הים של אפולוניה, בדרך שכוללת נוף מרתק ושבילים שונים שייקחו אתכם מחוויית טבע אחת לשנייה

נוף מרהיב באתר היסטורי. אפולוניה (FLICKR, ehud)
מסלול הטיול: מתחיל בגן לאומי חוף השרון ומסתיים בגן לאומי אפולוניה (כדאי להשאיר מראש רכב בנקודת הסיום).
אופן הטיול: הליכה נוחה לכל המשפחה.
משך הטיול: כשעה שעתיים.
גן לאומי אפולוניה: פתוח בין השעות 17:00-08:00 (נסגר לכניסת מבקרים בשעה 16:15); עלות כניסה 18 שקלים למבוגר, 8 שקלים לילד. מגרש החניה נסגר בשעה 17:00.
גישה: לגן לאומי חוף השרון: מכביש החוף פונים לכיוון המרכז המסחרי שליד קיבוץ שפיים. בכביש הפנימי של המרכז המסחרי פונים צפונה, מגיעים לכיכר ופונים מערבה. הכביש הופך לדרך עפר, המגיעה עד לגדר הגן. ממשיכים בדרך עפר דרומה, במקביל לגדר, עד שמגיעים לרחבת החניה שמול שער הכניסה.
לגן לאומי אפולוניה: מכביש החוף פונים בצומת כפר שמריהו מערבה, לכיוון הרצליה פיתוח. בכיכר השנייה פונים ימינה ונוסעים עד סוף הכביש בהתאם לשילוט.
שימו לב: אין חיבור בין הגנים לים; במצוק ישנן מדי פעם התמוטטויות וגלישות חול; כאשר יש גאות הים סוער ואין אפשרות לעבור לאורך כל החוף.

תיאור המסלול

נוף מחדרה ועד אשדוד (תמונה: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)
נתחיל את סיורנו בשביל המסומן באדום, שיוביל אותנו אל התצפית לכיוון החוף ואל משטחי הריצוף מהעץ המגיעים עד לשפת המצוק. נמשיך בשביל האדום עד למפגש עם שביל המסומן בשחור, הוא שביל האירוסים. לצדנו גם שביל המסומן בכחול, שביל הצבאים, ואם נהיה ברי מזל נוכל לראות צבי אחד או שניים. נסיים את הביקור בגן ב"חליקס", אתר מושלם עבור הילדים. זוהי מחצבת חול ישנה שקירותיה תלולים ואפשר לגלוש ממנה.

לאחר מנוחה קצרה באזור הפיקניק נצא מהשמורה לכיוון צפון לאורך הגדר, ונמשיך עם השביל עד לירידה לכיוון חוף געש. כשנגיע לחוף הים נצטרף לשביל ישראל, המסומן בלבן כחול כתום, ונלך דרומה לאורך החוף. בדרך נעבור מפרצונים טבעיים ונעבור תחת מצוק כורכר מרשים המתנשא לגובה של שלושים מטרים מעל לים. במפרץ האחרון יתגלו לעינינו שרידים של המבצר המרהיב של אפולוניה (לא ניתן לעלות בערוץ). נעבור דרך המעגן של המבצר הצלבני ונביט מקרוב בשרידיו האימתניים של המבצר שנפלו לים. מאוחר יותר נוכל לראותם גם ממרומי הדונג'ון, מגדל העוז של המבצר.

נמשיך עם הסימון של שביל ישראל ונגיע לכפר דייגים קטן ובו מתגוררות כיום שתי משפחות בלבד. שם נמצא שלט המורה מעלה לגן לאומי אפולוניה (הכניסה בתשלום). מומלץ לתכננן את המסלול כך שיסתיים בשקיעה.
ממרומי אפולוניה נביט אל שרידי הווילה הרומית ונסיים את הטיול במבצר הצלבני המרהיב מהמאה ה-13 שצופה אל הים מגובה שלושים מטרים. המבצר נכבש ונחרב על ידי הסולטאן הממלוכי ביברס ומאז לא יושב עוד.