בערוץ

מסלול מים וחולות: משקמה עד ניצנים

תיירות נענע

מים בחולות: מאגר שקמה – שמורת כרמיה – גן לאומי אשקלון – חולות ניצנים. בטיול זה נתחקה אחר מקורות המים באזור החולות הנודדים ואחר החקלאות העתיקה, שהתבססה על מי התהום הגבוהים

חוף לאומי אשקלון: היעד הסופי (תמונה: דורון ניסים)
מסלול הטיול: משמורת טבע כרמיה עד לגן לאומי אשקלון.
אופן הטיול: סיור ברכב וברגל.
משך הטיול: כחצי יום עד יום שלם.
גישה: שמורת טבע כרמיה: נוסעים בכביש מספר 4 לכיוון מושב נתיב העשרה. כ- 300 מטרים מצפון לכניסה למושב פונים מזרחה לדרך המסומנת בצבע בכחול וממשיכים בה עד לשמורה.

סכר נחל שקמה: משמורת טבע כרמיה נוסעים ימינה עם הדרך עד כביש אספלט ופונים שמאלה לכיוון השער האחורי של קיבוץ כרמיה. חוצים את הקיבוץ עד לשער הראשי ופונים שמאלה לכיוון קיבוץ זיקים. בצומת שלפני הכניסה לקיבוץ פונים ימינה בהתאם לשילוט כתום אל חוף זיקים. בצומת הבא פונים שמאלה ובצומת שאחריו שוב שמאלה, לכיוון אלי סיני. לאחר הכניסה לבסיס זיקים פונים שמאלה בדרך עפר שעולה לסוללת המאגר שקמה.

גן לאומי אשקלון: נוסעים בכביש מספר 4 עד הכניסה לאשקלון, ומשם בכביש הראשי עד סופו (עד הים). פונים שמאלה ומגיעים לכניסה לגן.

בית ספר שדה שקמים: פונים צפונה מכביש מספר 4. בצומת ניצנים פונים שמאלה, לכיוון חוף הים ובצומת הבאה ימינה לכיוון היישוב ניצנים ובית ספר שדה שקמים (אם ישנה אפשרות, כדאי שרכב אחד יחכה במגרש החניה של חוף ניצנים ויאסוף את המטיילים).

שימו לב: יש להצטייד מפת סימון שבילים של האזור, מומלץ להצטייד גם במגדיר ציפורים.

תיאור המסלול

אשקלון שלא הכרתם (תמונה: דורון ניסים)
נחנה את כלי הרכב בכניסה לשמורת טבע כרמיה ונמשיך ברגל בשביל הליכה שמסומן בכחול, החוצה את השמורה עד לצידה השני. בדרכנו נפגוש עצי שיטה מלבינה, ברכות מים ואמת מים, שרידים המעידים על התיישבות קודמת במקום ושרידי חקלאות עתיקה, שהתבססה על מי התהום הגבוהים שבמקום. ייחודה של השמורה הוא בהימצאותם של מי תהום גבוהים בגבול בין החולות הנודדים לבין אדמות החמרה הכבדות. בסוף החורף ובאביב פורחים בשמורה שלל פרחי בר.

נמשיך על השביל הכחול, שהופך לדרך מצעים, עוד כ-100 מטרים עד שנגיע לשער ברזל גדול. נעבור בשער (או נעקוף אותו אם הוא סגור), ונעלה על הסוללה המקיפה את בור השיקוע של מאגר שקמה. בור השיקוע נועד לאצור בתוכו חומר כבד שנסחף במים, ולמנוע את הגעתו לסכר נחל שקמה. 50 מטרים משמאלנו נוכל לצפות בעופות מים.

חוף אשקלון. בסוף הטיול מחכה לכם בור מים ענק מימי הביניים, תלוי על בלימה (תמונה: דורון ניסים)
נחזור לכלי הרכב באותה הדרך. אלה מבינינו ששבעו מציפורים יכולים לחזור לכביש מספר 4 ולנסוע אל גן לאומי אשקלון. מי שמעוניין להמשיך ולצפות בעופות המים ימשיך לסכר נחל שקמה. הסכר הוקם על ידי קיבוצי הסביבה בשנות ה-50 ושימש להשקיית שטחים חקלאיים. לאחר כעשור הועבר המאגר לחברת מקורות למטרות החדרה למי תהום ולהעשרת אקוויפר החוף. באזור החולות ניתן לראות כיצד נטעו תושבי האזור בעבר בוסתנים של עצי פרי בשטחים שבהם מי התהום גבוהים, וכך ניצלו היטב את המים. חקלאות זו נקראת חקלאות מוואסי.

נמשיך בטיול וניסע לגן לאומי אשקלון. נחנה את הרכבים בכניסה ונסייר במסלול המציג את סיפורה של העיר אשקלון הקדומה, החל מתקופת הברונזה הקדומה ועד לתקופה הממלוכית. אחד הממצאים המרשימים שניתקל בהם במהלך הסיור הוא בור מים ענק מימי הביניים שקרס בשלמותו וחציו נותר תלוי על בלימה. גם תושביה הקדומים של אשקלון זיהו את מאגר מי התהום שבחולות ובנו בארות לשאיבת מים לצריכה יומיומית. בנוסף נחצבו בסביבות העיר בורות אשר שמשו כמאגר חירום.

בגן הלאומי יש מרחבי דשא וצל ושולחנות פיקניק מוצלחים למנוחה, לפני שנמשיך בטיול וניסע לבית ספר שדה שקמים. נחנה את הרכב במגרש החנייה של בית הספר ומשם נצעד בשביל הליכה מסומן בכחול לעבר חורשת איקליפטוסים, הנטועה במקום עוד מימי הבריטים. נמשיך לצעוד בשביל המתפתל בין דיונות החול, עצי השקמים ושרידי הבוסתנים. לאחר פנייה חדה לכיוון מערב, נחצה דרך מצעים ונגיע לברכות מי התהום. בריכות אלו נוצרו כתוצאה מחציבות כורכר שנעשו במקום על ידי אנשי קיבוץ ניצנים.

במהלך השנים קיבל המקום אופי מיוחד: צמחיית מים גדלה ליד ה"אגמים", שרקרקים מקננים במחשופי הכורכר ועופות מים מצאו אתר נוסף למנוחה ולאכילה. כמו כן נבנה במקום פארק מים המשמש למטיילים ולתיירים. נמשיך עם השביל הכחול עד לים. אם מחכה לנו רכב בחניה של החוף, נפנה שמאלה (דרומה) לאורך החוף עד אליו. אם לא, נחזור בדרך ממנה באנו.