בערוץ

הטובים לטייסים

תיירות נענע

משמורת טבע הר טייסים לגן לאומי עין חמד, דרך גן לאומי הקסטל: מסלול לטיול בהרי יהודה הכולל נוף ירוק, שרידים עתיקים, מורשת קרב ומעיינות

גם הם מסתובבים שם. שמורת טבע עין חמד (תמונה: דורון ניסים)
מסלול הטיול: משמורת טבע הר טייסים לגן לאומי עין חמד, דרך גן לאומי הקסטל.
אופן הטיול: מסלול ברכב עם עצירות למסלולי טיול קצרים. מתאים לכל המשפחה.
משך הטיול: עד יום שלם.
גישה: שמורת טבע הר טייסים: מכביש מספר 395 (כביש מבשרת ציון – צומת אשתאול), בפנייה מכביש מספר 38 (כביש שער הגיא-בית שמש), פונים בצומת אשתאול מזרחה לכיוון רמת רזיאל. עוברים את רמת רזיאל ופונים אל השמורה בהתאם לשילוט בירידה מהכביש, או ביציאה ממבשרת ציון לכיוון קיבוץ צובה ורמת רזיאל. דרך סלולה באורך כ- 700 מטרים מובילה לרחבת החנייה.
גן לאומי הקסטל: מכביש 395 פונים ימינה לכיוון מבשרת ציון. בכיכר הראשונה אחרי הכניסה ליישוב פונים שמאלה ואז מיד ימינה בהתאם לשילוט אל הגן הלאומי.
גן לאומי עין חמד: פונים ימינה מכביש מספר 1, במחלף אבו גוש, מסתובבים בכיכר סיבוב פרסה ופונים לכיוון עין רפא ועין נקובא, בהתאם לשילוט.

יש אפשרות להוסיף מסלול טיול ברגל המתאים למיטיבי לכת. אורך המסלול כשמונה קילומטרים ומשך הטיול מארבע שעות עד יום שלם. לטיול נדרשים שני כלי רכב.

מסלול ברכב המתחיל בשמורת טבע הר טייסים

סחלבים. 14 מינים הפורחים בין פברואר למאי (FLICKR, dannywartnaby)
שמורה זו משלבת את זכרם של חללי חיל האוויר, תצפית נוף מרהיבה, עצי חורש טבעי וסחלבים. נחנה את הרכב וניכנס על פי השילוט אל הרחבה המהווה את אתר ההנצחה המרכזי של חיל האוויר. בקצה הרחבה צומח עץ קטלב, אחד מעצי החורש הים תיכוני האופייניים להרי יהודה, שגזעיו הרבים יוצאים מתוך סלע גדול. מעל הרחבה מוביל שביל מרוצף המסתיים במדרגות אל רחבת האח"מים. נמשיך עם השביל לעבר רחבה מרוצפת נוספת, ונצא במדרגות מצדה המזרחי לשביל הליכה בינות עצי אלון ואלה.

למרגלות מגדל תצפית ירוק נמצאת "חלקת הסחלבים" ובה 14 מיני סחלבים הפורחים בין החודשים פברואר עד מאי. נמשיך אל מצפור הר טייסים המשקיף על שמורת טבע נחל שורק, הרי ירושלים ופסגות הרי חברון. מהמצפור נחזור את רחבת ההנצחה ואל המכונית.

ניסע אל גן לאומי הקסטל (הכניסה בתשלום) ומטייל אל שרידי המבצר הצלבני העתיק שחלש על הדרך שהובילה מאמאוס שבשפלה אל ירושלים. בדרך למבצר תיתקלו בתעלות הקשר שנחפרו במקום במלחמת העצמאות ובחדרים נוספים ששימשו את לוחמי תש"ח.

נחזור אל הרכב וניסע לגן לאומי עין חמד (הכניסה בתשלום), המשלב צל עצים, מעיינות מפכים, שולחנות וספסלים עם מבצר צלבני עתיק, שמורת טבע של עצי אלון עתיקים, מסלול טיול קצר ותצפית נוף. בקיצור - תמצית הרי יהודה. כאן נסיים את הטיול.

מסלול טיול רגלי (למיטיבי לכת) בשמורת טבע הר טייסים

נשאיר רכב אחד במשטח העפר שמול הכניסה לגן לאומי עין חמד. הרכב השני ימשיך למחלף הראל, יפנה ברמזור ימינה לכיוון הקסטל, צובה וביה"ח הדסה עין כרם, ימשיך בכביש 395 לכיוון צובה ורמת רזיאל ויפנה כמתואר לעיל לשמורת הר טייסים.

תיאור המסלול
לאחר שנסיים את הטיול שתואר במסלול לרכב, נפנה לפינה הצפון מזרחית של השמורה. שם נמצא שלט הכוונה ל"שמורת טבע עין טייסים" ושביל המסומן בשחור. נרד עם השביל במורד תלול אל המעיין בעין טייסים. המעיין נובע במערה קטנה וזורם בנקבה מכוסה אל ברכה, שבמימיה הושקו בעבר טרסות חקלאיות המצויות במורד. במקום יש שרידי חווה חקלאית וטרסות חקלאיות שעליהן עדיין גדלים עצי שקד, לימון ואגוז מלך. זו הזדמנות טובה לעצור למנוחה קצרה על שפת הברכה. נמשיך עם השביל "השחור" מטה, לקצה השמורה, ונגיע לחיבור עם שביל המסומן בירוק. נפנה שמאלה ונעלה עם השביל "הירוק", כשלושה קילומטרים, עד לקטע סלול באספלט שיוציא אותנו אל כביש 395 מול קיבוץ צובה. נחצה בזהירות את הכביש. בתחילת כביש הכניסה אל הקיבוץ נפנה שמאלה אל דרך עפר ונמשיך איתה כשלושים מטרים, עד שנגיע לפניה ימינה לדרך המסומנת בסימון שבילים של שביל ישראל (לבן, כחול, כתום). נרד עם השביל אל נחל כיסלון ומצוקים שחורים ניצבים ינחו אותנו אל מעיין נקבה שמימיו מטפטפים מתקרת מערה קטנה ומובלים בנקבה אל בריכת אגירה. אל הנקבה אפשר להיכנס בהליכה שפופה לאורך כ- 15 מטרים.

מהמעיין נמשיך צפונה בשביל מסומן באדום, אל עין רפא. נחצה את הכפר ונמשיך אל הכביש המתחבר אל מחלף אבו גוש. נפנה ימינה לגן לאומי עין חמד ונמשיך את הביקור בגן כפי שכתוב בתיאור המסלול ברכב.