בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
תזונה ומשקל 
התוספת שתופסת 

התוספת שתופסת

 
תזונה ומשקל |
 
דקלה שטרן-קיי

חומצה פולית, ויטמינים, סידן וברזל. האם את באמת מקבלת את כל מה שאת צריכה, או שאולי זה לא מספיק ואת צריכה חיזוקים? על ויטמינים ותוספי תזונה בהריון

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מנת הוויטמינים היומית שלך (תמונה: photos)
 מנת הוויטמינים היומית שלך (תמונה: photos)   
מי שנמצאת בעיצומו של תכנון הריון כבר שמעה את צמד המילים "חומצה פולית". הכדור הקטנטן שאת לוקחת מזה מספר שבועות החליף את הגלולה למניעת הריון, ובקרוב אולי יצטרפו אליו כמה חברים: מולטי ויטמין, ברזל, סידן ועוד אחרים אשר יותאמו לך בהתאם לתוצאות בדיקות הדם. את לא מבינה מה זה כל אחד מהכדורים ולמה הוא טוב? בואו נעשה קצת סדר בבלגאן.

חומצה חיונית

חומצה פולית היא ויטמין הנמנה על קבוצת הויטמינים B, וקיומו בגוף חיוני לצורך חילוף חומרים ובניית תאים, במיוחד תאי הדם האדומים. נטילת חומצה פולית חשובה במיוחד בחודשים הראשונים להריון, בזמן בניית המערכות החיוניות של העובר, והיא מסייעת במניעת היווצרות מומים מולדים.

חנה לשם, דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה בבית החולים "וולפסון" ומנהלת פורום תזונת נשים בהריון מסבירה: "כשמתכוננים להריון צריך לקחת בין 400 ל- 1000 מיקרוגרם חומצה פולית ליום, בהתאם להמלצת הרופא המטפל, כחודשיים לפני ההריון. בהנחה, כמובן, שמדובר באישה בריאה והכל בסדר".

ומה אם מישהי גילתה במפתיע שהיא בהריון?
"שתתחיל לקחת מהרגע שגילתה. את החומצה הפולית לוקחים עד סוף ההריון, לבד עד הטרימסטר השני ואחר כך בתוספת ברזל".

מה עוד לוקחים במהלך ההריון?
"חומצה פולית וברזל, בהמלצת הרופא המטפל כמובן. אנחנו ביחידה לתזונה ממליצות על תפריט מאוזן תוך התייעצות עם דיאטנית או תזונאית. אין המלצה מיוחדת על תוספי תזונה או ויטמינים שונים, אם זה לא נדרש בבדיקות הדם".
 

אשת הברזל

 
במהלך ההריון מצפות לך גם בדיקות דם וספירות דם. אלה נועדו כדי לשקף את מצבך, לבדוק את המאגרים החיוניים שלך ולוודא שהתינוק באמת מקבל את כל מה שהוא צריך. במידת הצורך הרופא ישלח אותך לרכוש תוספי ברזל ואולי גם מולטי ויטמין לנשים בהריון ומניקות.

הדרישה לברזל בזמן ההריון נובעת בעיקר מהעובדה שנפח הדם מתחיל לעלות בסוף הטרימסטר הראשון, והוא עולה בהדרגה עד לסוף ההריון. כדי לייצר את כדוריות הדם האדומות נדרשת תוספת ברזל, ולא תמיד ניתן להשיג אותה דרך תזונה נכונה ומתאימה ככל שתהיה. ישנם תכשירי ברזל רבים בשוק, והריוניות שהחלו לקחת את התכשירים יכולות להעיד על תופעת לוואי בולטת שליוותה אותן העונה לשם עצירות. חנה לשם מסבירה: "ישנן נשים שזה גורם להן לעצירות ויש כאלה שזה גורם להן לשלשולים. במקרים כאלה אנחנו ממליצות לשתות הרבה, לאכול סיבים, ירקות ופירות בקליפתם וקטניות. בכל מקרה, לא כדאי לסבול. אפשר לנסות סוגים שונים של תכשירים. מי שממש סובלת יכולה לקחת ברזל עדין, רק שהמינון בו נמוך. זה כמובן עדיף מלא לקחת בכלל".
 

ויטמינצ'יק

רופאים רבים ממליצים לנשים הרות ומניקות לקחת ויטמינים מיוחדים עבורן, שבדרך כלל נושאים את השם "פרנטל". לשם אומרת שבדרך כלל ממליצים על המולטי ויטמין לנשים שהתזונה שלהן לא מאוזנת מסיבות שונות: צמחונות, חוסר בויטמינים שונים וכדומה. "בהריון תאומים, למשל, בדרך כלל ממליצים לקחת את ה'פרנטל'. בהריון יחיד, אם האמא בריאה ואוכלת מאוזן אין סיבה מיוחדת, אלא בהמלצת רופא". בקיצור, לא מדובר בהמלצה גורפת אלא אם את נושאת יותר מעובר בודד. העניין הוא שרובנו לא ממש מקפידות על תזונה מאוזנת, והבחילות המתלוות לעיתים להריון לא ממש מסייעות. עוגת השוקולד שקרצה לנו באמצע הלילה לא בדיוק עשירה בויטמינים ומינרלים וגם לא שקית הבייגלה שחיסלנו תוך כדי נהיגה. רוב הרופאים ימליצו לקחת ויטמינים, ולשם מדגישה שבהריון יש לקחת ויטמינים מיוחדים להריון, ולא אף סוג אחר.
 
 

עידן הסידן

חלק מהנשים מקבלות תוספת סידן בזמן ההריון, אבל רק בעקבות בדיקת דם שמצביעה על חוסר משמעותי בסידן. בתזונה מאוזנת ניתן בדרך כלל להגיע לרמה נאותה, ומי שרוצה ללכת על בטוח יכולה לאכול מוצרי חלב, סרדינים עם העצמות, טחינה ושומשום. חלק מהסידן נמצא גם בירקות ירוקים, אבל הספיגה שלו יעילה פחות. רק אם לא מצליחים להגיע לרמה מספקת של סידן מקבלים תוסף בצורת כדורים. תופעות לוואי שיכולות לצוץ בעקבות קבלת תוסף סידן הן לעיתים אבני כליה. "למי שיש נטייה לפתח אבנים בכליות או בדרכי השתן, לא נותנים תוסף סידן", אומרת לשם.

בטבע קיימים סוגים רבים של ויטמינים ומינרלים, ולמרבה ההפתעה חלקם לא ממש מומלצים לצריכה בזמן הריון. ויטמין A, למשל. לשם: "עודף בויטמין A יכול לגרום למומים בעובר, בעיקר בתחילת ההריון. זה נשמע מאוד מפחיד, אבל בדרך כלל על ידי תזונה, חוץ ממקרים קיצוניים, לא מגיעים לעודפים בויטמין הספציפי הזה. תוספים של ויטמין A נמצאים בעיקר במשחות לטיפול בנזקי עור. מומלץ גם לא להרבות באכילת כבד, שעשיר בויטמין A". פורמולות הויטמינים המיועדות לנשים בהריון, אומרת לשם, הן בטוחות לשימוש ואינן מכילות תוספי ויטמינים שאסורים או לא מומלצים בתקופה זו.

ומה לגבי תוספי תזונה אחרים שנשים עשויות לצרוך, כמו אומגה 3, פרופוליס או אכיניציאה? ההמלצה של לשם היא לפנות למומחה בתחום לפני שצורכים תוסף כזה או אחר. לסיכום, רצוי להקפיד על תזונה מאוזנת, לשים לב לבדיקות הדם ולא להגזים בתוספים. כל אלו נכונים, אגב, גם אם את לא בהריון.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by