בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
תזונה ומשקל 
לאכול בשביל שניים 

לאכול בשביל שניים

 
תזונה ומשקל |
 
יפית בן-נון

את בהריון, לא יכולה לאכול את כל מה שאכלת בעבר כי זה עלול להזיק לך ולבייבי שאת נושאת ברחמך. אז מה מותר ומה אסור? קולינריה הריונית

 
 
 
 
 
 
 
 
 
את אוכלת בשבילו (צילום: sxc.com)
 את אוכלת בשבילו (צילום: sxc.com)   
אוקיי, אנחנו לא אוכלות בהריון בשביל שניים, את זה לצערנו כבר הפנמנו. למעשה מספיקה תוספת של 300 קלוריות לתפריט היומי שבמושגים אכילים זה אפילו לא המבורגר במקדונלדס. יחד עם זאת אנחנו בהחלט אחראיות לאספקת רכיבי התזונה לתינוק הגדל. כך שקיימת משמעות מהותית למזון אותו נבחר להכניס לפינו בתקופה זו.

"העובר בעצם תלוי לחלוטין באם כספקית רכיבי התזונה. ידוע שבמקרים מסוימים מחסורים תזונתיים עלולים להיות בעיתיים אפילו עד רמה של מומים בעובר". אומרת טובה קראוזה, דיאטנית קלינית, מתמחה בתזונה בהריון ולאחר הלידה ומחברת 'המדריך השלם לתזונה בהריון'. כל מה שמותר, רצוי ואסור להכניס לגוף בזמן ההריון.
 

זה לא הזמן לדיאטה

 
כולנו רוצות להיכנס בחזרה לג'ינס מיד ביציאה מבית החולים. צילומים של דוגמניות המציגות לראווה את גופן החטוב לאחר הלידה, תוקפים אותנו מכל עבר. אך טובה מבקשת כי נדחה את המרדף אחר מידה 36 בתשעה חודשים, "חשוב מאוד כי בתקופת ההריון נצא מהתפישה שכמה שנאכל פחות כך יהי הדבר טוב יותר. כדי שלא נשמין הרבה נשים מדלגות על ארוחות, לא אוכלות מסודר ולא אוכלות מספיק ירקות. נשים עוברות ימים שלמים בלי לאכול עוף או ירקות מבושלים.

מחקרים בתחום מראים כי מה שהאמא אוכלת בהריון יכול להשפיע על הבריאות של העובר בעתיד הרחוק בתור מבוגר. אשה שעולה יותר מידי במשקל בהריון הסיכוי של התינוק שלה לסבול מהשמנה בבגרותו הוא גבוה יותר. כמו כן, נמצא קשר בין מחלות לב בגיל מבוגר לבין תינוקות שנולדו במשקל לידה נמוך מידי, כתוצאה מאי עלייה מספקת במשקל אצל האם. הוכחה נוספת לחשיבות נושא התזונה מספקת תוספת החומצה הפולית הניתנת לכל אישה כשלושה חודשים טרם כניסתה להריון ובמהלכו, ומפחיתה ב- 50-70% את הסיכון למימון מסוימים אצל העובר".

לכן, בהריון ממליצה לנו טובה "לאכול בריא. לאכול מכל סוגי המזונות דגנים עם דגש על דגנים מלאים, קטניות, ירקות, פירות, מוצרי חלב, ביצים, בשרים שונים ודגים לפי הכמות המומלצת. לא יותר ולא פחות. מזונות עשירים בשומן טוב הם: אבוקדו, גבינה, זיתים ושמן זית. אישה בריאה שאוכלת מגוון וטוב עושה הכי טוב שאפשר בשביל התינוק שלה".
 

רגישות יתר

הקפידי לרחוץ את הפירות והירקות (צילום: sxc.com)
 הקפידי לרחוץ את הפירות והירקות (צילום: sxc.com)   
אומנם הפכת לרגישה יותר וכל פרסומת מטומטמת ככל שתהיה מצליחה להוציא ממך מטר של דמעות. אך זה לא התחום היחיד בו הפכת לרגישה, "מערכת החיסון של נשים בהריון עובדת פחות טוב", אומרת טובה ומסבירה, "זהו מנגנון הגנה מפני דחייה של העובר, שהוא גוף זר. המחיר שאנו משלמות על כך הוא רגישות יתר להרעלות מזון".

על מנת להימנע מהקאות (לפחות חוץ מאלה שאת מכירה היטב מתחילת ההריון) שלשולים, בילוי של שעות מיותרות בשרותים ופגיע אפשרית בעובר אמצי לעצמך את הכללים הבאים:

וואל דאן- אם בימים רגילים את מעדיפה את הסטייק שלך מדיום רייר, נוטף ועסיסי בתקופת ההריון זה לא כדאי. בשרים ודגים שאינם מבושלים או אינם מבושלים מספיק כמו: בשרים מעושנים, סושי,קרפציו, פסטרמה, מאכלי ים לא מבושלים, עלולים להכיל ליסטריה ומסוכנים לך ולעובר.

מזון מפוסטר- אחד הדברים הכיפיים בטיול בארץ הוא לעצור על אם הדרך בין עצים גבוהים, להתמזג עם הטבע ועם פיתה דרוזית ולבנה. נכון שזה כיף אך בתקופת ההריון רצוי שתמנעי מאכילת מוצרי חלב שאינם מפוסטרים, אשר גם הם עלולים להכיל ליסטריה. התמקדי במוצרי חלב של החברות המוכרות.

בסבון ומים- הקפידי לשטוף את הפירות והירקות שאת אוכלת בסבון ומים, כמילות השיר: הלכלוך מהר מהר בורח ויחד איתו גם כל מיני מזהמים, כגון ליסטריה.

הביצה או הסלמונלה- את משוגעת על עוגות מוס, עתירות קלוריות ובטעם ואת נהנית לטבול את הלחם בביצת עין בארוחת הערב. לא עוד. אמרי למזון זה שלום לתשעת החודשים הקרובים. ביצים לא מבושלות עלולות להכיל את אותו חיידק מפורסם, ס-ל-מ-ו-נ-ל-ה.

פרישייק- כמו פטריות לאחר הגשם, צצו להם דוכני הפרישייק, הטעימים והמרווים. למרות התענוג רצוי כי בהריון תתמקדי בלהכין לעצמך מיצים בבית או שתסתפקי במיצים מפוסטרים. טובה מזהירה "במיצים שקונים בחוץ במיוחד במדינה חמה כמו שלנו, קיים פוטנציאל להתערבות חיידקים, שבמצב רגיל לא יזיזו לנו. אך אולי בהריון כן נגיב כי אנחנו רגישות יותר".
 
 
3 כוסות קפה- אינך מסוגלת להוציא מילה לפני כוס הקפה שלך בבוקר? בתקופת ההריון את עדיין יכולה להשתמש במעורר הרשמי אך בהגבלה. לדבריה של טובה מחקרים הראו כי כמות גדולה של קפאין מגבירה סיכון להפלות, "ההמלצה היא לא לעבור כמות של 300 מ"ג קפאין ביום, שזה שלוש כוסות קפה בערך. זהו איזה שהוא סף שהוגדר כמקסימלי".

אלכוהול- פשוט לא.

דגים- בהריון כדאי שתמנעי לחלוטין מאכילתם של דגים מסוימים כגון: דג חרב, כריש, קינג מקרל.
המלצה זו מבוססת על המלצת ה- FDA אשר מצא כמות גדולה יחסית של כספית בדגים אלו, אשר עלולה לפגוע במערכת העצבים של העובר. משאר הדגים כדאי שתסתפקי בכמות של 340 גר' בשבוע. כמות המקבילה לשתי מנות לערך.
 
ממתיקים מלאכותיים- אספרטיים, אצסולפם, וסוכרלוז נחשבים בטוחים לשימוש בזמן ההריון, יחד עם זאת אין לעבור את הכמות המומלצת על פי משקל גוף, כפי שמפורט על גבי האריזות. לגבי סכרין מכיוון שידוע שהוא חודר את השליה והפינוי שלו על ידי העובר הוא איטי, ומכיוון שמחקרים הראו כי בכמויות מאוד גדולות הוא עלול לגרום לסרטן בשלפוחית השתן אז כל הגופים ממליצים לנקוט מתינות בצריכתו. בדקי מה מכיל הממתיק שלך לפני שאת מטיחה אותו לכוס הקפה.

כבד קצוץ- כולם מסבירים לך את החשיבות באכילת מאכלים עשירים בברזל. אז את יורדת על עוד פרוסה עשירה בממרח כבד טעים, אז רגע לפני שאת אוכלת הכל לבדך כדאי שתדעי "כבד מכיל כמות גדולה מאוד של ויטמין A אשר אינו מומלץ לצריכה בכמויות גדולות, בשל העובדה כי הוא יכול לגרום למומים בעובר,לכן לא כדאי להגזים באכילת כבד". יחד עם זאת מרגיעה טובה, "נדירים מאוד המקרים של נשים שאוכלות כמויות גדולות של כבד כל יום. אם מישהי אכלה כבד ותקרא את הכתבה, שלא תילחץ".

לסיום מבקשת טובה להדגיש "למרות שאת בהריון ואת צריכה לעלות במשקל אל תנצלי את זה לפריצת גבולות, אל תאמרי שמותר לך כי את בהריון. אם תרשי לעצמך לאכול ללא רסן, הדבר יכול ליצור בעיה. נשים רבות מתחילות את ההריון במשקל תקין, עולות הרבה יותר מהמומלץ להן ואינן יורדות הכל עד ההריון הבא. הן למעשה מוצאות את עצמן בעודף משקל בינוני עד גדול ושם מתחילה ההשמנה". נצלי את ההזדמנות. אכלי בריא ותתפנקי, מגיע לך.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by