בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
משחק מקדים 

משחק מקדים

 
 
לימור גריף

זה ידוע שצעצועים תורמים להתפתחות הקטנטנים. אבל איך יודעים איזה צעצוע לקנות באיזה גיל? ואולי הגיע הזמן להפריח את מיתוס הבנות והבובות. משחקי ילדים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
התאימו את המשחק לגילו (צילום: יח"צ- טויס אר אס)
 התאימו את המשחק לגילו (צילום: יח"צ- טויס אר אס)   
לא פעם נתקלתי בהורים שבחרו לילדם בן השנה משחק המתואר על אריזתו כי הוא מתאים לבני שנתיים ומעלה, האם בכך הם מעניקים לו קרדיט על עודף אינטליגנציה? האם יש להאיץ את קצבו ההתפתחותי של הילד או שמא לנהוג בצורה הכתובה בספרים, או זו אשר מצטיירת על האריזות היקרות? אפרופו מחיר, האם המשחקים היקרים הם באמת המשחקים הכי טובים? בעלי יכולת פיתוח אישית, קוגניטיבית ורגשית?

מתאימים זה לזה

מלבד הנושא הביטחוני שבדרך כלל מתחיל ונגמר בתחושה בלתי נשלטת של כאב לאחר שהילד בלע בטרייה או הכניס גולה לאוזנו. ומסתיים בדרך כלל בהצלה רפואית, אך גם בתחושה כי המשחק הזה, יותר לא ייכנס אליי הביתה. חשוב שנדע, כמקור הכוח ההחלטי ובעיקר הכספי, כי המשחק הינו מרכיב פעיל וחשוב בהתפתחותו הבריאה של הילד. רוב המשחקים המוצעים כיום בשוק, למעט שוק הרחוב, מאפשרים לפתח מיומנויות מוטוריות, קוגניטיביות ואף חברתיות. אז איך נדע שאנו מתאימים את המשחק הנכון לילדנו?
 
 
ענת נתיב, מנהלת השיווק של רשת טויס אר אס מסבירה כי הצעצוע אינו רק משחק, "מדובר בכלי אשר בעזרתו יכול ההורה לראות את ילדו פועל ומחדד את חושיו. הצעצוע מלווה אותו כאשר הוא לבדו, אך מהווה כלי חשוב בתהליך החברות של הילד וזרז להתפתחותו".

מטרתם של משחקים בדרך כלל נועדה לפתח את החושים, בהם: זיכרון, מוטוריקה עדינה וגסה, זיהוי צורות וצבעים, הבחנה בין קטן וגדול, פיתוח יכולת הקשבה ועוד. נתיב מציינת כי משחקי ההתפתחות מיועדים, בדרך כלל, לילדים בגילאי חודש עד ארבע וחצי שנים. בטווח גילאים זה מפתחים הילדים מיומנויות בסיסיות, ונעזרים לשם-כך בכל חפץ או גירוי שמצוי בסביבתם, וכך גם במשחקים. אלה הן השנים החשובות ביותר לגירוי הקוגניטיבי והרגשי של הילד כדי לסייע בהתפתחותו הרגשית והמנטלית.

באיזה צעצועים אוהבים ההורים להשקיע?
"ההורים אוהבים להשקיע בצעצועים שילוו את הפעוט בטווח גילאים ארוך ככל שניתן. כך לדוגמא מציעה הרשת בובות "תמנון מתלבש"- אשר בכל אחת מזרועותיה טקסטורת בדים שונה, צבעוניות עשירה ובעלת רעש מרתק. בשלב מתקדם יותר בובת התמנון מציעה דרך מקורית ומעניינת למתלבשים הצעירים כיצד להתגבר על "מכשולים". בזרוע אחת כפתור כפתורים, בשנייה שרוכים וכדומה".
 

איך בוחרים צעצוע?

על מנת לעזור להורה לבחור צעצוע התפתחותי אשר יתאים לילדו מציעה רשת המשחקים טויס אר אס להקפיד על כמה כללים: מן הראשית וכהורים לא נפספס חלילה את כללי הבטיחות. אל תבחרו משחקים באיכות ירודה אשר עלולים להישבר או להיקרע וכתוצאה מכך להיות מסוכנים מבחינה בטיחותית.

משחק טוב צריך להכיל בתוכו מגוון אפשרויות ולא להתמקד בממד אחד או באופן הרכבה אחד. המשחק צריך לגדול עם הילד כך שלא ישעמם אותו במהירות ויוכל להתאים לו בשלבים התפתחותיים שונים. כדאי מאוד שהמשחק שתבחרו יוכל להעניק לילד חיזוק חיובי על מנת לחזק את דימויו העצמי.

חשוב שהמשחק יהיה אסתטי ומעניין מבחינה ויזואלית, שיהיו בו שילוב של הפתעה, מקוריות וגירוי של הדמיון. אל תבחרו משחק שהוא פצצת זמן מהלכת. הילד ישתעמם מהר מאוד בגלל משחקים שדורשים ריכוז לאורך זמן. עדיף לבחור משחקים המשלבים בתוכם הומור וקריצה. וחשוב מאוד לבחור צעצוע שיתאים במשקלו ליכולת האחיזה של הילד. שלא יהיה גדול או כבד מדי.
 
 

צעצוע לכל גיל

חוקר את העולם (צילום: יח"צ- טויס אר אס)
 חוקר את העולם (צילום: יח"צ- טויס אר אס)   
שלבי ההתפתחות של התינוק דורשים מאיתנו להתאים לו צעצועים שונים בגילאים שונים. סיגל לוי, פסיכולוגית קלינית מומחית מאודים שבשרון, עוסקת בטיפול בילדים ובהדרכת הורים מסבירה את השלבים:

השלב הסנסורי מוטורי - נמשך מן הלידה ועד לגיל שנה וחצי. בשלב זה התינוק לומד להכיר את העולם דרך חושיו. בהדרגה הוא לומד לשלוט גם בגופו ומגדיל את יכולתו לשלוט בסביבתו (שולח יד, זוחל, נעמד ומתקדם ולבסוף הולך ורץ). בגילאים אלה כדאי לבחור צעצועים המגרים את החושים. בהדרגה יכולים הצעצועים לכלול אלמנטים הקשורים לתנועה: לדחוף צעצוע, למשוך, להשחיל וכו'. זכרו שכל דבר חדש לתינוק וכל דבר מגרה אותו לבדיקה ולחקירה. מה שחשוב מאד הוא להקפיד על אמצעי הבטיחות ולא להציף את התינוק בגירויים. כדאי לתת לו משהו אחד בכל פעם, ואם הוא מאבד עניין אפשר להציע משהו אחר.

השלב הקדם אופרציונלי- מתחלק לשני שלבים. חלקו הראשון מכונה "השלב הקדם מושגי" ונמשך מגיל שנה וחצי עד גיל ארבע. בשלב זה הילד לומד באמצעות חיקוי ליהנות מחזרה על קול או פרצוף מצחיק שעושים לו. התפתוחת השפה מגדילה מאד את יכולתו של הילד להבין את סביבתו. לקראת סוף השלב הזה מתחיל משחק סימבולי, כשהילד מבין שהצעצוע בצורה של לחמנייה אינו לחמנייה אלא צעצוע שמייצג לחמנייה. בשלב זה, הילדים מתייחסים לצעצועים שלהם כאילו הם חיים באמת- לבובה, לחיית הפרווה, לאריה צעצוע וכו'".
 

בובה לבנות וטרקטור לבנים

מחקרים מן העת האחרונה מראים שהורים בעולם המערבי כמעט ולא מתייחסים בצורה שונה או סטריאוטיפית לבנים או לבנות. גיל גרינגרוד, פסיכולוג אבולוציוני מסביר כי קיימת נטייה עקרונית אצל אנשים לחשוב, שאם תינוקות או ילדים משחקים בצעצוע מסוים, זה בגלל שההורים כיוונו אותם לזה.

ברוב המקרים מה שקורה הוא שבנים ובנות יבחרו לשחק בצעצועים שונים דווקא בגלל שיש שוני במאפייני האישיות שלהם. גיל מוסיף ומבהיר שדווקא בגלל מודעות ההורים לסטריאוטיפים, הם מקפידים על חינוך שווה, אבל בגלל שבנים ובנות שונים בממוצע וגדלים במסגרת בה מבחינים בשוני שבין בנים לבנות, הם יבחרו ויפתחו העדפות שונות לצעצועים.
 

היופי שבפשטות

רובנו נוכל להעיד כי על אף מגוון הצעצועים העשיר שנעמיד לרשות ילדנו, הם יתעניינו בסופו של דבר במדבקת המחיר, באריזת המשחק או אפילו בשקית. כיצד עלינו להרגיש בעוד צעצוע התפתחותי עשיר במימדי רוחו ובמימדי כספו ניצבים מול הגוזל הקטן והוא, אינו שואף להשכיל ממנו? עלינו להרגיש עם זה מצוין! עם הזמן ילמד הילד ויפתח לצעצוע, יעבור את סף ההיכרות הראשונית ויתוודע אליו כפי שיהיה לו נכון לעשות.

בזמננו היום, חשוב שנדע, בעודנו שוחים במלחמה התקציבית שאינה נגמרת, גם לשחות במים היצירתיים. נפעיל את הדמיון, נצבע קופסאות, נדביק גזרי עיתון, ניקח בקבוקי מים שקופים ונמלא אותם במיץ פטל אדום וזועק שיהפוך את הבקבוק הקטן לרעשן מוטורי מאוד מעניין. ולא רק נחסוך, שהרי לא בקמצנות עסקינן, עוד לא הצלחתי למצוא הורה קמצן לילדיו, שהרי העניין והחידוש הם הגורמים שמביאים גם אלינו בחיים עוד קצת ריגוש, אז למה לא עבור ילדנו?
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by