בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
קשה, אז נשברים 

קשה, אז נשברים

 
 
עומר נובינסקי

מאות רוכבים, ארבע ארצות, 3,500 ק"מ של דיווש. הטור דה פראנס יצא לדרך: ברוכים הבאים לתחרות הקשה בעולם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ירייית הפתיחה בלונדון, 2007 (FLICKR, elyob)
 ירייית הפתיחה בלונדון, 2007 (FLICKR, elyob)   
הטור דה פראנס, מרוץ האופניים החשוב בעולם, יוצא היום לדרך: 21 קבוצות של תשעה רוכבים כל אחת, ארבע ארצות, 21 ימי רכיבה ו-3,550 קילומטרים של דיווש מפרך, במסלול מרהיב שיוצא מלונדון, ומסתיים ב-29 ביולי מתחת לשער הניצחון בפאריס.
 

200 קילומטר ביום

מאות רוכבים במירוץ הקשה בעולם (FLICKR, baloon in a sock)
 מאות רוכבים במירוץ הקשה בעולם (FLICKR, baloon in a sock)   
לפני הכול, הטור הוא כנראה האתגר הספורטיבי התחרותי הקשה ביותר בעולם. בשונה ממאמצים אימתניים אך מרוכזים וחד יומיים, כדוגמת טריאתלונים למיניהם, הרי שהטור מכיל 20 יום של רכיבה אינטנסיבית עם זמן מנוחה והתאוששות מינימאלי של פחות מיממה בין קטע למשנהו. הרוכבים צורכים בכל קטע רכיבה יומי, שאורכו נע בסביבות 200 קילומטר, כחמישה ליטרים של נוזלים, ושורפים באיזור 10,000 קלוריות. בהשוואה, הם נדרשים למאמץ של ריצת מרתון מספר פעמים בשבוע במשך שלושה שבועות.

המסלול היפהפה מתחיל השנה בלונדון, מתנהל ברובו הגדול בצרפת, ומלווה בעקיצות סמליות בבלגיה וספרד. הוא נע בין ערים קטנות, מישורים מוריקים ופסגות צוננות. ההתרגשות של קהל האלפים שממתין לרוכבים בצידי הדרך ודמויות צבעוניות כמו דידי סנפט, בונה אופניים גרמני שמלווה את הטור בלבוש שטן מ-1993, מוסיפות גם הן צבע, עניין ופניני צילום שמרבות אושר אצל עורכי תקצירי הרכיבה. כללי המשחק, שמשלבים עבודה קבוצתית, התמודדות אישית ומנצחים שונים, מספקים דרמות יומיות ומעשירות את החוויה כולה.
 

וכרגיל, התקשורת אשמה - כך הכל התחיל

משאית שנותנת חסות בסגירה של הטור ב-2006 (FLICKR, Joe Shlabotnik)
 משאית שנותנת חסות בסגירה של הטור ב-2006 (FLICKR, Joe Shlabotnik)   
מצוקת מכירות של עיתון יומי יכולה להוליד יצירות גדולות. עורכו של עיתון הספורט Auto, הנרי דגראנג', לכד רעיון של מסע אופניים מסביב לצרפת, רעיון שנולד על ידי כתב צעיר בשם ג'ו לה-פברה בישיבת מערכת לחוצה בה נזרקו רעיונות לשיפור תפוצת העיתון. הטור דה פראנס הראשון יצא לדרך חודשים מעטים לאחר מכן, ב-1903.

דגראנג', טוענים המלעיזים, היה סקפטי לגבי סיכויי הצלחה של המירוץ וכמעט שלא היה מעורב בתחרות הראשונה. לה-פברה הצעיר, לעומת זאת, עקב אחריו ברכבת ובאופניים וסיקר אותו בהתלהבות. המירוץ שנערך בחסות ולקידום Auto (שמאוחר יותר הפך ל-L'equipe -הקבוצה), הביא את העיתון מתפוצה של 25,000 עותקים ל-65,000 לאחר הטור הראשון, ולרבע מיליון עותקים חמש שנים מאוחר יותר. דגראנג' ניהל את הטור עד 1939 וביסס עצמו בזיכרון כ"אבא של הטור דה פראנס". עד היום, החברה שמנהלת את הטור הנה חברת-בת בקבוצת התקשורת שבבעלותה גם העיתון L'equipe.
 
 

אז איך זה עובד?

אטרקציה תיירותית אדירה (FLICKR, metaquark)
 אטרקציה תיירותית אדירה (FLICKR, metaquark)   
המירוץ הכולל מחולק ל-21 קטעי רכיבה יומיים שכל אחד מהם נחשב, למען הדירוג, כמירוץ נפרד. המנצח בטור דה פראנס הוא זה שהזמן המצטבר שלו בקטעי הרכיבה היומיים הוא הטוב ביותר, והוא זה שזוכה ללבוש את החולצה הצהובה ולקוות כי היא עדיין תהיה עליו בחגיגות הסיום בפאריס. זכיות במקצים יומיים נחשבות להישג אדיר לרוכבים, וכך גם החולצות צבעוניות ששמורות למומחים בתחומם. חולצה ירוקה ניתנת למתמודד שצבר את סך הנקודות הרב ביותר ואלו ניתנות בעיקר על ספרינטים לאורך המסלול. חולצה לבנה מנוקדת באדום מוענקת למלך ההרים שטיפס וחצה ראשון את פסגות ההרים התלולים. החולצה הלבנה, החדשה יחסית, ניתנת לרוכב הטוב ביותר שבראשון לינואר עדיין לא מלאו לו 25 שנים.

קטעי הרכיבה מחולקים לפי סוג ותוואי. השנה 11 מהם יהיו מישוריים, שישה קטעים הרריים (הקשים מכולם), אחד ברמה בינונית, ושני קטעים של מרוץ נגד השעון. פעמים רבות המנצח בתחרות הוא זה שגם רגלו הייתה על העליונה בקטעים ההרריים סוחטי הנשימה. התוצאה האישית נשמרת לכל אורך התחרות, אך בקטעים ההרריים והמישוריים המשחק הוא גם קבוצתי. קטעים אלה מסייעים, באמצעות טקטיקות רכיבה ערמומיות, לסייע לרוכב המוביל של הקבוצה להגיע להישגים. בשני המירוצים הקצרים יותר כנגד השעון, הטוב יותר שהשיג הרוכב מתווסף לזמן הרכיבה הכולל. הפרולוג - הקטע הראשון והקצרצר שיוצא השנה מלונדון - מנוהל כתחרות כנגד השעון והוא מספק פתיחה חגיגית, ומושך אלפים רבים של צופים שמתגודדים ברחובות העיר.

21 קבוצות, ששמן כשם נותן החסות הראשי שלהן, הן הקבוצות המתחרות בטור. התחרות הקבוצתית היא על הזמן המצטבר הטוב ביותר שמשיגה הקבוצה, וזה נמדד לפי סכום הזמנים של שלושת הראשונים בקבוצה בכל קטע מהתחרות. ככלל, הקבוצה מתואמת לגבי מטרותיה בתחרות ועבודת הרוכבים תנסה לשרת מטרה זו. הרוכבים הבכירים בקבוצה מקבלים סיוע משאר הרוכבים, להלן 'פועלי הקבוצה' - בהכתבת קצב, סיוע בתקלות טכניות וכל עזרה שהיא שתקדם את הרוכב והרוכבים הבכירים לעבר מטרתם באותו קטע רכיבה.
 

כולם מחכים למאות גברים בטייץ

הטור הוא חגיגה גדולה לצרפת ועוד סיבה לתיירים שממילא זורמים אליה לכל אורך השנה, לבוא ולהתגודד לאורך מסלול הרכיבה. נקודת הפתיחה של המרוץ משתנה משנה לשנה, אך רכיבת הסיום נעשית תמיד לאורך שדרת השאנז-אליזה. מרגע פרסום ההודעה לגבי נקודת הפתיחה של המירוץ, פונות מאות עיירות וערים בבקשה להיות נקודת קיטוע במסלול הרכיבה. הפנטזיה מובנת: להיות מוקד של שטף אדיר של תיירים ותקשורת למשך 24 שעות. קאנטרברי באנגליה, מקום מושבו של הארכיבישוף, והעיירה היפהפייה קוניאק לאורך נהר השארנט בצרפת הן שתיים מ-12 הנקודות החדשות בהן יעבור הטור דה פראנס השנה.

מיליונים של צופים, רבים מהם חובבי אופניים נלהבים, כבר החלו מתפזרים בנקודות אטרקטיביות על המסלול. אלו מקימים אוהל ימים מראש ומבססים לעצמם נקודת תצפית משובחת לאותו הרף עין שבו יעברו מאות גברים מדוושים בטייץ. אווירת השישו ושימחו שמלווה את ההמתנה היא כנראה הגורם העיקרי לנהירה ההמונית. בבוקר יום מעבר הרוכבים, יכולים חובבנים לרכב על המסלול בעצמם. שיירה של מכוניות צבעוניות מנגנות מוסיקה שמחה ומשליכות כובעים, מזכרות וממתקים כדי לשמח את הקהל, שבדרך כלל דואג לחזק את עצמו באלכוהול המקומי.

פרדי מרקיורי, סולן להקת קווין, חזה במעבר של רוכבי אופניים ממלון שבו שהה. מייד התיישב לכתוב שיר בהשראת הרגע, וסיפק לעולם את הלהיט ההיסטרי Bicycle Race . בקליפ המקורי, וברוח שמחת הטור דה פראנס, התחרו ביניהן 65 רוכבות ערומות ברכיבה. שנאמר, מעולם לא הייתה זהותה של המנצחת חשובה פחות.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by