בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
תזונה ומשקל 
חומצה טובה 

חומצה טובה

 
תזונה ומשקל |
 
איילה פפירני יניב

כל מי שמתכננת הריון באופן לא-ספונטני אך מאד שמח, יודעת שעליה לנטול חומצה פולית 3 חודשים קודם לכך. מה יש בה בחומצה הפולית, והאם תזונה מאוזנת לא מספיקה?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מתכוננים לבוא החסידה (צילום: sxc.com)
 מתכוננים לבוא החסידה (צילום: sxc.com)   
כולנו מכירים את השם "חומצה פולית", במיוחד מי מאיתנו שמתכננת או עברה הריון. אבל עבור אלה שלא יודעים ועבור אלה שיודעים אבל לא ממש, הנה כמה עובדות על החומצה הפולית, כדור קטן עם לב גדול.

דר' שרגא וקסלר, גינקולוג, מנתח ומיילד מסביר כיצד הכל התחיל "המחקרים הראשונים נערכו באנגליה, לפני מספר שנים לא מועט והפתיעו את עולם המדע. מסיבה לא ברורה דווקא באנגליה מספר המומים הפתוחים במערכת העצבית של העוברים היה גבוה והמחקר גילה שאמהות שנטלו 400 מיקרוגרם חומצה פולית ליום, החל מרגע ההפריה, הורידו בצורה משמעותית את מספר המקרים" ואכן, לפי משרד הבריאות אחוזי המניעה הם בין 50% ל-70% מומים.

הנזקים האפשריים

כאשר מדברים על מומים פתוחים במערכת העצבים מדברים למעשה על מצב בו יש חוליה שסועה ונוצר מעין חור, מה שקרוי NTD. ד"ר וקסלר מסביר "התעלה עצבית מתפתחת כ-18 ימים לאחר ההפריה. היא מתחילה באיזור המוח ומוליכה לאיזור הגב התחתון. סגירת התעלה העצבית מתרחשת בין היום 28-21 להפריה. המושג הרפואי לחוסר התפתחות המוח והגולגולת, אי סגירת התעלה בחלק העליון, מכונה אננצפלוס".

חלק מהמומים בתעלה העצבית גורמים להפלות, הולדת עובר מת, מוות אחרי לידה, שיתוק או נכות (ספינה ביפידה, שיתוק גפיים, אי שליטה על צרכים). יש לנטול חומצה פולית בזמן, משום שהיא חיונית ליצירת תאי הדם האדומים, המשמשים לנשיאת חמצן ומזון אל תאי הגוף השונים, על-ידי מוח העצם. החומצה הפולית נדרשת לתהליך התפתחות ותפקוד תקינים של מערכת העצבים המרכזית, המוח ועמוד השדרה.
 

מתי וכמה לוקחים?

 
סיבת ההמלצה ללקיחת החומצה 3 חודשים לפני הכניסה להריון, היא החלטה ללכת על בטוח, מסביר דר' וקסלר . "פעמים רבות נשים לא יודעות בדיוק מתי הן בהריון. לפעמים עוברים חודש וחצי עד שאישה מבינה שהיא לא קיבלה מחזור והיות ויש לקחת את החומצה בדיוק מרגע ההפריה, מתחילים קודם. הכמות לא מצטברת, לא צריך להגיע לרמה מסויימת. באותה מידה אפשר היה להתחיל חודש לפני או באותו יום של ההפריה. הכמות המומלצת ליום היא 400 מיקרוגרם"

בנוסף לכך, נטילת חומצה פולית הכרחית לנשים שחוו לידות תכופות, ברווח של שנתיים ופחות. גם נשים בסיכון גבוה: מי שילדה תינוק עם מום פתוח בתעלה העצבית, שהרתה בעבר עובר עם מום זה וההריון נפסק ובעלת תולדות מום במשפחה.

מחקרים אחרונים מצביעים גם על מניעת מומים אחרים בעוברים כמו שפה שסועה, מערכת העיכול ופגמי לב מסויימים.
 

בחזרה לשורשים

חומצה פולית היא סוג של ויטמין B9. המקורות הטבעיים הטובים ביותר הם ירקות עם עלים ירוקים כמו בתרד, ברוקולי ,כרוב, אספרגוס, פטריות וכבד. גם קטניות מיובשות כמו שעועית, עדשים, נבט חיטה, שמרי תסיסה, ירקות שורשיים, תפוזים, אגוזים ובטנים, בננה ותות שדה. כיום ניתן למצוא בכל סופר דגנים ולחם מועשרים בחומצה פולית.

אבל דווקא כאן הסינטטיות מנצחת. לא רק שאחסון ובישול ארוך מחבל בחומצה, מתברר שהגרסה התעשייתית סינטטית נספגת בגוף טוב יותר ב-40% לערך, מאשר זו השורשית. אי לכך כדאי לדבוק הפעם במרשמים קונבנציונאלים בבית המרקחת הקרוב.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by