בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
רפואה משלימה 
פילאטיס פלאי 

פילאטיס פלאי

 
רפואה משלימה |
 
נויה נרדימון

מדונה, אומה תורמן וקורטני קוקס כבר מכורות. מה כל כך שווה בפילאטיס ולמי זה מתאים? למי לא, בעצם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
שרירים מדולדלים בישבן? תשכחו מזה (תמונה: ASAP)
 שרירים מדולדלים בישבן? תשכחו מזה (תמונה: ASAP)   
אם תשאלו בקרב הרוב הגברי מה זה פילאטיס, התשובה השכיחה ביותר תהיה "התעמלות לנשים וזקנות". אז לפני שאתם יוצאים בהצהרות, נסו ללכת הורדות ידיים עם איזה אישה, רצוי זקנה, שעושה פילאטיס ונראה מי ינצח. ואכן, במקום להרים משקולות עמוסות ולסבול מכאבי ברכיים, לעשות 200 שכיבות בטן ולחזור הביתה עם כאבי גב, אפשר להרגיע את העניינים ולהנות מתוצאות בדרך נעימה בהרבה, בלי מיליון סטים עם חזרות ועם מעט פציעות.

הפילאטיס, על שמו של הממציא, ג'וזף פילאטיס, קרא לשיטה שלו contrology - שליטה פיזית גופנית ומנטלית. מטרת השיטה היא לאזן בין חלקי הגוף החלשים והחזקים יותר על ידי ריכוז, דיוק וזרימה לאורך התרגילים. השיטה עובדת על בניית חזות ארוכה בעזרת תרגילים שכוללים עבודה של חיזוק וגמישות השריר. מאחר שכל תנועת יד או רגל יוצאת ממרכז הגוף, בשיטה זו ניתן דגש בעבודה על חיזוק הבטן, הגב ושרירי ריצפת האגן. למעשה, אין תרגיל שלא כולל עבודה מהמרכז. גם אם התרכזתם בעיצוב שרירים מדולדלים בישבן, עדיין תהיה שימת לב למנח הנכון של הגוף, להחזקה של הבטן ושאר חלקי הגוף, גם אם אינם משתתפים אקטיביים בתרגיל.
 

אין פתק מהמורה

 
אם בשיעורי התעמלות בתיכון התירוץ המקובל ביותר שאפשר לך לשבת בצד היה "אני במחזור, נורא כואבת לי הבטן", בשיעורי פילאטיס לא מתקבלים שום תירוצים ואפילו פתק מההורים לא יאפשר לך להימלט. השיטה מתאימה את עצמה לכל אחד לפי היכולות הגופניות שלו וביחס למגבלותיו הפיזיות. הילד הגרמני ג'וזף פילאטיס, שסבל מאסטמה ודלקות פרקים, לא יכול היה לקבל שום פתק מהוריו. אמו היתה נטורופטית ואביו היה מתעמל, כך שעם זוג הורים שכאלה, אין סיכוי לחנינה בכל מה שקשור לענייני הגוף, ועל הילד "נגזר" להתמסר לפעילות גופנית. הוא שחה, עשה סקי התאגרף באגרוף תאילנדי ולהפתעתו גילה כי הגוף שלו משתקם ומתחזק. בגיל 14, הילד שהיה פעם רזה וחולני גדל להיות נער צעיר ושרירן ששימש כדוגמן לרישומים אנטומיים, שכמובן יעזרו לו בהמשך בבניית השיטה.

כשפרצה מלחמת העולם הראשונה, היה פילאטיס בבריטניה, ונעצר כמי שנחשב לסוכן זר. על מנת "להעביר את הזמן" פילאטיס, שהרבה להיפצע ולשקם את עצמו, החל ללמד את העצירים תרגילים לחיזוק גופם. אבל הגאונות האמיתית שלו התגלתה במלוא עוצמתה בשלהי המלחמה, כששירת כאח בבית חולים ועבוד עם אנשים שלא מסוגלים לזוז בכלל. פילאטיס צייד את מיטות החולים בחבלים וקפיצים וגילה דרך עבודה חדשה על הגוף שמאפשרת שליטה על כמות העומס שיש על השריר ובכך מונעת לחץ על המפרקים הפצועים.

כיום נקראת שיטת האימון הזו "פילאטיס מכשירים", והיא למעשה כמו אימון הרמת משקולות, אלא שהיא נעשית ברובה בשכיבה, מה שמנטרל את השפעת הכובד על הגוף ומונע כאבים ופציעות לשאר חלקי הגוף. הקפיצים יוצרים התנגדות לשריר תוך כדי הארכה, ועוזרים בבניית שרירים ארוכים ויפים. עוד חבר במשפחת הפילאטיס הוא ה"פילאטיס רצפה\מזרן". כאן לא תעלו על שום מיטה, רב העבודה תיעשה בהתנגדות לכוח המשיכה עם אביזרים נלווים כגון גומיות, כדורים קטנים וכדורי פיזיו גדולים.
 

כואב לך? תיכף יכאב יותר

בניגוד לשאר שיטות האימון, בפילאטיס עובדים הרבה על חיזוק השרירים העמוקים ולכן הוא נחשב, בין היתר, להתעמלות שיקומית. פילאטיס עוזר מאוד לאלו הסובלים מבעיות גב, צוואר, ברכיים וקרסוליים והרבה פעמים ממליצים פיזיותרפיסטים ורופאים להתעמל בשיטה ככלי לחיזוק וריפוי המקומות הכואבים.

מעניין וחשוב: מי שסובל מכאבים, סביר כי בתחילה יסבול מכאבים גדולים עוד יותר. הסיבה לכך היא שחוסר פעילות במקום הבעייתי בוודאי גרם לניוון מסוים במקום וכעת כל תזוזה, על מנת לפתוח את המקום, היא אכן כואבת. אמנם צריך סבלנות ואורך רוח, אבל עם הזמן הכאב הולך ופוחת, ואנשים שסבלו שנים מכאבי גב מדווחים על שיפור מדהים בחייהם.
 
 
 
אין ספק כי המרוויחות האמיתיות משיטת הפילאטיס הן נשים. הכוונה אינה שהפילאטיס מועיל פחות לגברים, אלא שהוא עונה גם על בעיות שנובעות מן ההריון ובעקבותיו. פילאטיס מאוד מומלץ לנשים בהריון מכיוון שהוא מטפל בסינדרומים נפוצים כגון יציבה לא נכונה שגורמת לכאבי גב, לחץ מוגבר על הרגליים, צניחת רחם ובריחת שתן שנובעים מרפיון שריר קרקעית האגן. כל העבודה הזו על רצפת האגן, בין אם את בהריון ובין אם לא, בין אם את אישה ובין אם אתה גבר, מסייעת לשני המינים לשלוט בכיווץ אברי המין וכפועל יוצא מכך ניתן ליהנות מסקס מרקיע שחקים. ואם זה לא יקים אתכם מהספה ויגרום לכם ללכת לשיעור פילאטיס, אז המצב באמת חמור.
 

השרירים של מדונה

הסלבז מבינות בזה (תמונה: REUTERS)
 הסלבז מבינות בזה (תמונה: REUTERS)   
יקום מי שלא הזיל ריר על שריריה המושלמים של אומה תורמן, קורטני קוקס או מדונה. אבל כדי להשיג את השרירים הארוכים בגבן ובידיהן, צריכות היפות הללו, נאמנות פילאטיס ידועות, לשלב עם האימונים גם תזונה נכונה ועבודה על סיבולת לב ריאה.

רבים מתחילים לתרגל פילאטיס ולא מבינים איפה בדיוק אמורים לראות את אותם שרירים ארוכים שכולם מדברים עליהם כל הזמן. כמו בכל שיטת אימון אחרת, על מנת לראות תוצאות צריך לשלב ביחד עם האמון גם תזונה נכונה. על מנת לראות שרירים, צריך להפחית את רמת השומנים בתפריט היומי. חשוב גם לזכור שפילאטיס אינו התעמלות אירובית ולכן כדאי לשלב אותו במהלך השבוע עם ריצה, הליכה או כל פעילות אירובית אחרת שתעזור גם היא בשריפת השומנים.

המחירים לשיעורי פילאטיס נעים כיום בין 40-55 שקלים לשיעורי מזרן, ו-75-100 שקלים לשיעור פילאטיס מכשירים. בחדרי הכושר מציעים שיעורי פילאטיס בתוך חבילות הכושר שלהם אבל כדאי לזכור כי השיטה מתבססת על דיוק בתנועה וקצת קשה למורה לעקוב אחרי כל אחד מהמתאמנים בחדר כושר מרובה תלמידים.

לסיכום, חשוב מאוד - הדבר הבא צריך להיות רשום שחור על גבי לבן כאזהרה: הפילאטיס גורם להתמכרות. ברגע שניסית שיעור אחד, אין דרך חזרה. אז תהיו בריאים.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by