בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
מהיניקה ועד הסטייק 

מהיניקה ועד הסטייק

 
 
איילה פפירני יניב

התינוק שלכם גדל וזה הזמן לגוון את התפריט שלו. רגע לפני שהוא נועץ את המזלג בסטייק כדאי לדעת מה להכניס לו לפה. תפריט לקטנטנים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הטעימות הראשונות (צילום: jessicafm-flickr.com)
 הטעימות הראשונות (צילום: jessicafm-flickr.com)   
תפריט התזונה של תינוק בן חודש ימים אינו בעייתי. ציצי, ציצי ועוד קצת ציצי. אבל כבר בגיל ארבעה חודשים מתחיל לדגדג הרצון לתת לו ללקק את קצה הכפית, לחשוף אותו לעושר הטעמים שיש בעולם ולפסגות שקצת קולינריה יכולה להסב לנו. אז במה כדאי להתחיל? כיצד נגוון את ארוחותיו? ומה בעצם כדאי לתת לפעוט שלנו כדי שיגדל להיות בריא וחסון?

יניקה בלי הפסקה

הנקה בלעדית היא אם כל ההמלצות בששת החודשים הראשונים לחיי תינוקינו. היא מומלצת בעיקר לתינוקות עם היסטוריה משפחתית של אלרגיה, משום שנמצאה יעילה בהפחתת הסיכון להיווצרות התופעה. תחליפי חלב אם ניתנים במקרים של קושי בריאותי או מנטלי ומתוכננים לספק את הדרישות התזונתיות של תינוקות בשלים עד גיל שנה.

להלן סדר העדיפויות של אותם תחליפים לפי סדר יורד: תחליף על בסיס פרה מועשר בברזל, בסיס חלבון סויה (עקב בעיות כגלקטוזמיה או השגחה דתית/טבעונית) ותחליפים מיוחדים לתינוקות עם חשש להפרעה בספיגה, מחלה מטבולית או אלרגיה. מתום חודש ראשון ועד תום השנה, השלמת התזונה נעשית באמצעות תכשיר ויטמין A+D .
 
 
האם יש מקום לנוזלים נוספים בין יניקה ליניקה?
הדעות חלוקות. בכל מקרה, את מי השתיה, כידוע, יש להרתיח במשך שתי דקות לפחות. כל משקה אחר העשוי סויה, אורז, שקדים וכדומה יכול להוות תוספת זעירה, בין לבין.

מכל האחרים מומלץ להימנע, תה צמחים שהשפעת פעילותו הפרמקולוגית עדיין אינה ברורה, נוזלים המכילים קפאין או מרכיבים הקשורים בו כמו קפה, תה, קולה ושוקו. כמן כן מומלץ להימנע ממשקאות המכילים ממתיקים מלאכותיים כגון אספרטיים אשר עלולים להפחית את צריכת האנרגיה, משקאות על בסיס אבקה או גרגירים להכנת תה לתינוקות ומיצי פירות המכילים סוכר רב ומגבירים את הסיכון לעששת.
 

חצי שנה- מתחילים במצווה

מגיל חצי שנה יש צורך בתוספת מזונות על מנת להשלים את הצרכים התזונתיים, ההתפתחותיים והאנרגטיים של התינוק. ראשית, חשוב שהתינוק ימשיך לקבל כמות מספקת של חלב עשיר ברכיבי תזונה (חלב אם או תחליף).

כדי למנוע מחסור בברזל, כדאי להתחיל בהוספת דגנים לחלב התינוק ובכך ליצור לו את הדייסה המפורסמת. מחדירים לתפריט דגן אחד בכל פעם, כך שאם מתעוררת רגישות אלרגית, ניתן לבודד את הרכיב הבעייתי. דגן המכיל גלוטן כדאי להשאיר לסוף.

השלב הבא הוא ירקות או פירות מרוסקים, ללא חשיבות לסדר. גם אם אתם אוהבים מלח מומלץ לצמצם את השמוש בו ובאבקות מרק, בגלל כמות הנתרן. בגיל 7 חודשים אפשר להכניס מחית בשר, עוף הודו וקטניות ולהעשיר את קיבתו של הצמחוני הקטן. בחודש התשיעי כבר אפשר ללקק איתו מוצרי חלב ניגר כמו לבן, אשל, יוגורט, מעדני חלב, ריוויון וגבינות. בגיל שנה ניתן להרחיב את הרפרטואר למזונות אחרים מקבוצת המזונות העשירים בחלבון, שהם דגים וביצה. כמו כן ניתן לאפשר לתינוק לטעום קצת דבש, דבר אשר לא עשינו בשנה הראשונה לחייו מחשש לבוטוליזם.
 
 

בגיל שנה – מנה מנה

לקראת סוף השנה הראשונה לחייו מוכן התינוק ללעוס והוא זקוק למרקם גס יותר במזונותיו. בנוסף לריסוק מאכלים טריים או מזונות קפואים שעברו בישול, אפשר לעבור אט אט למאכלים מעט מוצקים יותר. רסק שכבר אינו מחית חלקה, מזון מתפריט המשפחה, "אוכל אצבעות", בגודל ובמרקם שהתינוק יכול לתפוס. למשל, חתיכות של ירקות ופירות מבושלים רכים, בננה, אבוקדו, בשר ועוף מבושלים, חתיכות גבינה ואפילו צנים וקרום של לחם. עד גיל שנה רצוי שהתינוק יאכל מגוון מזונות מכל קבוצות המזון.
 

המלצות למסובים

מכאן ואילך ניתן לשלב את הפעוט בהרגלי התזונה הנהוגים במשפחה. לא לשכוח להימנע ממאכלים מסוכנים, קשים, קטנים ועגולים, העלולים לגרום חנק. את צריכת השומן אסור להגביל עד גיל שנתיים. אי אספקה מדוייקת עלולה לגרום לירידה בצריכת האנרגיה וחומצות שומן חיוניות ופגיעה בגדילה ובהתפתחות.

צמחונים וטבעוניים, הרואים בילדיהם ממשיכי דרכם, צריכים לתכנן היטב עם דיאטנית מוסמכת תפריט צמחוני או טבעוני. התפריט יכול לספק את כל הצרכים התזונתיים של הפעוט, אולם יש לבדוק באופן קבוע האם קיים צורך בתוספי תזונה והאם יש מחסור בברזל, ויטמין B12 ויטמין C, ויטמין D ואנרגיה.

אם אינכם בטוחים לגבי מצבו התזונתי של תינוקכם, הדרך הטובה ביותר לקבוע זאת היא על ידי רישום מדויק של כל דבר מאכל שנכנס לפיו במשך שלושה ימים לפחות.עם הרישום יש להגיע לתזונאית המתמחה בתזונת ילדים, על מנת שתוכל לתת הערכה מדויקת בנוגע לצריכת האוכל המומלצת לילדכם.

חשוב לספק לילדכם מגוון רחב של מאכלים ממתוק ועד מלוח, שימרו על ראש פתוח והפכו את חווית האכילה לחוויה משותפת לכל המשפחה. שיהיה בתאבון.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by