בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
מסטיק לעוס 

מסטיק לעוס

 
 
פלורה צפובסקי

מאחורי התערוכה " BUBBLE גם" עומד רעיון מצוין, אך הוא רחוק מלהיות מתורגם למיצגים מעניינים מספיק. לפחות אפשר לעשות שופינג

 
 
 
 
 
 
 
 
 
חנה אואקנין מציגה כמה אופנה יכולה להיות לא נוחה (יח"צ)
 חנה אואקנין מציגה כמה אופנה יכולה להיות לא נוחה (יח"צ)   
אתמול נפתחה בבית בנמל התערוכה BUBBLE גם, ביוזמתה של האוצרת, המרצה לעיצוב אופנה והמעצבת אורית פרייליך. התערוכה מבקשת לחקור את משמעות הלבוש בחיינו, מבלי להציג בגדים כלל. ליוצרים שמגיעים מתחומים כמו עיצוב תעשייתי, עיצוב אופנה ואדריכלות, ניתנה המשימה להציג עבודות שיעסקו ברבדים שונים של התחום. היצירות מתוארות בעיתון המושקע, שהודפס במיוחד לאירוע, כ"בעלי אמירה נוקבת על/וכלפי עולם האופנה".

נקודת המבט שהתערוכה מציעה למבקר גורסת כי בעתיד הדגש יהיה לבגדים סופר-פונקציונאליים, שישלטו על הלובש יותר מאשר הלובש עליהם. ובעצם בדיוק כאן מתחילה הבעייתיות של התערוכה. העיסוק בטכנולוגיה של הבגד, באנושיות ההולכת והנעלמת של תעשיית האופנה, אהוב על ירחוני אופנה נחשבים. עם זאת, הדיון הזה שולי לאובססיה והתשוקה, שאותם אנשי התעשייה מפגינים כלפי אופנה בחיי היומיום.
 
 
בהמשך לכך, חלק גדול מהיוצרים בחרו ללכת רחוק מדי עם אמירתם ובמיצגיהם לא מורגשת אותה הבנה מעמיקה, ובטח שלא אהדה, כלפי התחום אותו הם מפרקים ומרכיבים מחדש.

חשיבות הטרנדים

כך למשל בחרה המעצבת מיכל רוזנברג, שדווקא מגיעה מהתחום, להציג מעין ווסט שנגזר מחלקו הפנימי של ז'קט, כביטוי להצגה גאה של "עולם פנימי אשר דואגים כל העת להסתירו".

החלק השני של העבודה מציג שרשרת העשויה ממכאניזמים זעירים של שעונים, המבקשים לדון ב"עכשוויות" של טרנדים. שני חלקי העבודה אינם עוצמתיים מספיק כדי לדבר אל הקהל ללא תיווך של ההסבר המודפס על הקיר, וכאשר קוראים את ההסבר הוא מעפיל על המיצג.
 

מטה-אופנה

יעל טרגן  מציגה את הצד האחר של תעשיית האופנה (יח"צ)
 יעל טרגן מציגה את הצד האחר של תעשיית האופנה (יח"צ)   
מעצבת האופנה חנה אואקין מציגה, במהלך דומה, מארג מרשים של תצלומים בהם רקדנית שברירית מדגמנת חלקי לבוש נוקשים ולא נוחים, ומנסה לקשר בין המכאניות של גוף הרקדן לנוקשות והסבל שבבגד. מייצגים אלה ונוספים בתערוכה נשענים על הרעיון חמור הסבר של האמנים, יותר מאשר על הביצוע הוויזואלי. התוצאה המתקבלת היא לעיתים פטפטת חסרת הומור שהקשר בינה לבין אופנה לא מובהק מספיק ולרוב אינו קולע למטרה.

מוצלחות יותר הן העבודות שמדגישות את הפן הקליל, האישי והאירוני של העיסוק באופנה ומצליחים בו בעת לאזן את הפן האקדמי של התערוכה. למשל, המיצג של האמן תומר פולג הוא ארונית ממנה מציצים חזיות, תחתונים וגרביים בתפזורת, ומעליה מראה לא מעובדת ומטושטשת. כשעומדים מולו, הוא מעביר במדויק את תחושת הבלבול של בוקר יום חול, כאשר חייבים לבחור בגד, אך המוח, שזה עתה קץ משנת לילה, עוד לא מוכן להתעסק במעטה החיצוני. דוגמה נוספת היא ה"שמלה" של יעל טרגן וגב רותם. העבודה במקרה זה היא פשוט בובת קש ענקית, פרימיטיבית וגסה שתלויה מהקיר במאוזן. הגרוטסקיות והנוקשות של הבובה/שמלה לא זקוקה להסברים, היא מדברת בעד עצמה.

גם "סדרת נעלי הצינור" של המעצב התעשייתי רביב ליפשיץ מצליחה לגעת בצופה בצורה מתוחכמת. הוא מציג חתיכות גומי שחורות שרק ממזכירות בצורתן נעליים שמעוררות, למרות כיעורן, אסוציאציות נעימות בלתי-רצוניות.
 
 

מייצגי אופנה בעולם חומרי

רביב ליפשיץ מעורר אסוציאציות נעימות בלתי-רצוניות (יח"צ)
 רביב ליפשיץ מעורר אסוציאציות נעימות בלתי-רצוניות (יח"צ)   
וכך, מעבר לכמה נקודות אור בתוך התאורה העתידנית הכחולה-חיוורת, ולמרות ההשקעה הניכרת בקונספט, התצוגה מתקשה להתגבש לאמירה חזקה וקוהרנטית. גם המיקום שלה מעלה ספקות לגבי המטרה המרכזית של היוזמה. הבחירה בבית בנמל, המאכלס את מעצמת האופנה comme il faut בנוסף לספא ומסעדה, פגמה בשלמות החוויה של התערוכה. יש משהו ציני בהתבוננות במייצגים ביקורתיים בנושא אופנה תוך כדי פזילה למבצעים המפתים של החנויות הסמוכות. גם האור החם שמפיצות החנויות והצבעוניות העזה שמציצה מתוכן מתערבבים אל תוך האווירה העל-טבעית שהתערוכה מבקשת לייצר ומגדירים את חלל התצוגה כמעבר בין החנויות, ולא כחלל מרכזי ומוגדר.

למרות כל אלה, הרצון הטוב והמאמץ לכונן אירוע משמעותי ומרתק בולטים לעין. חבל רק שההתייחסות לתחום האופנה הייתה כאל עולם רחוק ומנוכר, בעוד שהאופנה היא חלק בלתי נפרד מאיתנו, בין אם נרצה בכך או לא. ולכן, כדאי להתייחס אליה כמו שרצוי להתייחס לעצמך – עם קצת הומור וקריצה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by