בערוץ

בעקבות אוצרות המדבר והאשלים

תיירות נענע

מסלול אתגרי לכל המשפחה בעיינות צוקים ועין-גדי שתחילתו בשמורת טבע נחל אוג, וסופו בנווה המדבר בשמורת טבע עינות צוקים

נופי ים המלח. טיול מים אתגרי, לכל המשפחה (תמונה: דורון ניסים)
גישה אל נחל אוג: נוסעים בכביש מספר 1 מכיוון ירושלים לכיוון ים המלח. בצומת אלמוג פונים ימינה לכיוון הקיבוץ ומשאירים את הרכבים בסמוך לשער. גישה אל שמורת עיינות צוקים (עין פשחה): חוזרים לכביש מספר 1 וממשיכים לצומת הלידו. פונים ימינה לכיוון עין גדי וממשיכים עוד כעשרה קילומטרים על-פי השילוט.
אופן הטיול: סיור רגלי, מתאים לכל גיל.
משך המסלול: כחמש שעות.

תאור המסלול

אמהות בשמורת עין גדי (תמונה: דורון ניסים)
כשנעבור את ירושלים לכיוון מזרח נפגוש את נופיו של המדבר. העצים באזור נדירים ונמצאים בעיקר בערוצי הנחלים או בסמוך להם. כשנגיע לנחל אוג, הנמצא בסמוך לקיבוץ אלמוג, נצא לשעתיים של סיור רגלי במסלול מעגלי. נפנה שמאלה (דרומה) במקום שבו פונה הכביש לכיוון צומת אלמוג ונלך בדרך העפר כשלושים מטרים עד לסימון שבילים כחול הפונה מערבה. נצעד על שביל זה לכיוון מערב. נעקוב אחר קו המים של ים המלח ונוכל לראות את המקום שבו נשפך אליו הירדן. ההר שנמצא מולנו נקרא ראס מוחלחל ולמרגלותיו נפגוש בדרך ג'יפים המסומנת בסימון שבילים שחור. נמשיך בה דרומה עד למקום שבו היא חוצה את ערוץ נחל אוג (נזהה אותו על פי ערוץ גשר מתכת המנסה להסתתר בין אבני הערוץ).

נפנה מזרחה אל חלקו התחתון של הנחל ולאחר הליכה קצרה נמצא את עצמנו בתוך ערוץ נחל מדברי-קניוני שקירותיו הולכים ומתרוממים ויוצרים מעוק מרשים וצר. ההליכה בערוץ מחייבת זהירות, במיוחד לאחר גשמים, אך שווה להרים את העיניים מעת לעת ולהתבונן בקירות הסלע, שצורתם גולפה על ידי השיטפונות במשך מיליוני שנים. הקניון מתפתל ומדי פעם נצטרך להלך בין סלעיו, להיאחז בידיות או להיעזר במדרגות הברזל המעוגנות לסלע, ואפילו לטבול רגלינו במי הגבים הקטנים שלאורכו. לאחר כמה מאות מטרים נגיע למפל שגובהו כארבעה מטרים. מאה מטרים אחריו יש מפל שגובהו כשבעה מטרים, ואחריו מפל נוסף שגובהו כעשרה מטרים. בכל המפלים יש עגינות וידיות אחיזה ומדרגות.

עינות צוקים. מנוחה מרעננת בסוף המסלול (תמונה: דורון ניסים)
נעבור את המפל האחרון ולאחר כמה מאות מטרים נגיע לאזור שבו נפרד הנחל ממצוקיו הגיריים. מכאן ואילך מתחתר הערוץ בתוך חומרי סחף שנרבדו באזור כאשר ימת הלשון שכנה כאן (עד לפני כ-10,000 שנים). לאחר הליכה קצרה נוספת נפגוש את דרך הג'יפים המחברת את הקיבוצים אלמוג וקלי"ה. נעלה על הדרך לכיוון צפון (שמאלה לבאים ממערב מתוך ערוץ הנחל), ולאחר עלייה קצרה נחבור לרכבים שבשער הקיבוץ. שימו לב! נחל אוג הוא נחל שטפוני בעל עוצמות אדירות. לא כדאי להיות בתוכו כשהוא זורם, אבל בהחלט מומלץ לצפות בו בזמן שיטפון.

נמשיך הלאה למקום שבו אפשר לנוח ולעשות פיקניק - שמורת טבע עיינות צוקים (עין פשחה). מומלץ להצטרף לאחד הסיורים בשמורה החבויה בין סבכי צומח ולטייל בין אגמים, בריכות ומעיינות, תעלות מים ופלגים. בעיינות צוקים נמצא הריכוז הגדול ביותר של אשלים באזור צפון ים המלח. קבוצת אשלים צפופה יוצרת במקום חורש סבוך, המשמש למסתור של יונקים ומכרסמים. עץ האשל מקיים אורח חיים פעיל ומעניין בשל היותו פונדקאי (מארח) למכלול נרחב של בעלי חיים ואפשר לראות אותם בין ענפיו הסבוכים. שורשיו של האשל עמידים בפני מים מליחים ולכן הוא מסוגל להתקיים כמעט בכל אזור גידול. בשעות הלילה נפלטים המלחים מענפיו ומעליו של העץ ויוצרים לחות דביקה, לכן מומלץ לחסות בצלו רק בשעות האור.

במהלך הסיור בשמורה נחווה מקרוב את ירידת מפלס ים המלח. המים הולכים ונסוגים ומשאירים אחריהם שובל של תופעות ושל תהליכים דרמטיים שמשפיעים על כל מרקם החיים והטבע בסביבה. כשנצא מחלקה החבוי של השמורה נוכל לטבול בבריכות מי המעיינות הרעננים ולנצל את אחת מפינות החן למנוחה ולארוחה.