בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
אחרי התאומים 

אחרי התאומים

 
 
רוני בר, מערכת RED

ניו יורק לא נחה לרגע. עדיין מהדהדת את האסון ההוא אבל גם ממשיכה הלאה עם חומרים, זוויות ושגיונות חדשים ואחרים לגמרי. הפינות האדריכליות שחייבים לראות בתפוח ההוא הגדול, כן, גם את חנות אפל

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מי שאמר שתל אביב היא עיר ללא הפסקה כנראה לא היה מעולם בניו יורק. יש אולי יפות ממנה, ודאי ישנן נעימות ממנה, אבל ניו יורק לא מפסיקה להתחדש, כאילו היא לא מרשה לעצמה לנוח. שוק הנדל"ן בעיר רותח בשנים האחרונות, והיזמים רותמים לעזרתם אדריכלים-כוכבים שיפארו את רחובות העיר ואת עלוני המכירות. בסיבוב הרגיל בין כיכר טיימס, גריניץ' וילג' וסנטרל פארק אפשר להבחין בדוגמאות מעניינות לאדריכלות עכשווית, בין אם מדובר בגורד שחקים, מוזיאון או חנות מעצבים.
 
 
המוזיאון לאמנות מודרנית- Museum of Modern Art, או בקיצור: MOMA
שנת ההרחבה: 2002-2004
אדריכל: יושיו טנגוצ'י

המומה הוא ללא ספק אחד המוזיאונים החשובים של ניו יורק והיה תמיד מוקד משיכה לאוהבי אמנות מודרנית. לאחר שיפוץ והרחבת המבנה הוא גם מושך חובבי אדריכלות עכשווית שמגיעים לא רק כדי להתבונן ביצירות האמנות שעל הקירות אלא גם בבניין עצמו.

כשהאדריכל היפני יושיו טנגוצ'י נבחר לערוך את שיפוץ והרחבת המוזיאון הוא כמעט ולא היה ידוע מחוץ לארצו, אבל הסיכון של אנשי המומה השתלם: התכנון קצר שבחים וטנגוצ'י הפך לכוכב בשמי האדריכלות.

חזית הבניין - עם זכוכית, אלומיניום ואבן גרניט שחורה - כבר מבשרת על אופיו המינימליסטי, אבל גולת הכותרת היא החלל הפנימי. החללים של המוזיאון משתלבים זה בזה וסידורם יוצר נקודות מבט מרובות - בין הקומות, בין הגלריות וגם בין הפנים לחוץ. זאת אדריכלות מרתקת שיוצרת הליכה חווייתית במוזיאון, לא באמצעות רעש וצלצולים אלא על ידי מינימליזם וניקיון.

איך להגיע: המוזיאון ממוקם במידטאון, ברחוב 53 מערב בין השדרה החמישית לשישית.
 
 
 
מרכז טיים וורנר – Times Warner Center
שנת הקמה: 2003
אדריכל: משרד האדריכלים סקידמור, אווינגס ומריל

מרכז טיים וורנר בכיכר קולומבוס היה הפרויקט הגדול הראשון שנחנך לאחר הפלת התאומים. היזמים דוחים כל טענה על דמיון מכוון למבנים שהותקפו, אבל אין ספק ששני מגדלי הזכוכית קיבלו משמעות אחרת לאחר הפיגועים של 11 בספטמבר.

המתחם מורכב משני מגדלים, כשביניהם מרכז קניות הפונה לכיכר. ההשראה לתכנון מגיעה מהעיר עצמה ומערך הרחובות שלה: בסיס המגדלים ומרכז הקניות מעוגל ויוצר דופן לכיכר קולומבוס, הזווית של המגדלים מתאימה לכיוון של רחוב ברודוויי, והרווח ביניהם יוצר את הרושם שרחוב 59 ממשיך דרכם. בנוסף, דוגמת הריבועים על קיר הזכוכית של מרכז הקניות שמאפשר נקודת מבט נהדרת על הכיכר, הרחוב וסנטרל פארק, היא רמז לגריד המפורסם של העיר.

איך להגיע: המתחם ממוקם בכיכר קולומבוס, בפינה הדרום מערבית של הסנטרל פארק. בכיכר מצטלבים רחוב ברודווי, רחוב 59 מערב והשדרה השמינית.
 
 
מגדל הרסט- Hearst Tower
אדריכל: נורמן פוסטר
שנת הקמה: 2006

קצת דרומית למרכז טיימס וורנר וכיכר קולומבוס מתנשא מגדל הרסט, ביתם של מערכות מגזין כמו קוסמופוליטן ואחרים. בניין המטה הישן של החברה משנת 1928 קיבל תוספת של 46 קומות, בתכנון האדריכל הבריטי נורמן פוסטר. התוספת החדשה כמו צומחת מתוך המבנה הישן בלי להכביד עליו, וחיפוי זכוכית שנתון בתוך רשת פלדה משולשת יוצר חזית אלגנטית. פינות המבנה אינן ישרות אלא נוטות בהתאם לרשת המשולשת, דבר שמעדן את הנוקשות שאפשר למצוא ברוב גורדי שחקים.

פוסטר ידוע בשילוב של טכנולוגיה מתקדמת ואדריכלות ירוקה, ושתיהן באו לביטוי במגדל הרסט: המגדל ה"ירוק" הראשון שהוקם בניו יורק. כך לדוגמה, רצפת האטריום עשויה מאבן מוליכת חום. מתחת לרצפה הורכבו צינורות מים, המשמשים לקירור בקיץ וחימום בחורף. מי גשמים נאספים במרתף וממוחזרים במערכת הקירור, להשקיית הצמחים וכן למזרקה בלובי. כמו כן 80 אחוזים מהפלדה בבניין היא פלדה ממוחזרת.

איך להגיע: המגדל ממוקם כ-200 מטרים דרומית לכיכר קולומבוס על השדרה השמינית, בין רחוב 56 ו-57.
 
 
173/176 Perry Street ו- 165 Charles Street
אדריכל: ריצ'ארד מאייר
שנת הקמה: 2002, 2007

על גדות נהר ההדסון, בקצה המערבי של הגריניץ' וילג' ורחוב פרי, הוקמו לפני מספר שנים שני מגדלי מגורים לפי התכנון של האדריכל האמריקני ריצ'ארד מאייר. לאחר שהמבנים הפכו לאחת הכתובות החמות בעיר ומשכו סלבריטאים כמו קלווין קליין, מרתה סטיוארט וניקול קידמן, פנה יזם מתחרה למאייר וביקש ממנו לתכנן מגדל נוסף, גדול יותר, דרומית לזוג המגדלים הקיים.

למאייר יש קו מינימליסטי-מודרניסטי מוגדר שמתבטא בצבע לבן ומשטחי זכוכית, ובולט במיוחד על רקע חזיתות הלבנים האדומות של בתי הווילג'. המגדל החדש דומה מאוד לשניים הקודמים - ממש כפי שהוא דומה לכל עבודה אחרת של האדריכל. בשני המבנים ישנם חלונות מרצפה עד תקרה כדי שעשירי מנהטן יוכלי ליהנות מנוף מרהיב לנהר ההדסון.

איך להגיע: המגדלים ממוקמים בקצה המערבי ביותר של הרחובות פרי וצ'רלס, שרצים במקביל לרחוב 10 ורחוב 11 מערב.
 
 
בניין IAC
אדריכל: פרנק גרי
שנת הקמה: 2007

גם על גדות נהר ההדסון, צפונית למגדלי המגורים של מאייר, ניצב אחד המבנים החדשים של העיר: בניין חברת האינטרנט InterActiveCorp. זהו המבנה הראשון, ובינתיים היחיד שתכנן פרנק גרי בעיר לאחר שהצעות קודמות שלו לגורד שחקים בכיכר טיימס ולמוזיאון גוגנהיים חדש לא יצאו אל הפועל.

גם גרי בחר בצבע לבן כדי לבלוט אל מול בתיה החומים של ה-meatpacking district ומראה הבניין מזכיר מפרשים של סירה ששטה על הנהר או נייר מקופל. הבניין אינו עשוי מהטיטניום החביב על גרי אלא ממשטחי זכוכית, כשאפקט הצבע הלבן נוצר באמצעות רסיסי אמייל שהוצמדו לשמשות.

כיום הבניין בולט על רקע הוואקום האורבני שמאפיין את המפגש של מנהטן עם ההדסון, אבל אפשר לנחש שהמצב לא יישאר כך לאורך זמן. קו המים הוא אחד האזורים היחידים בעיר שלא טופל עד כה באופן אינטנסיבי וכעת הוא מעורר התעניינות רבה בקרב יזמים ואדריכלים.

איך להגיע: הבניין נמצא על גדות ההדסון בין רחובות 18 ו-19 מערב, בקצה המערבי של שכונת צ'לסי.
 
 
השטן לובשת קולהאס

מה זה ניו יורק בלי קצת שופינג? אבל מעצבי העל וחנויות המותגים לא מסתפקים בהצגת המוצרים על מדפים ובחלונות ראווה - הם צריכים חלל מרשים, ושם מפוצץ שיהיה חתום על העיצוב. כך נרתמו כמה שמות גדולים לתכנון חללים לא כל כך גדולים בחנויות, מלונות ומסעדות ברחבי העיר.

קחו לדוגמא את החנויות של אפל, שמבינים לא מעט בקשר בין שיווק ועיצוב. במנהטן יש שתי חנויות של אפל, שתיהן תוכננו על ידי האדריכל בולין סווינסקי ג'קסון (שבכלל גזר קופון יפה ותכנן כעשר חנויות אפל ברחבי העולם וגם את אולפני פיקסאר). הראשונה ממוקמת בסוהו, בתוך בניין דואר משנת 1920 בפינת הרחובות פרינס וגרין. פנים החנות יוצר ניגוד לחזית הבניין הישן באמצעות שימוש נבון בחומרים, כמו זכוכית, אלומיניום, עץ מייפל בהיר ומרצפות אפורות. האלמנט המרכזי של החנות הוא גרם מדרגות שעשוי לוחות זכוכית.
 
 
בחנות השנייה והחדשה יותר לקח ג'קסון את אלמנט המדרגות השקופות והקצין אותו למקסימום: החנות ממוקמת בתוך קוביה שעשויה כולה מזכוכית ומוצבת בשדרה החמישית, ליד סנטרל פארק וממש מול מלון הפלאזה. למעשה, החנות נמצאת מתחת לפני הקרקע, כשהגישה אליה היא דרך מדרגות לולייניות או מעלית שעשויות - ניחשתם נכון - מזכוכית.

לא רחוק מחנות אפל, בסוהו, בפינת הרחובות ברודוויי ופרינס, ממוקמת חנות של פראדה שעיצב הסופר-סטאר רם קולהאס. קומת הכניסה מזכירה יותר גלריה מאשר חנות בגדים, אולי רמז לשימוש הקודם של הבניין: חנות של מוזיאון הגוגנהיים. אלמנט מאסיבי שצידו האחד בצורת חצי צינור ובצידו השני מדרגות בקנה מידה ענק מחבר בין קומת הכניסה לקומה התחתונה. בקומה התחתונה נמצאים רוב הבגדים: החללים שם קטנים יותר, אך הם מפצים בגאדג'טים שונים כמו מסכי וידאו.

גם פרנק גרי לוקח חלק בחגיגה. הוא עיצב את החנות של איסי מיאקי בפינת הרחובות הדסון ומור בטרייבקה, עם אלמנטים פיסוליים ממתכת האופייניים לעבודתו. המעצב הצרפתי פיליפ סטארק חתום על עבודה בקצה השני של העיר: מלון הדסון, ברחוב 58 מערב, בין השדרה התשיעית לשמינית. החללים הציבוריים במלון מעוצבים באופן דרמטי, מקיר של צמחיה ועד מדרגות נעות בצהוב זרחני.
 
 
ועוד המלצה לסיום: הצ'לסי מרקט הוא מעבר מקורה מלא בחנויות, שמחבר את השדרה התשיעית לעשירית, בין הרחובות 15 וה-16. בעבר הבלוק היה מפעל לעוגיות (כאן המציאו את עוגיית ה-Oreo המפורסמת) וגם כיום הוא שומר על מראה תעשייתי ומחוספס עם מאווררי תקרה וגופי תאורה תעשייתיים וצינור חלוד שמשפריץ מים.

בקצה שפונה לשדרה העשירית נמצאת מסעדת מורימוטו (של השף מסהרו מורימוטו, מתכנית הבישול "איירון שף"). גם מורימוטו לא הסתפק במועט ושכר לעיצוב המסעדה את האדריכל היפני המפורסם טדאו אנדו. מי שמצפה לתכנון טוטאלי מבטון חשוף שאופייני לאנדו עשוי להיות מופתע מאלמנטים כמו תקרת פיברגלס שנראית כמו בד וקיר שעושוי מ-17,400 בקבוקים מלאים במים ומוארים באור דרמטי.
 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by