בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
שמים סווש עליכם  

שמים סווש עליכם

 
 
יעל טרגן, מערכת RED

נייקי משחררת עוד קטלוג מצוחצח לקולקציית בגדי הנשים שלה. הוא נודף אווירת יוקרה ומכוון לכל פעילויות הספורט הנכונות לעונה. אבל יעל טרגן לא שוכחת גם את המחיר שכולנו צריכים לשלם עבור הנקיון הסטרילי הזה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מחלקת הריקוד של נייקי מבאיה איתה את תרבות הרחוב (מתוך הקטלוג)
 מחלקת הריקוד של נייקי מבאיה איתה את תרבות הרחוב (מתוך הקטלוג)   
הקטלוג המהודר שהגיע לשולחן המערכת השבוע נראה יותר זוהר ומפתה מהקטלוג הממוצע: קטלוג סתיו 2007 של חברת נייקי לנשים הינו אלבום חום עב כרס, כריכתו מודפסת טון סור טון בדוגמת צמח מטפס, כרוך במדבקת טורקיז בעלת טקסטורה וקשור בסרט משי תואם. הדפים הפנימיים מדיפים ריח יקר מהסוג שקטלוגים המקומיים רק יכולים לפנטז עליהם. אם זה לא מספיק, תוכן הקטלוג, הדובדבן שבקצפת מציע צילומי סטודיו איכותיים של נשים בגיל חסר משמעות, חלקות למראה ועסוקות בפעילויות ספורט מגוונות של הניו-אייג', מתעמלות ללא שביב זיעה או מאמץ. אכן קטלוג מקצועי, מהוקצע, אסתטי ובעיקר מאד מאד נקי.
 
 
הניקיון ועיצוב ללא רבב עומד בסתירה מוחלטת ללכלוך עליו אנו שומעים רבות בכלי התקשורת. מה עומד מאחורי לניגודים החריפים בין שני העולמות?

סיסמאות כמו "נייקי היא ערפד מוצץ דם", ו"נייקי לכי לעזאזל" הן רק שתיים מכתובות השלטים שנשאו לפני כחודש עובדי נייקי באינדונזיה, במחאה על כוונת נייקי להפסיק את הזמנותיה משני מפעלים בעיר.

בספרה "בלי-לוגו" ("no logo"), מתארת נעמי קליין בשפה בהירה את סיפורה של תרבות הצריכה. קליין עורכת סדר, מבני ומוראלי, במושגים מרכזיים כגון גלובליזציה, תאגידים, שיווק, פרסומות ועוד. לענייננו, היא מסבירה את הפער בין המושגים מותג ומוצר.
 
אבזור יוגה (מתוך הקטלוג)
 אבזור יוגה (מתוך הקטלוג)   
כזה הוא למשל הפער בין נעל התעמלות שנועדה לשמש להליכה או התעמלות ובין הסיסמה המלווה אותה just do it, שאמורה לשכנע אותנו כי עם קניית הנעל קיבלנו השראה וכוח "לעשות את זה". כלומר, המיתוג בא לספר לנו כי לא במוצר עסקינן אלא בסגנון ובאיכות חיים.

קליין מביאה את דבריו של מנכ"ל נייקי, פיל נייט: "במשך שנים חשבנו שאנחנו חברה שהמגמה שלה היא ייצור, כלומר שמנו את הדגש על עיצוב וייצור המוצרים. אבל עכשיו אנחנו מבינים שהדבר החשוב ביותר שאנחנו עושים הוא שיווק המוצר. הגענו לכך שאנחנו אומרים שנייקי היא חברה מכוונת-שיווק, והמוצר הוא מכשיר השיווק הטוב ביותר שלנו." (מתוך בלי-לוגו, עמ' 43).

מאחר והחברות הגדולות מודות בפה מלא כי בעת המודרנית עסקינן בשיווק ולא בייצור, הן פשוט דאגו לסלק את הייצור אל מחוץ לטווח ראייתן, וגרוע מזה, לתחום אחריותן. יותר ויותר חברות העבירו את מערכי הייצור שלהן מאז שנות ה- 90 למקומות בהם כוח העבודה זול יותר והמיסוי נמוך יותר. כך חלפה עברה לה התקופה שבה מוצר היה מלווה בחותמת ובחתימה של בעל המלאכה הקרוב לביתנו.
 
 
מחול מודרני (מתוך הקטלוג)
 מחול מודרני (מתוך הקטלוג)   
יצרנית ביגוד הספורט האמריקנית נייקי עומדת מזה כעשור תחת מכבש לחצים מצד ארגוני זכויות האדם, בגין תנאי העסקת העובדים במפעלי החברה הממוקמים במדינות אסיה. לפי הפרסומים, העובדים במפעלים אלה, במקרים רבים ילדים, מקבלים שכר של כ-2 דולר ליום, עובדים בתנאים מחפירים, תחת יחס משפיל והתעללויות, ללא מגבלה על היקף שעות העבודה. בשנת 2005 חשפה נייקי לראשונה את שמותיהם ומיקומיהם של מאות מפעלים והודתה כי בחלקם מתקיימים תנאי העסקה פוגעניים. לפני כארבעה חודשים פרסמה נייקי דו"ח ובו הכריזה על שיפור תנאי עובדיה. נחייה ונראה.

ואחרי כל זה, זה נראה כי ניתוח אופנתי צפוף את פריטי הלבוש הוא לשחק לידיה של נייקי. אז כשאתם מסתכלים בתמונות ונהנים מניקיונן כדאי לזכור שהלכלוך לא הולך לשום מקום הוא רק מטואטא טוב טוב הצידה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by