בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
רוחניק, אבל חכם 

רוחניק, אבל חכם

 
 
איילה פפירני

כמה פעמים נשאלתם על צמד המילים גן אנטרופוסופי, הנהנתם בראשכם, אבל לא היה לכם שמץ של מושג מה לעזעזאל זה אומר. עם תחילת השנה החדשה, גם לכם מגיע לדעת קצת יותר

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לא הולך בלתם (צילום:sarah606-flickr.com)
 לא הולך בלתם (צילום:sarah606-flickr.com)   
שמעתם על זה בעבר, נדמה לכם אולי שאתם יודעים על זה כמה וכמה דברים. אבל עם יד על הלב, אם ישאלו אתכם מה זה אנטרופוסופיה, חינוך אנטרופוסופי או גן אנטרופוסופי, לא תתחילו לגמגם? אז למען הסר גמגום מפיכם, ולמען הרחבת נושאי השיחה בגינה הציבורית עם כמה ידיים שמנענעות את העגלה, הרי לכם סקירה קצרה, על מה זה בכלל גן אנתרופוסופי.


מועשר ומאושר

האנטרופוסופיה או כמו שיש המתרגמים אותה, חוכמת האדם. רואה את הילד כיישות כוללת של גוף, נפש ורוח. רוחני כבר אמרנו? כך, מקדישים תשומת לב מרובה, לפיתוח כישוריו של הילד בצורה מאוזנת. הטענה היא, כי פיתוח יכולת מסויימת באופן חד צדדי, למשל, פיתוח הקוגניציה, תוך הזנחת הגפיים, האמורים להיות פעילים הרבה יותר בשלב זה, עלול להזיק.

האנטרופוסופים לא מאמינים בפיתוח הילד כבר מינקותו, רק במונחים של מודעות וחשיבה לוגית, אלא מתייחסים לתחומים שמעבר להבעה המילולית המודעת. המטרה היא יצירת אדם חופשי, שלם עם עצמו, שיגשים את עצמו, ויבחר את דרכו, אך ורק על פי רצונו שלו. האמצעי הוא פעילות גן המכוונת כולה ליסוד אמנותי וליסוד עשיה, כאשר המוטיב העיקרי הוא החיקוי. פיתוח מיומנויות בילדים מתרכז בשלב זה במיומנויות מוטוריות מחד, הכוללות עבודה בחימר, עיצוב בשעווה, ציור, עבודת יד, תפירה, קשירות ולישת בצק, ומאידך, טיפוח כוחות הרגש והרצון בילד, שמהווים בסיס בריא לפיתוח החשיבה הלוגית.
 

מה למדת בגן היום?

 
בגן האנטרופוסופי צוהלים ילדים מגיל 3.5 עד 7. הבוגרים מגיעים לכיתה א', מאומנים בעבודות יד וריכוז. האווירה בגן שלווה, תורמת ליצירת תחושת מעטפת המגוננת על הילדים, ושומרת על קליטת החושים המהירה והרגישה שלהם, נטולת גירויים מיותרים, האופיינים למזג הקליפי של שנות האלפיים. הפעילות בגן מתבססת על קצב קבוע, כך שלמידת עונות השנה והחגים, עומדת במרכז, ומועברת באמצעות סיפורים, שירים, פעילות תנועה, סידור וקישוט הפינה המרכזית בגן .

חשיבות רבה מוקדשת לפעילות החברתית של הילדים, בינם לבין עצמם, ולהשתתפות הילדים. כל אחד בהתאם לגילו ויכולותיו. אלו באים לידי ביטוי בעבודות אחזקת הגן, סידורו וניקיונו, ואפילו בשטיפת כלים, סימולציה של החיים האמיתיים בבית. כבר סיבה אחת טובה לשלוח את הילד לגן.

מה בתכנית?

1. משחק חופשי ופעילות מובנית - הראשון, לעידוד הדימיון והיוזמה. לאלו מכם ששכחו, נא לחבר כמה כסאות עם שמיכה, ולהזכר באוהל הביתי המיתולוגי. בשני משתמשים בצבעי מים, אפיה, כיור, בישול, טחינת חיטה במטחנות ותפירה. לעתים, בהתאם לעונות השנה, מאורגנת פעילות כמו קציר, דייש, הפקת שמן זיתים, דריכת ענבים או הכנת ריבה.

2. סדר - הילדים מסדרים את הגן, לומדים למיין את החומרים הטבעיים כמו צדפים וחרוזים, ולהשיבם למקום. אם לא בבית, לפחות אצל החבר'ה.

3. מעגל הבוקר - פעילות פנימית העשויה לכלול סיפור, שירה ותנועה או שילובם. הנושא בדרך כלל קשור לעונות השנה, חגים ובעלי מלאכה שונים: האופה, הסנדלר, הנגר. הפעילות מבוססת כולה על חיקוי. הגננת אינה אומרת לילדים מה עליהם לעשות, היא עושה בעצמה והילד מחקה את המילים, המחוות והאינטונציה, בדיבור ותנועה.

4. ארוחת פירות ויציאה לחצר – מאזן את פעילות הפנים, תורם ליצירת בסיס בריא ותחושת בטחון ומשחרר אנרגיות.

5. סיום פעילות בחצר והתכנסות לסיפור שבעל פה, שיחזור על עצמו במשך שבועיים. לעתים הוא מוצג לאורך שבוע נוסף, כהצגת תיאטרון בובות, וכמו שאתם יודעים, הוא אף פעם לא נמאס.

פעם בשבוע מתקיימת שעת אוריתמיה - אמנות תנועה, המביאה לידי לביטוי תנועתי, צלילי מוסיקה ודיבור. אל תופתעו כשתראו את הנגן, לרוב הוא מנגן על בלירה, כלי פריטה דמוי נבל, ובלא מעט גנים קוראים לו גם דוויד.
 

פשוט צעצוע

הרביצה מול המרקע-אסורה! (צילום: owlhere-flickr.com)
 הרביצה מול המרקע-אסורה! (צילום: owlhere-flickr.com)   
בגן האנתרופוסופי, אפילו הצעצוע מקבל משמעות עמוקה יותר. הוא נוטל חלק בעיצוב תמונת העולם של הילד, ובגיבוש אישיותו. כאן לא חושבים על הפן האינטלקטואלי או המוטורי, כמותנו, ההורים חובבי הילדים המחוננים. כאן בוחנים את הצעצוע לפי תרומתו לפיתוח דימיון הילד, ערכו האסתטי, המסר שיש לו למסור לעולם, והיותנו חלק ממנו.

על המדף

מדובר בצעצוע בקווי מתאר כלליים, שלא מותיר את הילד פאסיבי כמו המשוכלל. הילד חייב בכל פעם לבנות מחדש את הפרטים שאינם, כתווי פנים, כך הוא מתחיל לשים לב לפנים האנושיות. אחר כך תמצאו צעצוע בעל מנגנון מכני גלוי לילד, שילמדו סיבה ותוצאה, חוקים פיסיקאליים, ודרך התעניינות פנימית במשחק.

מה עוד נמצא על המדף? בובות מהעולם הסובב, המאפשרות לילד לזהותן עם דמויות מוכרות במשפחה, בגן ובמכולת, ומסייעות לו בטיפוח יכולת הבחנה בין אנושי למלאכותי. הבאים בתור הם צעצועים מחומרים טבעיים, מפתחי חוש אסתטי כמו צעצועי עץ מגולפים בקווים עגולים, נטולי זוויות חדות, בובות בד או צמר טבעי.

משחקים אחרים הם אלו בעלי ייעוד משתנה כמו קוביות עץ גדולות, בהם יכול הילד להשתמש למטרות מקוריות, ככל העולה על רוחו. רוב המשחקים בגן מפעילים את איברי הגוף כולם כמו משחקי טיפוס ומכוניות גדולות. גם כאן, צעצועים שצורתן הסופית אינה מוגדרת לחלוטין, יתנו לילד מרחב "לשחק" סיטואציות משפחתיות ואחרות, בהן הוא עסוק באופן פנימי, כשהוא משנה את ייעוד המשחק לפי צרכיו. האם ניתן למצוא מכונית פשוטה בגן, כזו עם הגה וגלגלים? התשובה היא כן, זאת משום שילדים מוצאים להם שימושים חדשים ומעניינים, כמו מיטה הפוכה ההופכת לשולחן אוכל.

לא בנמצא

טלוויזיה ומחשב שאינם תורמים לקשר חברתי, ומפתחים שכל על חשבון מוטריקה, רצון ורגש. משחקים מסחריים נושאי אופי אלים, כוחני וממותג, וצעצועי קופסא בגלל התחרותיות והחוקים הנוקשים.

אם נתעמק, נראה כי ישנם קווי דמיון רבים בין הגן האנטרופוסופי לגן של ילדותנו, 20 שנה אחורה (או יותר). כעת לשאלת מליון הדולר, אילו מבין הגנים יכין את ילדינו טוב יותר לעולם האמיתי? או שמא נרצה לחסוך מהם, את מה שוודאי הם עלולים לגלות מאוחר יותר?
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by