בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
ילדה סוכר  

ילדה סוכר

 
 
לימור גריף

מעוגיות חמאה ועד גלידות שמנת, הילדים שלכם הצליחו להכיר מגוון רחב ולא מבוטל של מתוק. אז מה עושים עם כל הסוכר הזה? האם כדאי למנוע ואילו תחליפים קיימים?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ללקק ת'אצבעות (צילום:jhoncotsier-flickr.com)
 ללקק ת'אצבעות (צילום:jhoncotsier-flickr.com)   
סוכרים בשביל רבים מאיתנו, הם לא פחות ולא יותר, טעם החיים. רבים מאיתנו ישבנו לא אחת על כסאו המאיים של רופא השיניים, ואת התחושה הזו, לא היינו רוצים לייחל לילדנו הקטנים. מה עושים כשהפעוטים מכירים מגוון כה רחב של מתוקים, כשההצע כל כך גדול? כיצד נוכל למנוע מהם סוכרים לא רצויים, ובכל זאת לצ'פר אותם עם ביצת הפתעה?

תינוק מקבל סוכר מיום היוולדו, מסבירה פרופ' אתי גרנות, מנהלת מחלקת ילדים במרכז הרפואי קפלן, מומחית למחלות דרכי עיכול, כבד ותזונת ילדים. דרך ההנקה או פורמולות החלב, מגיע אל תינוקנו סוכר הלקטוז. במידה ותינוק יקבל פורמולה צמחית, הוא ייחשף גם אל סוכר הגלוקוז. את הפרוקטוז הוא יתחיל לקבל בגיל חצי שנה בערך, הזמן שבו ייחשף אל מגוון הפירות השונים.

של מי הסוכר הזה

בואו נעשה סדר. גלוקוז הוא סוכר ענבים, איתו אנו נוהגים להמתיק את שתיית התינוק עד לגיל שנתיים בערך. פרוקטוז הוא סוכר פירות, וסוכרוז הוא הסוכר הרגיל שאנו מוסיפים בכדי להמתיק שתייה חמה, זה אשר נמצא כמעט בכל מאכלי המתיקה, ונקרא גם סוכר קנה. לאחר שהפרדנו בין גלוקוז, פרוקטוז וסוכרוז בצורה כה קפדנית, מסבירה פרופ' גרנות, כי החיידקים פחות פדנטים מאיתנו, ונוטים לאהוב את כל הסוכרים באותה המידה בדיוק.
 

תחילתה של התמכרות

 
יפה שיף, דיאטנית ילדים בבית החולים דנה לילדים, מבהירה כי אין גיל שבו מומלץ להתחיל עם סוכרים. לטענתה אם היה אפשר לחסוך מהם את הסוכר, מה טוב. אך המציאות קשה משנוכל להסתיר. רוב הילדים הקטנטנים מגיעים אל הפארקים כשידיהם עמוסות במגוון רב של חטיפים, ביניהם מסוכרים יותר ומסוכרים פחות. כיצד נאמר לילדנו שקופסת הירקות הקלופים שארגנו מבעוד מועד, עשויה לספק את תאבונם הרב לממתק ממכר. "נסו להימנע מנתינת סוכר לבן, לפחות עד גיל שנה. אל תציעו מאכלים המכילים סוכרים, למעט אלה המכילים סוכרים פשוטים מן הטבע, הנמצאים בפירות ופירות יבשים".

מפרט הנזקים

הנזק העיקרי של הסוכר יפגע כמובן בבריאות השן. נזקי השמנה יכולים להופיע בגילאים מבוגרים יותר, במידה והילד צורך קלוריות עודפות שמקורן בסוכר. לגבי תופעת היפראקטיביות והקשר שלה לאכילת סוכר, מסבירה שיף, כי לא נערכו מחקרים חד משמעיים שהוכיחו את הקשר. למרות שהורים רבים יעידו כי בעוד הפעוט בולס סוכר, מרצו הולך וגובר.

סוכר מפחית כאב

שיף מספרת על מחקרים שהוכיחו כי שתיית מים ממותקים, לפני פעולה רפואית כמו לקיחת דם, עשויה להפחית את הכאב, במידה הדומה להנקה. לתשומת לבכם, אולי לפני בדיקת רופא מאיימת, כדאי להרשות ממתק קטן.

הגבלת המתוק

שיף מבהירה כי הגבלה של מזונות ממותקים, היא באחריותם הבלעדית של ההורים. רצוי לדאוג שבבית לא יופיעו מאכלים עמוסי סוכר, כך שלא נצטרך להתלבט אם לאפשר לילד או להגבילו.
רופאי השיניים מצידם, מלבד ההמלצה לצחצח החל מהופעת השן הראשונה, ממליצים לרכז את אכילת הממתק לזמן נתון אחד, מאשר לחלק חפיסת שוקולד לקוביות למשך היום כולו. וזאת במטרה לצמצמם את נזקי העששת המתפשטת, ע"י צחצוח השיניים ברגע סיום ההנאה המתוקה.

פרו' גרנות מסבירה כי אין המלצה חד משמעית על סוג של ממתק או על הגבלה. "ילד בריא ייגש אל שולחן אוכל עמוס בכל טוב, ויתנפל קודם על דברי המתיקה. אך כעבור זמן מסוים, הוא לא יפספס וייגש גם אל שאר המאכלים". לדבריה של גרנות ילד נוהג לאכול על פי תזונה מאוזנת. הוא יצרוך ממתקים, אך באותה המידה, גופו יפתח את התשוקה והרצון למלחים, חמוצים וכו'.
 

עניין של הרגל

אי אפשר להמנע מימי הולדת (צילום: madriver-flickr.com)
 אי אפשר להמנע מימי הולדת (צילום: madriver-flickr.com)   
השתוקקות לסוכר היא ענין של הרגל, טוענת גרנות. זה לא משנה באיזה גיל תחשפו את הילדים למתוקים, ברגע שהם יתוודעו אל החוויה המתוקה, יש שיאהבו יותר ויש שיאהבו פחות. את העדפותנו אנו מפתחים עם הזמן, גם בינינו המבוגרים, יש אלה המעדיפים מלוחים, חמוצים או מתוקים. ואם בהעדפות עסקינן, שוקולד, מוסיפה גרנות, מכיל חומרים נוגדי חימצון, שכידוע מסייעים לגוף ומקטינים את הסיכוי לחלות בסרטן.

המלצתה של גרנות היא להציע לילד ממתק, בשלב שנראה לנו מתאים, אך גם שקול ומדוד. "אל תחסירו מילדיכם דברי מתיקה, את המתוקים הם יגלו גם בלעדיכם, ואז ההשתוקקות שלהם תפעל במידה הנכונה להם".

לסיכום, נראה כי כדאי לנו לחשוף את ילדינו למגוון רחב של מזון, המכיל שפע של דברים בריאים כמו פירות וירקות, ובמידה הנכונה גם מתוקים. כך הם ייהנו ממתוקים וישמרו בעצמם על תזונה נכונה ומאוזנת. כולנו לעיתים מרגישים שבא לנו לנו משהו קטן מתוק, בסיום הארוחה הגדולה. גם לילדינו מותר להשתוקק ולהתפנק. מתפקידנו, להגביל במידה הנכונה, ובעיקר לדאוג שיצחצו שיניים. אם אפשר, סמוך ככל שניתן להנאה המתוקה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by