בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
יש לי יום יום חג  

יש לי יום יום חג

 
 
לימור גריף

שנייה לפני שהחג נכנס וגורר אותנו אל כינוסים משפחתיים רבים, חשוב שנדע כיצד עלינו להחדיר את רוח החג בילדנו? מדוע זה חשוב, מאיזה גיל כדאי להתחיל, ואיך נעשה זאת בצורה קלילה ונעימה?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
את מי הזמנתם לחג? (צילום: chany14-flickr.com)
 את מי הזמנתם לחג? (צילום: chany14-flickr.com)   
ילדינו רק סיימנו את החופש הגדול, חזרו לשגרה, ושוב נשטפו ממנה החוצה עם רוח החג המסחחרת. ההתחדשויות, השמחה, הכינוסים המשפחתיים ושולחן החג, הם אלו שיבנו את זיכרונות הילדות שלהם כחוויה נעימה ומעצימה או במקרים אחרים, מבלבלת.

תחושה משפחתית

לחג, יש המון חשיבות אישית, משפחתית וגם תרבותית, מסבירה שרה יעקב, פסיכולוגית ומנהלת מרכז מייפל, המרכז לטיפול בפרט ובמשפחה. שרה מסבירה כי דרך חג, טקס או פולחן, אנו עשויים להקנות לילד תחושה של משפחתיות, לציין אירועים חשובים, לציין מסורת ומפגשים שכרוכים בשמחה ואהבה. כדאי להתחיל לחגוג כבר מגיל אפס, טוענת שרה, רוח החג מושרשת בגני הילדים כמו גם במשפחה, על ידי לבוש, שירים, ריחות בישול, ואווירת ההכנה. "החיים שלנו הופכים להיות מסומנים על ידי אותם אירועים, בהם מתמקדים הזיכרונות".

מדוע חשוב להכין את הילד לפני החג?

"רצוי להכין את הילד ולשתף אותו בהכנות החג המתקרב כדי להקנות לו ערכים, משמעויות של אמונה. להבהיר לו כי לכל תרבות יש טקסים, שלהם משמעות מאוד עמוקה, ובכך נוכל גם לקשור אותו לשורשי ההיסטוריה". גם משפחות שפוסחות, מסיבה זו או אחרת, על רוח החג, אווירת החג עוברת אל ילדם דרך הגנים, בתי הספר ובעיקר הרחוב, בדוגמא ליום כיפור. שרה מסבירה כי המעגל המשפחתי צריך לחזק את כל המתרחש בעולם החיצוני של הילד, ולתת לו ביטוי מוחשי, בעיקר בבית הפנימי, המקום האישי והקרוב שלו.
 

מרוץ אחרי הזמן

 
ילדנו הקטנים עוברים ממסגרת אחת לשנייה, נקלטים בגנים חדשים או חוזרים אל הגן הישן, ואינם פנויים רגשית. עד אוקטובר הם כבר חוגגים שלושה חגים. האם כבר בתחילת השנה החדשה הם פנויים רגשית לעקל את רוח החג וסמליו? מיכל הרפז, יועצת להקמה וניהול גני ילדים, מבהירה כי השפה החינוכית בגנים, עוסקת בעיקר בחגי ישראל המרובים. הגנים כולם, לא משנה איזה גילאים הם מחנכים, עסוקים בהחדרת הפן השכלי. "לא תמצאי גננת שתאמר כי אינה מלמדת ערכים, אך לרוב היא עסוקה בהחדרת סמלים, תוך שימת דגש על הפן השכלי יותר. גננות לצערנו נמדדות על פי כמות הידע של ילדי גנה".

מי פנוי רגשית לחג, שיצביע

לילדים אין תחושת זמן, כולנו כבר יודעים, מיכל מוסיפה כי בזמן פתיחת שנת הלימודים, החג מתלבש על הילד באופן מאולץ. הילד אינו פנוי לחג, ללמידת תוכנו, סמליו, שיריו וכו'. לכן בגילאים קטנים יותר, הגננות מעבירות את מסר הסמלים בלבד, ואצל הגדולים הן מנסות פחות או יותר להעביר את רוח הסיפור, למי שכן פנוי לשמוע, והחליט להותיר את הבכי בצד.

אנו ההורים, נוטים להשלים את הנלמד בגן, ברוח ובתרבות בבית. מיכל מסבירה כי עניין החג והעברת המסרים שלו, קשורים בתקשורת הטובה שבין ההורה לגן ולהפך. "אם הבית משלים את מה שקורה בגן, הידע של הילד מתחזק, וחיזוק יוצר בעיקר הפנמה".
 

יש ערכים בבית הזה?

תעשה אותי לראש ולא לזנב (צילום:shoothead-flickr.com)
 תעשה אותי לראש ולא לזנב (צילום:shoothead-flickr.com)   
אחת הבעיות הראשיות שמעלה מיכל היא שברוב הגנים, שמים פחות ופחות דגש על הצד הערכי, מתוך כוונה לחזק יותר את הצד הקוגניטיבי. ערכים לדוגמת יחסים בין אדם לחברו, יחסים לסביבה, מניעת אלימות, נתינה, כיבוד, עזרה, גבולות, סובלנות ועוד, לא נמצאים במסגרת המסר החינוכי שמעבירות הגננות. הבעיה היא שכולנו במרוץ אחרי הזמן, טוענת מיכל. כולנו רוצים שרמת הידע של הילד תהיה יותר גדולה, וכך מתפספסת לה הלמידה הערכית. "כל גן בוחר את הערכים שלו, בהתאם לגישה החינוכית ולחזונה של הגננת, ובאותה המידה גם כל משפחה מחנכת את ילדיה בהתאם לחזון ההורים".

להשריש אמונה

חשוב להשריש אמונה בילד, אומרת שרה, אמונה היא מה שמייחד את העם, שומר על מהותו, "האמונה שעוברת מדור לדור, היא זו שמבדילה אותנו מעמים ותרבויות אחרות". בימינו אנו, התקשרות מספקת את רוב הסחורה, ומציעה גישה נכבדת ונגישה למתרחש בעולמינו הקרוב, ובעיקר לזה הרחב. במידה וילד צופה במתרחש בעולם, ורואה כי חג המולד נחוג, ואינו מבין מדוע איננו חוגגים אותו כיהודים, חשוב שההורה יקנה לו את ההסבר הנכון, שיכוון אותו וידריך אותו לדעת להבדיל בין אמונות אחרות, כמו גם לכבד אותן, וזאת כדי שלא ישמע ויפרש את שהבין לבד. ילד עשוי לקלוט אינפורמציה תקשורתית, שלא תמיד עשויה להיות בהירה לו.

בנוגע לחג המולד למשל, שרה ממליצה להסביר לילד את רוח החג בהתאם לעמדות הבית, כך מושרשת מסורת. כמובן שנכון להציג עבור הילד את ההסבר השוויוני ביותר, אך לא נצפה ממשפחות חרדיות שיחשפו בפני ילדן את חג המולד כחגם המיוחד והמפואר ביותר של הנוצרים. כל משפחה מלמדת את ילדיה ודוגלת באמונתה היא.
 
 

זיכרון של חג

זיכרונות נוצרים בכל מקרה, מבהירה שרה, חג הוא בדרך כלל אירוע מפגיש, יש לו אפיון שיכול ללכד וליצור זיכרונות שתלויים כמובן באווירת הבית. חג, אינו תקופה התפתחותית, אך הוא עשוי להבהיר לו מהי מחזוריות, בדומה ללמידה על עונות השנה. "החג עוזר לציין טקסים ואירועים חשובים, כמו גם הרגלים תרבותיים". גם מבחינה פסיכולוגית החגים חשובים, משום שהם מציינים תקופה בחיינו, מסבירה שרה.

את רוח החג ילדנו יספוג בגן הילדים ובבית הספר, חשוב שנחזק את תורת הנלמד הקיימת, ונעצים את תחושותיו, שלעתיד עשויות להפוך לזיכרונות ילדות נעימים.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by