בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
הזלילה הגדולה 

הזלילה הגדולה

 
 
פלורה צפובסקי

החגים בפתח ואחריהם שום דבר כבר לא יהיה כקדם. או שכן? אפשר לשרוד את החג וגם להמשיך להיכנס לזוג המכנסיים החדש מהסוף-עונה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ברוקולי יכול לפעול כשסתום למתקפת זלילה (ASAPImages)
 ברוקולי יכול לפעול כשסתום למתקפת זלילה (ASAPImages)   
לא חייבים להציץ בלוח השנה כדי לדעת שהחגים מתקרבים אלינו בצעדי ענק. הפרסומות ברדיו ובעיתונים כבר דואגים לעדכן אותנו לגבי המבצעים על שישיות הקולה, מחלקת האוכל המוכן החדשה ובשר טרי "לחג" שנמכר במחירי רצפה. פתאום, באורח פלא, מתעוררים משנתם יצרני הבונבוניירות האיזוטריות ו"פררו רושה" ו-“Merci” הופכים להיות אורחים קבועים על מרקע הטלוויזיה בסלון, כאילו שלא נעלמו מעולם.

מכל מתקפת המזון התקשורתית הזו יסיק התייר המזדמן שבישראל החגים סובבים סביב זלילה חסרת מעצורים, והתורים הארוכים בסופר רק יחזקו את הרושם. גם הישראלים מודעים היטב לכללי המשחק: בשבוע שקודם לחג, שיחות הסלולרי מסתכמות לרוב ב"אצל מי אתם..?" במקום ב"איפה אתם..?", ספרי בישול מנוערים מהאבק שנצבר במהלך השנה, כלי הגשה גדולים נרכשים במיוחד ואותן בונבוניירות מוזרות נחטפות מהמדפים. בכל מקום רוחשת המולה בריאה של אוכל, אוכל, אוכל.
 
 
מובן לגמרי שתקופת החגים, המגיעה בגוש דביק וכבד של ספטמבר-אוקטובר, מפחידה את שוחר הבריאות השפוי שנצמד ביומיום לדיאטת החלבונים שלו. גם האזרח הממוצע, לאור ההיסטריה הקולינרית, מתחיל פתאום לעורר תקוות נושנות על דיאטה, אכילה נכונה, אורח חיים בריא וקלישאות נוספות. לא יהיה מפתיע למשל לגלות שבתקופת החגים חל גידול במכירת מזונות הבריאות דווקא, כתרגיל להרגעת המצפון הלאומי.

כך או כך, בחג אין מנוס מזלילה וכל מה שאפשר לעשות זה לתמרן בטכניקות מתוחכמות, כך שלאחר החגים המשקל הביתי יחייך אליכם באופטימיות. המלחמה השקטה הזו מתנהלת בכמה מישורים במקביל וכדי להצליח במשימת האכילה השפויה בחג יש להיעזר בערנות ונכונות לתכנון מהלכים מראש.
 
בהרמת כוסית במשרד נסו לטעום מהתפוחים ולא מהתופינים (ASAPImages)
 בהרמת כוסית במשרד נסו לטעום מהתפוחים ולא מהתופינים (ASAPImages)   
נסו לפעול לפחות לפי אחד מהכללים הבאים:

הרמת הכוסית בעבודה: סביר להניח שמקום העבודה שלכם חסך ורכש יין זול וחמוץ במיוחד. הרווח כולו שלכם – היין היבש מכיל פחות קלוריות מיין מבעבע או וויסקי ולכן אפשר להרים כוסית לחיים. הנשנושים לצד השתייה, אותם רכשה המזכירה שמתייחסת לכל העובדים כאל ילדיה, הם הסיכון האמיתי. חשוב מאוד כיצד להתמודד מולם, שכן הצעדים הראשונים בקרב יקבעו את ההתנהגות לשאר ימות החג. עדיף להימנע משוקולדים, להישמר בכל נפשכם מבורקסים, ולהתיידד, בגבול הטעם הטוב, עם הפירות – פרי אחד לצד היין, והרמת הכוסית עברה בשלום. קיבלתם במתנה בונבוניירה עטופה באלפי ניילונים? אין טעם להתאמץ ולפתוח אותה, עדיף להעביר אותה הלאה ומייד.
 
 
אל תמלאו את הצלחת עד הקצוות, השאירו מקום ריק (ASAPImages)
 אל תמלאו את הצלחת עד הקצוות, השאירו מקום ריק (ASAPImages)   
הסופר לפני החג: הרמת כוסית לא מתרחשת סתם כך, ואם התמזל מזלכם כנראה יצאתם ממנה עם תלושי שי חדשים ופריכים. עשו לעצמכם טובה ובזבזו אותם על כלי מיטה, בגדים או מוצרי קוסמטיקה. כאשר לוקחים את התלושים לסופר, נפער חור שחור בהיגיון הצרכני וכל הנקנה כנגדם יקבל את התווית המפוקפקת "זה לא נחשב". מכאן והלאה תתמלא עגלת הקניות בחטיפים עתירי קלוריות, שתייה מוגזת ושלל פחמימות טריות מהתנור. אפילו עוגת קרם יכולה, חלילה, לתפוס טרמפ על קניית החג הגדולה. בסופר שלפני החג עדיף להיות חסכניים – בכסף, וכיוצא בזה בקלוריות.

בשולחן החג: הדיאטניות המומחות בבהלת החגים טוענות כי בחג עדיף להתארח מאשר לארח – בהעדר בישולים וטיגונים תצטמצם גם כמות ה"טעימות" הקטנות שנעשות במטבח ונשכחות מייד על ידי המוח, אך לא על ידי הגוף. אך גם כאשר מגיעים להתארח אצל קרובי משפחה, הסכנות רבות ומגוונות. קל לזהות את המאכלים המזיקים ביותר למשקל על פי ריחם הנהדר, המראה המפתה שלהם והשבחים של המארחת אודותיהם.
 
בחרו השנה בארוחת חג אלטרנטיבית מהמזרח (ASAPImages)
 בחרו השנה בארוחת חג אלטרנטיבית מהמזרח (ASAPImages)   
הקלישאה השחוקה ביותר בתחום נכונה כאן: כל הירקות נחשבים משחק הוגן, בעוד שהפשטידות, הפחמימות (חלה, תפוחי האדמה והאורז), והמתוקים חייבים התייחסות והקפדה בארבע עיניים. אפשר כמובן להיעזר בטקטיקות ידועות כמו לאכול מהכל בקטן ולהפסיק לאכול רגע לפני שמתמלאים, אך כדאי גם לעבוד על פעולות הסחה. למשל, מומלץ להתיישב על יד קרוב משפחה מעניין במיוחד כך שבמקום אכילה מאומצת תהיו עסוקים בלפטפט על אמנות עכשווית. פינוי השולחן, טיולים למרפסת להשקיף על הנוף הבת-ימי וצפייה חטופה בערוצי הטלוויזיה הם עיסוקים נוספים שמתקבלים על הדעת, כל עוד הם מרחיקים אותכם ממוקד הזלילה.

אם נפלתם לידיה של מאחרת מוכשרת במיוחד והכל פשוט טעים יותר מדי, לפחות המנעו מלחם, וכך גם מכל הממרחים שמשתדכים אליו, ולגמו לעיתים תכופות יותר את השתייה שלכם. פעמים רבות סועדים מעמיסים על עצמם מאות קלוריות בהיסח דעת תוך כדי שתייה של משקה תוסס מתוק או מיץ. לבסוף, הכלל המרכזי בהקשר לארוחת החג הוא להימנע בכל מחיר מהצהרות בסגנון "אני בדיאטה" או בגרסה המעודנת "אני מנסה לשמור בחג". אמירה מסוג זה מסמנת אתכם מייד כמטרה להפצרות, שכנועים ושידולים מצד המארחת שטרחה על המאכלים וסובביה. בכל מקרה, כדאי לא לשבת בדממה מול צלחת ריקה, אלא למלא אותה בכל טוב ומדי פעם להושיט מזלג ולחייך באושר.
 
צאו מהבית ועסקו בפעילות בטבע (ASAPImages)
 צאו מהבית ועסקו בפעילות בטבע (ASAPImages)   
ארוחה אלטרנטיבית: כידוע, ילדים יאכלו הכל כל עוד זה נראה טוב או קרוי בשם אקזוטי. מה שעובד על ילדים יעבוד, בפסיכולוגיה הפוכה, גם על החברים שלכם. אם כבר אתם המארחים, כדאי להזמין אורחים בעלי ראש פתוח וליזום ארוחה בעלת קונספט ייחודי, שתהיה קלה בקלוריות אם כי בלתי-מסורתית בעליל. למשל, "ראש השנה יפני" או "סוכות אורגאני" – האורחים ינשנשו באלגנטיות סושי או מאפים מקמח מלא וכולם יצאו מרוצים וקלילים.

בחופשת החג: קיימות כמה וכמה אופציות להעביר את החג. חלקן כוללות רביצה על הספה מול הספיישלים העבשים של הערוצים המקומיים, וחלקן – שריפת קלוריות. הכניסו את עצמכם מהיום הראשון של החג למצב חשבון חיבור וחיסור: התחשבו בכל אירוע בו צברתם קלוריות עודפות ודאגו לתגמל את הגוף בפעילות מפצה. ניקיון, סיוד, העברת חפצים ממקום למקום, מריבות עם בן או בת הזוג – כל אלה נחשבים עיסוקים ששמורים לעת חופשה והם כוללים רמה סבירה של פעילות גופנית. עוד יותר מעניין לנצל את החג לאימוץ ספורט שכונתי כלשהו: טניס שולחן, בדמינטון או מטקות הן אופציות זמינות שאפשר לממש קרוב לבית. טיול רגלי עם חברים, שלא יכלול "על האש" הוא עוד אפשרות מפנקת ומעשירה. בשעות הערב כדאי לטייל ברגל, גם אם אין לכם בגדי חג לבנים.

ולסיכום, הנקודה העיקרית היא מודעות. תשומת לב לנשנושים על אוטומט, לקיחה בחשבון מראש את אופי החג ואת דפוסי ההתנהגות של המארחים, הקשבה אמיתית לבטן שאומרת "סטופ!" – כל אלה ילוו אתכם בנאמנות לאורך תקופת החגים ויחזירו אתכם לשגרה בדיוק כמו שאתם. אולי חצי קילו יותר, אבל זה לא סוף העולם.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by