בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
קשת של זהב 

קשת של זהב

 
 
לילך צור

בקולקציה על טהרת סגנון האר-נובו, מציגה אפרת קסוטו תכשיטים שהולמים את מגמת הוינטאג', באופן יותר מידי מושלם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
תכשיטים שמקשטים (אלון שפרנסקי)
 תכשיטים שמקשטים (אלון שפרנסקי)   
ענידה של תכשיט היא טקס של התקשטות. יש ברגע הזה חגיגיות, כי הוא בא לגמור את עבודת העיצוב הפרטית שאנחנו עמלות עליה בכל יום, מול המראה. נכון שיש כאלו שהצמידים, השרשראות והעגילים, לא יורדים מהן בשום שעה, אבל גם להן יש רגעי התקשטות בימים מיוחדים. אפרת קסוטו היא מעצבת מהסוג המקשט.

אל פעולת התיכשוט היא הגיעה במהלכו של טיול בהודו, מיד אחרי שסיימה לימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה. מה שהחל כעיסוק בטכניקות פשוטות של עיצוב, כמו השחלת חרוזים, הפך להתמקצעות. ארבע שנים אחרי, היא עובדת עם זהב, גולדפילד וכסף, בשילוב של אבנים חצי יקרות, ובטכניקות מורכבות יותר.
 

תכשיט כסנטר פיס

 
היחס שלה לתכשיט הוא כאל אלמנט מרכזי במראה הכללי, שהבגד משלים אותו, ולא להפך. מה שמפתיע הוא, שהגישה הזאת לא מניבה יצירות גדולות במידותיהן, אלא פריטים עדינים ודקים.

בקולקציה הקודמת שלה, היא התרכזה בשרשראות מרובות שכבות, שנראו כמחווה למחרוזות הפנינים משנות העשרים, עם סוגרים מעוטרים המאגדים כמה מחרוזות. בקולקציה של חורף 2008 היא מתעדנת עוד יותר ושרשראות דקות מאד תפסו את מקומן, כשתליונים בסגנון אר נובו תלויים במרכזן.
 
מוטיבים מלופפים על פי מסורת האר נובו (אלון שפרנסקי)
 מוטיבים מלופפים על פי מסורת האר נובו (אלון שפרנסקי)   
האר נובו אכן מקבל בקולקציה הזו את כל הבמה. מעגילים, דרך שרשראות ועד לקשתות השיער. קסוטו לקחה את מוטיב הצמח המתלפף, שמעטר כל בניין אירופאי שנבנה בתחילת המאה העשרים, בה שלט האר נובו בכל תחום, ואימצה אותו כשבלונה שמופיעה על טבעות ועל קשתות. התכשיטים המשובצים מעוטרים גם כן בענף מטפס מזהב שבולט על רקע אבן שחורה בתליון, פנינים לבנות בעגילים צמודים ועל רקע רוז קוורץ ורודה.

הסגנון הזה נותן הרגשה של נסיכיות המתורגמת לחיי היומיום. זה מתחבר למקורות של האר נובו, שהתפתח כסגנון עיצובי, בתגובה לאורח החיים המודרני ולצורך בהיפרדות מסמלים כבדים של עושר. כך נבנו הדימויים הלקוחים מן הטבע בצורניות פשוטה, ששומרת על האלמנט הקישוטי המעודן, אבל מתוחכמת פחות. לכן, הבחירה של קסוטו להתמקד בו החורף הזה, היא אולי לא במכוון, גם הצהרה על רצון להיות נגישה לכל אחת. אין שום דבר מאיים בתכשיטים או מחייב באמירה אופנתית.
 
 

קשת מתכת היא כמו נעל עקב

בשביל להיות יפה צריך לסבול? (אלון שפרנסקי)
 בשביל להיות יפה צריך לסבול? (אלון שפרנסקי)   
הפריט המעניין ביותר בקולקציה הן קשתות השיער. כשמעצבי תכשיטים מתעסקים באביזרי שיער, אלו בדך כלל כתרים קטנים, ולכן ההתייחסות לקשת פשוטה כאל תכשיט, היא חידוש מרענן. בעוביים שונים ובסוגי מתכת שונים, הקשתות שעיטוריהן נראים ממש כאילו נלקחו מכניסה לבניין אירופאי, נכנסות גם הן למשוואה של פריט יומיומי הנותן מראה חגיגי. רק כשמניחים אותן, הרגשת החגיגיות מתחלפת באי נוחות קלה מקשיות המתכת. המעצבת משווה את זה לנעלי עקב לעומת נעלים שטוחות. בכל זאת, בשביל להיראות קצת כמו אודרי הפבורן ב"ארוחת בוקר בטיפאני", צריך קצת לסבול.

הסגנון של אפרת קסוטו מתהווה במקביל לעיסוק של עולם האופנה בוינטאג' בשנים האחרונות. החזרה למושגים של יופי ואסתטיקה צורנית בעיצוב, הן מגמה מתמשכת בעשור הראשון של שנות האלפיים, והעיצובים האלה בהחלט משתלבים בה. לא קשה לראות את התליונים השחורים והפנינים, מונחות על צוואר פתוח כשאת הגוף מכסה שמלה ארוכה ורכה. המעצבת גם מצהירה שהיא מכוונת לרומנטיות ולשיק עתיק, ואפשר לראות זאת בצילומי הקטלוג שלה.

יופי זה יופי

אחרי כל זה, המעצבת לא לוקחת סיכונים. לא שחייבים. אבל ניכר לעין שעשיית התכשיטים נובעת אצלה קודם כל מאהבת העיסוק וממשיכה לאסתטיקה, ולא מחזון עיצובי. יש בקולקציה הזו סגירות אופקים מסוימת, שמתבטאת בנאמנות גדולה לסגנון המקורי שממנו היא שואבת את הרעיונות. זה יוצר הרגשה שיש רעיון מעשי המבוצע היטב, אבל חסר רעיון במובן העמוק יותר, כזה שאולי אפשר להסתדר בלעדיו, אבל עדיף לפתח אותו. לעומת זאת, התכשיטים של קסוטו מאפשרים לרכוש במחירים מצוינים, פריטים טובים ויפים דמויי וינטאג', שעושים את העבודה הרומנטית עד הסוף.

להשיג בסטודיו המעצבת, שפ"ר 23 תל אביב.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by