בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תעשה מצווה 

תעשה מצווה

 
 
אדמית פרא

הם טובים לבריאות, עוזרים במקרה של אין אונות, מטהרים את הגוף והם נחשבים לאחד ממצוות העשה. הכל על ארבעת המינים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לולב ואתרוג- סימבוליקה של מעשים טובים (flickr, rbarenblat)
 לולב ואתרוג- סימבוליקה של מעשים טובים (flickr, rbarenblat)   
ריח ההדסים העולה מן השווקים לקראת החג מחזיר אותנו אל העת העתיקה, בה היו היהודים מתקבצים סביב הדוכנים הארעיים בכיכר העיר כדי לבחור בקפידה את ארבעת המינים. למעשה, מצוות ארבעת המינים היא אחת ממצוות "העשה" השייכת לספר זמנים. כדי להמחיש את חשיבותה, גם מצוות קידוש השם שייכת למשפחה זו.

על אף שהתורה אינה מציינת את שמות המינים או את תיאורם המדויק, המסורת היהודית מזהה אותם כאתרוג שהוא פרי הדר ממשפחת הלימוניים, לולב שהוא מקבץ ענפים רכים של עץ התמר, הדס שהוא בעל ריח בושם חריף והערבה הגדלה ליד הנחלים. ההקפדה על שלמותם של ארבעת המינים יוצרת שווקים המתחרים על רמת איכותם הכוללת שלושה קריטריונים מרכזיים עבור כולם: שלמים ולא קטומים בקצותיהם, לחים וטריים (לא יבשים) ושאינם גזולים, כלומר שלא נגנבו משדהו של אדם אחר. כל ארבעת המינים צריכים להיות מהודרים, אך בעיקר מקפידים על הידור פרי ההדר- הלוא הוא האתרוג.
 

פיטם פורה

 
האתרוג הוא היחידי שהוא גם בעל טעם וגם בעל ריח ונחשב למזון השווה בערכו לשתי סעודות. הוא מתאפיין בקליפה עבה ובפלחים קטנים ונאכל בדרך כלל כפרי משומר או בעוגת פירות. לאתרוג יש תפקיד חשוב בפולחן היהודי ובמסורת ישראל ומייחסים לו סגולות רפואיות רבות למרות היותו פרי יבש המקשה על העיכול. כך למשל, אכילת אתרוג טובה לכבד ולחיזוק הלב והגוף. סגולתו טובה לכל מחלה והוא טוב במיוחד עבור נשים בהיריון. הוא מהווה את סמל הפוריות והמושלמות ומיוחסת לו פעילות המיטיבה עם הזרע. במסורת ישראל נאמר כי אישה בהריון האוכלת את פיטם האתרוג תלד בן זכר.

הרמב"ם המליץ על האתרוג כתרופה לעקיצות ונשיכות בעלי חיים וטען כי משקה העלים עוזר לעמעום הכאב. יהודי אתיופיה נהגו לצחצח שינים בענפי עץ האתרוג לאחר שנחשפו סיביהם הפנימיים וייחסו לו תכונות של חומר מחטא הבונה מחדש את חומר השן שנהרס. קליפתו של האתרוג מסירה כאבים פנימיים ומחזקת את הגידים. בנוסף, הוא גם יעיל נגד מחלות נפשיות כמו דיכאון וחוסר חיוניות.
 
את ריח ההדס ניתן להריח ממרחקים (flickr, yanec)
 את ריח ההדס ניתן להריח ממרחקים (flickr, yanec)   
חלוקה נוספת של ארבעת המינים מלמדת על האזורים הגיאוגרפיים והבוטאנים של כל אחד ואחד מהם. על פי חלוקה זו האתרוג הנחשב לעילוי רוחני נמצא יחד עם הערבה הנחשבת לנמיכות קומה גשמית. שניהם זקוקים לכמות גדולה של מים כדי לצמוח וגדלים כל ימות השנה. לעומתם, התמר וההדס אינם זקוקים למקורות מים רבים ובעוד ההדס יעדיף את האזורים ההרריים הקרירים, התמר הוא עץ הגדל במדבר.

הכל ענין של סימבוליקה

לעומת האתרוג לערבה אין טעם ואין ריח. במילים אחרות, אלה האנשים שאנו אומרים עליהם שאין להם תקנה. אנשים שמשדרים על תדר נמוך. בהתאם לכך, הערבה מסמלת את השפתיים בגוף האדם ומכפרת על לשון הרע.
אם תבחנו היטב כל אחד מארבעת המינים, תגלו שכל אחד מאיתנו, בין אם הוא לומד תורה או לא, יש בו מן החטאים הקטנים האלה. לעתים אנחנו מקנאים, מרכלים, מתנשאים על אחרים ומהרהרים על מחשבות אסורות. ארבעת המינים כולם הם אנחנו ושזירתם באגודה אחת כפי שעושים במצווה, מסמלת את אחדות העם, אבל קודם כל את האחדות הפנימית שלנו ואת הקבלה שלנו את התכונות האלה בעצמנו.
 
 
לאתרוג סגולות בריאותיות רובות (flickr, freshelectrons)
 לאתרוג סגולות בריאותיות רובות (flickr, freshelectrons)   
הסמליות המיוחסת לארבעת המינים היא רחבת הקשרים. הם מסמלים את בני ישראל, את האיברים בגוף וכאמור את האלמנטים הגיאוגרפיים של אדמה ומים. אך בנוסף לאלו, הסימבוליקה של ארבעת המינים נעוצה בתכונות הבסיסיות שלהם.

האתרוג: יש בו גם טעם וגם ריח ולכן מתייחס לאנשים שלומדים תורה ועוסקים במעשים טובים. כלומר, אנשי הגות ורוח שפיהם וליבם שווים. העילוי שבעילוי. בגוף האדם מסמל האתרוג את הלב ואת הכפרה על הרהורים של חטא בלבו של האדם.
הלולב: יש בו רק טעם משום שאוכלים את פרי עץ התמר. לכן הוא מסמל את האנשים שלומדים תורה אבל לא עושים בחייהם מעשים טובים. במילים אחרות, אלה הצבועים שפיהם וליבם לא שווים. בגוף האדם הלולב הוא עמוד השדרה ובמצוותו מכפרים על חטא הגאווה.
ההדס: יש בו רק ריח. לכן הוא מסמל את האנשים שלא לומדים תורה, אבל עם זאת הם עושים מעשים טובים. כלומר, הם אולי לא למדו באוניברסיטה אבל יש להם נשמה טובה. ההדס מסמל בגוף האדם את העיניים ואת הכפרה על המבט האסור שאנו נותנים באחרים.

נצחון על פני האויב

אולם ההיבט המעניין ביותר הוא מערכת הסמלים המבדילה את הלולב משאר חבריו, שכן קיום המצווה נקרא על שמו. בשעה שהאתרוג הוא סמל הפוריות, הערבה מסמלת את התלות במים וההדס מסמל את ההצלחה ונצחיות החיים, הלולב הנמצא בראש ארבעת המינים מסמל את הניצחון על פני האויב. ואין הכוונה כאן לאויב פנימי בנפשו של האדם המאיים עליו לכלותו, אלא על אויב ממשי מבחוץ המאיים לחסל את העם. במערכת הבקשות והתקוות לקראת השנה החקלאית החדשה, המתבטאת בסמלי ארבעת המינים, הדגש הוא על הלולב, במטרה לנצח את האויבים מסביב כדי להבטיח את היבולים החקלאיים, שהרי מבלי לנצח את האויב אין סיכוי לעבד את השדה והכרם. בחג הסוכות, עם תחילתה של השנה החקלאית, אנו מזכירים לעצמנו כי השלום הוא הערובה לשגשוג ולפריחה של האדם והטבע יחדיו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by