בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תרמילאי שלו, חזור הביתה 

תרמילאי שלו, חזור הביתה

 
 
עדי גורני

יופי בחילוצים מעבר לים, גרועים ביחסי ציבור: השם הרע שמוציאים לנו המטיילים בחו"ל רק מחריף בחגים. הכל סטטיסטיקה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
חלק מהמטיילים מספקים סיבות לתדמית הרעה. כל קשר בין המצולומים לכתבה מקרי  (FLICKR, Landii)
 חלק מהמטיילים מספקים סיבות לתדמית הרעה. כל קשר בין המצולומים לכתבה מקרי (FLICKR, Landii)   
עונת התיירות, שזוכה בימים אלה לתנופה נמשכת עם החגים, מספקת תעסוקה רבה למחלקת ההסברה של משרד החוץ. מסתבר שאת תנועת המטוסים הערה בשמיים מלוות, על הקרקע, ידיעות עיתונאיות החושפות את התנהגותו המחפירה של התייר הישראלי. אביב שיר-און, סמנכ"ל הסברה במשרד החוץ, אומר שהתייר הישראלי כלל לא מודע למה שכותבים עליו באתרים אותם הוא פוקד: "הנציגויות שלנו ברחבי העולם שולחות לנו ידיעות שונות על התנהגותם של תיירים ישראלים מעבר לים. כמות הידיעות המתפרסמות בעונה זו היא גדולה. לפחות פעם בשבוע ולפעמים אפילו יותר שאנחנו "מככבים" בעיתונות המקומית בעולם", מספר שיר-און. "חלק מהמטיילים הישראלים בהחלט מספקים סיבות לכתוב עליהם. זה קורה באזורים קרובים כמו קפריסין, והאיים היווניים וגם רחוק יותר, בארגנטינה, יפן וגרמניה."

שיר און מודה שלא תמיד מדובר בידיעות עיתונאיות שליליות: "לאחרונה כתבו על משלחת הכבאים שיצאה לעזרה בעקבות השריפות ביוון, ובמקום אחר כתבו על תיירים ישראלים, יוצאי יחידה קרבית, שהצילו תיירים אחרים שנקלעו למצוקה. ידיעות מן הסוג הזה מגיעות מאזורים כמו הודו ונפאל וגם מדרום אמריקה, אבל עיקר תשומת הלב מופנית דווקא להתנהגויות הלא חיוביות של התייר הישראלי."
 

הפרופיל: צעיר, אחרי צבא, פורק עול

הישראלי המכוער: צעיר, פורק עול שגם עובד במקום. אין קשר בין מושא התמונה לכתבה (אימג'בנק/Gettyimages)
 הישראלי המכוער: צעיר, פורק עול שגם עובד במקום. אין קשר בין מושא התמונה לכתבה (אימג'בנק/Gettyimages)   
שיר-און נמנע מלהכליל או לנקוב במספרים, אבל מוכן להגיד שלשמו הרע של התייר הישראלי אחראים בעיקר המטיילים הצעירים שלעיתים תכופות מדי לא מכבדים את חוקי המדינה המארחת, שוהים בשהות בלתי חוקית בארה"ב או ביפן ועובדים במודע באופן בלתי חוקי. "ואז, כשהם נעצרים על ידי הרשויות המקומיות, הם פונים למדינה ישראל שתושיע אותם", הוא קובל.

פרופיל התייר הישראלי המכוער, על פי משרד החוץ, מתייחס לצעירים אחרי צבא שנוסעים לתקופה ארוכה שבה הם מבקשים גם לטייל וגם להרוויח כסף. " זה לא קורה רק ביעדים רחוקים, אלא גם קרוב אלינו" מזכיר שיר-און את המקרה האחרון שהתפרסם בעיתונות הישראלית, על צעירים שטיילו באיה נפה והעלו באש את חדר המלון שבו שהו.

לעבירות על החוק מצטרפות, כך הוא מספר "גם שלל התנהגויות ישראליות טיפוסיות החל מקולניות, חוצפה ונטייה להתנהג בכל מקום כאילו זה הבית. כאן אנחנו סלחנים לתופעות כאלה, אבל מעבר לים – זה פוגע בתדמיתנו." התופעות הללו של שהות לא חוקית, זלזול בחוקי התנועה והתנהגויות בוטות אחרות "כמו עשיית צרכים באמצע חדר בית המלון" מספר שיר און, מוציאות לנו שם רע בעולם.
 
 
מליון ישראלים בנפאל? זה לפחות הרושם. בתמונה: תרמילאי על רקע נופי נפאל (FLICKR, mckaysavage)
 מליון ישראלים בנפאל? זה לפחות הרושם. בתמונה: תרמילאי על רקע נופי נפאל (FLICKR, mckaysavage)   
בכל מקרה שלישי של מעורבת ישראלים, נותני שירותי התיירות פונים קודם כל לרשויות אכיפת החוק במדינה שלהם, כלומר - המשטרה. רק כשהמשטרה לא מצליחה לטפל במקרה מול התייר-עבריין הם פונים לנציגות הישראלית המקומית. "כך שהמקרים שמגיעים אלינו הם בסופו של דבר רק חלק מהמקרים שמתרחשים שבהם יש הפרה בוטה של החוקים המקומיים או של כללי ההתנהגות הסבירים", מסביר שיר און. "כל המקרים הללו מצטרפים לסדרת אירועים שמוציאה לנו שם רע וגם מאפילה על כמויות התיירים הישראלים האחרים.

צריך לזכור, מוסיף שיר און, שהישראלים אוהבים לטייל ויחד עם הידיעות על ההתנהגות של התייר הישראלי המכוער, אנחנו נחשבים בעולם כמעצמת תיירים , בוודאי ביחס למספר התושבים שלנו." הבדיחה אומרת שאף אחד לא מאמין שאנחנו רק שבעה מליון ישראלים, אם מליון תיירים נמצאים ביפן ועוד מליון בתאילנד, שני מליון בהודו ועוד שניים בדרום אמריקה. "זו גם הסיבה, שנותני שירותי תיירות, בעלי בתי מלון וחברות להשכרת רכב, נמצאים בדילמה אמיתית; סירוב לשרת תיירים ישראלים עלול לפגוע קשות בפרנסה שלהם." הוא אומר ובנשימה אחת מזכיר שיחד עם זה, במזרח הרחוק, ישנם בעלי בתי מלון שכבר תלו שלטים שבהם הם מסבירים שתיירים ישראלים לא יתקבלו בברכה.

כמו דיפלומט אמיתי, שיר און מסייג את דבריו ומבקש שלא להיתפס בהכללות: "יש מספיק צעירים ישראלים שהם תיירים סבירים וטובים, אבל אנחנו שומעים יותר על החריגים."
 

מאמץ כמעט מלחמתי בניסיון לשנות הרושם

יוזמות לשנות התדמית. בתמונה: מתנדבים בתאילנד לאחר הצונאנמי (אימג'בנק/Gettyimages)
 יוזמות לשנות התדמית. בתמונה: מתנדבים בתאילנד לאחר הצונאנמי (אימג'בנק/Gettyimages)   
שיר און מספר כי בימים אלה שוקדים במשרד החוץ על מסע יחסי ציבור שיקרא למטיילים ישראלים לכבד את חוקי מדינות היעד שאליהן הן נוסעים ויעדכן את התיירים מראש, גם באמצעות חברות הביטוח וחברות הנסיעות, בנוגע לאחריותה של המדינה במקרים שבהם הם מפירים את החוק במודע מעבר לים. "הישראלים מתקשרים לחדר המצב של משרד החוץ גם כשהבן שלהם נתקע במעלית של גורד שחקים ולא מצליח לצאת, גם כשהוא איבד את כרטיס האשראי שלו וגם כשהוא נתפס על עבירה בוטה של חוקי התנועה במדינה בה הוא מתארח." אומר שיר און.

יוזמה נוספת של משרד החוץ מתרכזת גם בניסיון לשנות את תדמיתו של התייר הישראלי. "אנחנו רוצים לספר ולהראות שיש גם מי שמתנהג יפה. אנחנו מקווים שהקמפיין שאיתו אנחנו מתכוונים לעלות בקרוב יחדד את דרכי התנהגות , חשיבות הציות לחוקים ויסביר את הנזק התדמיתי שנגרם למדינה כתוצאה מכל התנהגות חריגה של זוג מטיילים."
 
בשנה האחרונה קמו שתי יוזמות שונות שמנסות אף הן לשנות במשהו את תדמיתו של המטייל דובר העברית. האחת היא עמותת "תבל בצדק", ביוזמת מרכז השל לחשיבה ומנהיגות סביבתית ו"תרמליאי שלום" שתפעל בקרוב בהודו. "תבל בצדק" החלה לפעול רק לפני חודשים ספורים בקטמנדו ומכשירה מתנדבים ישראלים להצטרף לארגונים מקומיים שעוסקים בנושאי עוני, אקולוגיה וסביבה. מטיילים ישראלים שיצטרפו לפעילות, יוכלו גם לתרום ישירות לאוכלוסיה המקומית וגם לשנות את תדמיתו של התייר הישראלי המצוי.

עם או בלי קשר ליוזמה שקמה בנפאל, יזמו ח"כ שלמה ברזניץ מקדימה והח"כ לשעבר אתי לבני, מימון פרויקט "תרמילאי שלו", אליו הצטרף גם משרד החוץ. המתנדבים הראשונים יוכשרו בחודשים הקרובים למתן עזרה ראשונה, חינוך להיגיינה ובריאות הציבור של האוכלוסייה המקומית. היזמים מבקשים לשפר בכך את תדמיתו של המטייל הישראלי ולהציג את פניה האחרות של ישראל.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by