בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
הריון ולידה  
ילדה יולדת ילדה 
 
 מי יגן עלי?    צילום: אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages    
הריון ולידה  |
 
לימור גריף

ילד בריטי הפך לאב בגיל 13, חברתו שהפכה לאם, בת 15 בלבד. ומה קורה בארץ? ילדות בגיל הטפשעשרה נכנסות להריון ומתמודדות עם מציאות קשה. בלי זוגיות, בלי משפחה תומכת, בלי כתף להשען עליה, ובלי אהבה. באשר לגורל הילד, לא תמצאו כאן סוף הוליוודי

 
 
 
 
 
 
 
 
 
את הפנים אוכל להסתיר, אך את הבטן כבר לא (צילום: sxc)
 את הפנים אוכל להסתיר, אך את הבטן כבר לא (צילום: sxc)   
נערה בת 16 נכנסת להריון, החבר נמלט ומותיר אותה לבד. רוב הסיכויים שמשפחתה לא תתמוך בה. מי עוזר לה, מי תומך? מה חושבת המשפחה? האם לנערה צעירה יש את הכלים להיות אמא? וכלכלית כבר אמרנו? ברוכים הבאים למציאות הקשה.

על פי מחקר שנמסר בשנת 2004 לוועדת הכנסת המרכזית, נמדד כי אלפי נערות בישראל נכנסות מדי שנה להיריון לא רצוי. בשנת 1998 עשו 2,500 נערות שגילן פחות מ-19 הפסקת הריון על-פי חוק (14% מכל הפסקות ההריון). מספר ההפלות הלא-חוקיות אינו ידוע. מדי שנה יולדות בישראל כ-4,500 נערות שגילן פחות מ-19. אצל רובן, מדובר בהריון לא רצוי מחוץ לנישואין.

שכבה חריגה

תופעת הנערות היולדות בגיל צעיר, שכיחה יותר במגזרים מסוימים: בדואים, מוסלמים, חרדים ועולים ממדינות מסוימות בחבר המדינות, שאצלם יש הנוהגים לחתן ילדות מוקדם, בלי קבלת אישור נישואין (בישראל גיל הנישואין המינימלי המותר הוא 17 שנים). גיל הנישואין באוכלוסייה זו הולך ופוחת.

לדבריה של אביטל יעקובי, פסיכולוגית התפתחותית וחינוכית מומחית, מדובר בדרך כלל בשכבות סוציו- אקונומיות נמוכות, שאינן קשורות לתרבויות שונות, עליהן חיי הנישואין מקובלים מגיל צעיר מאד, כמו הבדואים או הגרוזינים, שאצלם התפיסה הרגשית קלה יותר, ונישואין שכרוכים בהריון מאוד מקובלים ונורמטיביים, לעומת בנות עשרה שנכנסות להריון בחברה הרגילה, ונחשבות לחריגות. אותן בנות חריגות, שנכנסו להריון, אינן יכולות להמשיך ולהתנהל כרגיל, וחייהן מטעמים רבים משתנים. עוד מוסיפה יעקובי להסביר, כי הבנות הצעירות צריכות להתבגר מהר מן המצופה, ומכורח המציאות הן נעשות בודדות.
 

בלי תמיכה

 
האימהות הרגילה, זו הנעשית בד"כ בתוך חיי זוגיות עם תמיכה של המשפחה המורחבת, נתפסת ברוב המקרים, כמקור לשמחה. אצל אותן נערות, גם ההורים, במקרים רבים, מתייחסים לנושא באופן מאוד שלילי, מאשימים את הנערה, וברוב הפעמים בני הזוג עצמם, נבהלים ונעלמים אל האופק.

את הנערות המגיעות ללידה נוכל לחלק לשלוש קבוצות עיקריות: נערות המעוניינות לגדל את הילד בעצמן בעזרת חבר, הורים או בני משפחה, ואף להינשא לאבי ילדם. נערות שאינן מעוניינות כלל בילד, גילו את ההריון מאוחר, ומחליטות למסור את הילד לאימוץ. ונערות שיולדות בסתר, פוחדות מתגובת משפחתן, וזונחות את הילד.

רוצה את אמא

עבור אלה שבחרו ללדת את ילדן מתוך הצורך לגדלו לבד, להיאחז במשפחתן או לייחל שבן הזוג יתמוך בגידול הילד, קיימות השלכות רגשיות לא קלות כלל. יעקובי מתארת תהליך רגיל של הריון ולידה כאפיזודה שיש להתגאות בה, אל מול לידה של נערה צעירה, שמלווה כולה בספקות, בעצבות, ובעיקר בחוסר השלמה. "חלק מתהליך הפיכתה של אישה לאם, מלווה בפרידה אישית של היולדת מאמה, אותן נערות צעירות מתקשות לעכל זאת, והן צריכות בדיוק את ההפך, את אמן שתעמודנה לצידן דווקא עכשיו".
 

אימהות לא בשלה

הנערות שזה עתה ילדו, פוצחות אל עולם האמהות ללא כלים מתאימים, בעודן בגיל ההתבגרות, כשהן זונחות את לבטי הילדות והבגרות בצד, ומתעסקות במה שנראה אשליה הזויה. אביטל מסבירה כי ככל שההורה יותר בשל, לעיתים אף עצם גילו, הדימוי והביטחון העצמי שלו עולים, מה שמקל בקושי גידול ילדים. "ככל שההורה יותר בשל, הוא יכול להיות מספיק פנוי לצרכי הילד".

להיות שלם עם עצמך

לדבריה של אביטל, נערות בגילאי הטפש- עשרה, עסוקות בבניית הזהות שלהן, הן לא מודעות לעובדה, שהורות היא אחריות של נתינה: "כדי לתת למישהו אחר, אתה חייב להיות שלם עם עצמך". ברוב המקרים מדובר באמהות שיתבטאו אל ילדיהן באימפולסיביות, יתקשו לכוון את עצמן את הילד, יהיו עסוקות בעצמן תוך הרגשת פספוס אדירה, ובעיקר יהיו מאד בודדות. לאותן נערות, מוסיפה אביטל, אין את הכלים המתאימים להיות אמא, שצריכה לקיים החלטות שקולות, לחנך או להעמיד גבולות.

לגדול במציאות טובה יותר

השירות למען הילד פועל מכוח חוק אימוץ ילדים, התשמ"א-1981, ומטרתו למצוא משפחות מאמצות לתינוקות ולילדים שהוריהם הביולוגיים ויתרו עליהם, ונתנו את הסכמתם לאימוץ. כמו כן, השירות אחראי לתינוקות ולילדים, שבית-המשפט הכריז עליהם ברי אימוץ. השירות מטפל בתינוקות ובילדים המועמדים לאימוץ, במשפחות מאמצות, ובהורים ביולוגיים שילדיהם נמסרים לאימוץ, ובהם נשים ונערות הרות מחוץ לנישואים, וכן במאומצים מבוגרים.

השירות מפעיל בין השאר את "אמירים", מעון לנערות ולנשים הרות מחוץ לנישואין, המספק שירותים רפואיים, נפשיים ושיקומיים לנשים בלי תשלום. נאווה סלור, מנהלת מרכז אמירים, מספרת כי המרכז הוא בבסיסו מרכז אבחון וטיפול בליקויי למידה. בין היתר הוא מאפשר גם לנערות שזה עתה ילדו, עברו הפלה או נפלטו ממערכת החינוך, תמיכה רגשית, ואפשרות להמשיך את לימודיהן במסגרת מכובדת. המעון פועל באוריינטציה טיפולית, וכל נערה מקבלת טיפול אישי, קבוצתי ומשפחתי. כמו כן, יש במעון כיתת בית-ספר, שבה נערות לומדות לימוד יחידני, כל אחת לפי רמתה.
 
 

חוזרת למסלול?

ולא כל כך יפה, וכן בת 16 (צילום: sxc)
 ולא כל כך יפה, וכן בת 16 (צילום: sxc)   
החוק במדינת ישראל קובע כי אם הנערה החליטה ללדת את תינוקה, על בית-הספר לאפשר לה לחזור ללימודים סדירים בהקדם האפשרי.

בדומה למרכז אמירים, קיימים מרכזים נוספים ועמותות רבות, הפרושים ברחבי הארץ, ומציעים תמיכה רגשית ואפשרות להשלמת הלימודים, מלבד התמיכה הכלכלית והסוציאלית, שמציעות לשכות הרווחה השונות. מתוך מחקרה של נעמי, נראה כי המצב הקשה שמאפיין את הנערות המגיעות ליחידות לקידום נוער, מצביע על צורך בהתערבות מוקדמת יותר אצל נערות המזוהות כנמצאות במצב של פגיעות רגשית, במטרה למנוע בעיות התנהגותיות ונפשיות בהתבגרות המאוחרת.

לשם כך נדרשת התערבות קבוצתית שתתייחס לצרכים ההתפתחותיים של נערות בתקופת ההתבגרות המוקדמת, בשלב המעבר בין מסגרת הלימודים היסודיים לחטיבת הביניים ולתיכון. כמו כן נדרשת גם התערבות יחידנית, שתעזור לנערות להמנע מלאמץ תפקידים נשיים סטריאוטיפיים שיגדירו באופן זה את זהותן מול המין השני. משום כך חשוב לאפשר לנערות לקיים מרחב להתלבטות בזהותן, ללא הלחץ הקיים בקבוצה מעורבת.
 
כחברה אנו שופטים הריון צעיר, כהתנהגות שאינה מקובלת, וסותרת את הנורמות המקובלות. כיום החינוך ככלל והחינוך המיני בבתי הספר בפרט, מציע מגוון אמצעי הגנה שונים, ודרכי פתרון יעילים. נזכור כי אותן נערות מגיעות בדרך כלל משכבות הביניים ומטה, וממציאות שאינה קלה. ואין ספק כי הריון בגיל צעיר ברוב המקרים, ללא התערבות חיצונית, יגדיל את הפערים החברתיים, יקבע את מעמדה, ובמקרים אחרים אף יביא להחמרתו.

לתמיכה ניתן להסתייע בעמותות ובמרכזים הבאים:
מרכז אמירים, עמותת עלם, משרד הרווחה ועמותת אפרת
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by